Ställa av MC

Paerhc

New member
Jag tänker ställa av min MC i ett låst garage över vintern (c:a 7 månader). Vad ska jag göra mer än ta ut batteriet och underhållsladda det? I boken jag fick med MC:n så finns en hel lista med saker jag inte kan eller tänker göra. T ex så ska MC:n ställas upp på pallar eller liknande så att hjulen inte står på golvet och en massa annat. Finns det något som är ett måste utan att det blir för besvärligt? Jag har en Honda Transalp 2010.

Pär

Pisken

New member
Palla upp/avlasta hjulen är väll inte jobbigt , risk finns att dom ej är helt runda efter 7 månader ståendes på samma fläck ... om du inte avlastar med tex centralstöd/depåstöd så försök komma ut i garaget å rulla den lite med jämna mellanrum

Tömma förgasare/flottörhus (om du har fuggar dvs)

antingen "toppa" upp tanken eller tömma den helt

fast finns egentligen inget du "behöver" göra , inte ens ladda batteri(bara ta starthjälp på våren och ev köpa nytt)

Desto mera tid du lägger ner på hösten , desto mera tid/pengar spar du på våren ... finns en uppsjö med tips å trix för vinterförvaring

Paerhc

New member
Palla upp/avlasta hjulen är väll inte jobbigt , risk finns att dom ej är helt runda efter 7 månader ståendes på samma fläck ... om du inte avlastar med tex centralstöd/depåstöd så försök komma ut i garaget å rulla den lite med jämna mellanrum

Tömma förgasare/flottörhus (om du har fuggar dvs)

antingen "toppa" upp tanken eller tömma den helt

fast finns egentligen inget du "behöver" göra , inte ens ladda batteri(bara ta starthjälp på våren och ev köpa nytt)

Desto mera tid du lägger ner på hösten , desto mera tid/pengar spar du på våren ... finns en uppsjö med tips å trix för vinterförvaring

Tack för dina tips! :) Då ska jag rulla den lite då och då och "toppa" upp tanken. Något annat jag läst är att man kan starta motorn och låta den gå några minuter ett par gånger varje månad så slipper man det där med batteriet också. Men om det stämmer vet jag inte.

Zopilote

New member
Tack för dina tips! :) Då ska jag rulla den lite då och då och "toppa" upp tanken. Något annat jag läst är att man kan starta motorn och låta den gå några minuter ett par gånger varje månad så slipper man det där med batteriet också. Men om det stämmer vet jag inte.

Jag skulle rekommendera "bensinstabilisator" i en full tank, så slipper du garanterat bekymmer på våren. Köps hos närmaste båt- eller mc-handlare. Starta däremot INTE hojen om du inte har tänkt varmköra den ordentligt (inte torrgasa i garaget) Det enda som händer är att det bildas en massa kondensvatten och frätande föreningar i oljan. Investera istället i en intelligent laddare (CTek eller liknande) Koppla in och glöm bort :)
Jag skulle också rekommendera att oljebyte det sista du gör innan avställning. En ordentlig tvätt och vaxning skadar inte heller. Täck inte över hojen med något tätt, ta hellre bara ett lakan eller liknande.

jan-olovj

Active member
Jag skulle rekommendera "bensinstabilisator" i en full tank, så slipper du garanterat bekymmer på våren. Köps hos närmaste båt- eller mc-handlare. Starta däremot INTE hojen om du inte har tänkt varmköra den ordentligt (inte torrgasa i garaget) Det enda som händer är att det bildas en massa kondensvatten och frätande föreningar i oljan. Investera istället i en intelligent laddare (CTek eller liknande) Koppla in och glöm bort :)
Jag skulle också rekommendera att oljebyte det sista du gör innan avställning. En ordentlig tvätt och vaxning skadar inte heller. Täck inte över hojen med något tätt, ta hellre bara ett lakan eller liknande.

Låter vettigt.

påK-en

New member
Varför krångla till det? :confused:
Jag har alltid bara ställt in mina hojar på hösten och tagit ut dem på våren.
Aldrig haft nåt problem med det tillvägagångssättet.

Herr Fuggle

New member
Jag tänker ställa av min MC i ett låst garage över vintern (c:a 7 månader). Vad ska jag göra mer än ta ut batteriet och underhållsladda det?
I boken jag fick med MC:n så finns en hel lista med saker jag inte kan eller tänker göra.
Finns det något som är ett måste utan att det blir för besvärligt? Jag har en Honda Transalp 2010.

Pär

Honda har säkert skrivit listan, med saker som du inte kan eller tänker göra, av en anledning.
Det ÄR besvärligt att sköta sin motorcykel om man inte kan eller vill. För andra ger det en tillfredställelse att göra det som behövs och gärna lite till.;)

Paerhc

New member
Tack för era svar och tips! :) Ni har gett mig en tankeställare. Jag kommer att följa råden även om det blir lite krångligt.