Sprucken packväska

Lalle

New member
Ena packväskan till min Yamaha XJ900S Diversion hade en spricka ovanför fästet när jag köpte den. Under övningskörning lade "någon" omkull hojen på den sidan och det blev ju inte någon förbättring precis. Sprickan är lång och jag törs inte använda väskan utan åtgärd, befarar att den kan brytas upp helt om den används i nuvarande skick.

Är det termoplast så man kan värma ihop med lödkolven?

Andra förslag på metod för att laga?

Hur är tillgängligheten på såna packväskor, går det att få tag på? Dvs, kan jag köpa mig lycklig? :)

Hojen är förresten från -98, om det spelar nån roll.

gundj

New member
Bild på väskan och skadan skulle hjälpa.
Ibland kan det vara enklast att forma en aluminiumplåt på insidan som popnitas fast och så fyller du sprickan med araldit, topcoat eller något annat lämpligt utifrån.

Lalle

New member
Verkar som jag har svårt att peta in bild från telefonen, är det begränsat för nya användare? Eller är det bara kompetenslucka å min sida? :confused:

Plasten känns ganska fet, annars hade jag gått på med polyester och glasfiber direkt. Plåt och nit känns spontant bättre. Det blir mer än en bit.

Ska borra änden på sprickorna också såklart.

Last edited:

Ove 60+

Active member
Skulle nog föredra att laga med epoxy och glasfiber. Epoxyn är starkare och fäster bättre. Går att göra en bredare lagning på insidan efter att du rengjort ordentligt + slipat lite för att rugga upp ytan. Jag har lagat utbordarkåpor på det sättet och det höll...
Lättare att forma till är att göra i plåt.

gundj

New member
Fet ABS-plast och liknande är ofta svår att få epoxy att fästa på.
Det sitter ofta ett litet tag och sedan får man en släppning.
Jag skulle göra en vinklad bit som täcker sprickan med lite marginal på insidan och så popnitat från utsidan för att få en så liten påverkan på infästningen till hållaren som möjligt.

Edit: jag har framgångsrikt fyllt glipor i ABS-plast med remsor från glasspaket som smälts med t ex lödpenna.
Men det gör inget för hållbarheten, endast en lite snyggare spricka.

Last edited:

Bob Sweden

New member
View attachment 7929

Verkar som filen var för stor, nu är den mindre. :)

Ljusa pricken är en träbit, satte dit den för att sprickan ska synas.

Håll det enkelt.
Enkelt och robust.

Aluminiumplåt + PL400 + popnit
PL400 finns på varenda byggmarknad, fäster tillräckligt bra.
Plåt och popnit, tja, samma sak där, finns "överallt".

Snyggt blir det kanske inte men funktion går före flärd, iallafall i min värld... :tummenupp

Lalle

New member
Ursäkta det låga tempot, var upptagen med att köra hoj.
Funderar på tjocklek på plåten, tillräckligt grov för att hålla men ändå inte för tjock för att formas. Senast jag lekte kallsmed for arbetsbänken i trasor. :victorious:

Kapten Stofil

New member
Ursäkta det låga tempot, var upptagen med att köra hoj.
Funderar på tjocklek på plåten, tillräckligt grov för att hålla men ändå inte för tjock för att formas. Senast jag lekte kallsmed for arbetsbänken i trasor. :victorious:
1mm aluminium borde vara minst lika stark som plasten.

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk

hamre

Member
Nu har inte jag koll på plastsorten i väskan men det finns ju firmor som plastsvetsar spruckna kofångare på bilar med gott resultat. Men som sagt det finns en jävla massa olika sorters plaster!

gundj

New member
Hamre, Nu ska du inte förstöra tråden med råd om att lämna till folk som vet vad dom gör! Då är ju allt kul borta :)

Lalle

New member
Hamre, Nu ska du inte förstöra tråden med råd om att lämna till folk som vet vad dom gör! Då är ju allt kul borta :)

Hehe, håller helt med, då skulle ni ju inte få chansen att förfäras över resultatet. Vedermödorna under vägen är tyvärr inte dokumenterade, då det finns en företagslogotyp på nån av plåtbitarna på insidan. De kom från skrotlådan på jobbet.

View attachment 7985

Edit to add: Var faktiskt inne på några lackverkstäder, bilkarosseriställen (kjolmontörer) och liknande men hittade ingen som sa sig kunna svetsa. Så det blev alldeles egen hemgjord vedbodskvalitet istället.

Last edited: