Sprint ST

addegbg

New member
Hej

Funderar på att köpa en Triumph Sprint ST-06
Har den några svagheter? vad jag har läst mig till så är den ett mycket bra val för allround körning

Mvh
Anders
 

tersan

New member
Hej

Funderar på att köpa en Triumph Sprint ST-06
Har den några svagheter? vad jag har läst mig till så är den ett mycket bra val för allround körning

Mvh
Anders

Jag har inga egna erfarenheter, men vad jag läst mig till så är det en kompetent allroundhoj. Dessutom ser den ganska trevlig ut...

Funderat nåt på måttstocken när det gäller allroundhoj: VFR? ;)
 

Gunsan

New member
@nderz har en Sprint ST 06 som går fint, han är i Frankrike just nu men hemma om två veckor. Men PM läser han flitigt.

/Maria
 

@nderz

New member
Jodå, visst har jag en sådan och är riktigt nöjd.
Det ända negativa jag har att säga är att helljuset är för svagt.

Annars; underbar motor (100nm från 3000 rpm/220 kg), avslappnad körställning, lättkörd, bra skyddande kåpa, den är snygg inte jättevanlig, skönt sound. Alla tester jag läst ar gett 1050 STn riktigt bra betyg och jag förstår varför. Har aldrig varit så här nöjd med någon annan hoj jag haft, och Sprinten är den 7e hojen jag haft

Nu råkar det vara så att min är till salu, men har inte börjat annonsera ännu i och med att jag är i Frankrike å jobbar. Hemma igen den 9 okt.
Anledningen till att jag säljer den är att jag ska ha en 675a istället, blir mer och mer bankörning för min del så den passar bättre till mitt behov

Lite snabbt om hojen:
130 hk/100nm, röd 3400 mil, fullservad hos Triumph, trimsystem (ej eftermarknad) och mappad för det, larm, handtagsvärmare, packväskor, bagster, kraschpuckar, stompgrips, hugger, nya däck (Michelin 2ct sport).
depåstöd bak. Original avgassystem finns.
Kolla i min profil så får du se en bild på den. http://forum.svmc.se/member.php?u=24
PMa om intresse finns, jag tittar dagligen
 
Last edited:

@nderz

New member
Jag har inga egna erfarenheter, men vad jag läst mig till så är det en kompetent allroundhoj. Dessutom ser den ganska trevlig ut...

Funderat nåt på måttstocken när det gäller allroundhoj: VFR? ;)

Prova en ST så kommer du inte villja ha en VFR:D
 

tersan

New member
Prova en ST så kommer du inte villja ha en VFR:D

Hmm... är det nu jag ska ventilera alla fördomar om brittiska fordon? :p

Fast det vore rätt intressant med en jämförelse mellan VFR, Sprint ST och en ST4, som väl är de tre mest naturliga konkurrenterna. Samtidigt som de är från tre olika länder med ganska olika byggfilosofier.
 

@nderz

New member
Hmm... är det nu jag ska ventilera alla fördomar om brittiska fordon? :p

Tack och lov så finns det även britter som lyckas till slut:D. Dagens Triumph har inte mycket likhet (annat en utseendet på vissa modeller) med de som byggdes en gång i tiden, oljeläckage och meckning längs vägen är ett minne blott tack och lov.

Nu ska jag inte bli alltför seriös men i ett 4000 mila test, kommer tyvärr inte ihåg i vilken tidning, som gjordes för något år sedan där man rev motorn så hittades det inget att anmärka på. En av kommentarerna var att test-teamet hade knappt sett en motor med mindre tecken på slitage tidigare oavsett tillverkare. Det om något är ett bevis på kvalitén på dagens Triumph-motorer, i alla fall i mina ögon
 

@nderz

New member
Fast det vore rätt intressant med en jämförelse mellan VFR, Sprint ST och en ST4, som väl är de tre mest naturliga konkurrenterna. Samtidigt som de är från tre olika länder med ganska olika byggfilosofier.

Vet inte om det gjorts någon sådan jämförelse, men klart intressant vore den
 

addegbg

New member
Tack för inläggen!
Jag har kört både VFR och ST och tycker att ST är snäppet vassare. Någon som vet om det kommer en helt ny modell 2010 av ST:n eller är det samma som 2005 och framåt?

/A
 

roffe_s

Active member
5 000 mil. Motorrad. Tror fortfarande den ligger i toppen bland hojarna i deras långtest. Gissa vilken supersporthoj som ligger högst...:D

I övrigt ... +1 till allt i texten.

...i ett 4000 mila test, kommer tyvärr inte ihåg i vilken tidning, som gjordes för något år sedan där man rev motorn så hittades det inget att anmärka på...
 

JHkillen

New member
Triumph ST

Har precis varit ute och provkört en Sprint ST - 09, har just nu en CBF 1000.
Ja vad säger man,,, den var underbar att köra mot den jag har just nu.
Bra sittställning, lite sportigt, skönt ljud och skön känsla.

Man satt mycket närmare hojen kändes det som, troligen då pga det sportigare styret som gör att man har lite framåt fall.
Kurvtagning kändes hundra ggr bättre, ja det mesta kändes bättre faktiskt.

Det lite negativa var nerväxlingen kändes lite trög, kan ju vara att cykeln är så ny hmm och att jag läst grejer om att bakhjulslagret kan nypa??

Jag kommer slå till på denna cykel om bytet med butiken löper smidigt, är jag som saknade servicebok på min tidigare köpta cykel från butiken om någon läst den tråden.

Sammanfattat så blir det: Vill haaaaa, kändes tråk att köra sin egen CBF 1000 -07 hem där i från :). Förhoppningsvis får jag ett par veckor på min nya Sprint ST innan vinterförvaring V43.
Ha det bra alla,,, JH
 

@nderz

New member
Har precis varit ute och provkört en Sprint ST - 09, har just nu en CBF 1000.
Ja vad säger man,,, den var underbar att köra mot den jag har just nu.
Bra sittställning, lite sportigt, skönt ljud och skön känsla.

Man satt mycket närmare hojen kändes det som, troligen då pga det sportigare styret som gör att man har lite framåt fall.
Kurvtagning kändes hundra ggr bättre, ja det mesta kändes bättre faktiskt.

Det lite negativa var nerväxlingen kändes lite trög, kan ju vara att cykeln är så ny hmm och att jag läst grejer om att bakhjulslagret kan nypa??

Jag kommer slå till på denna cykel om bytet med butiken löper smidigt, är jag som saknade servicebok på min tidigare köpta cykel från butiken om någon läst den tråden.

Sammanfattat så blir det: Vill haaaaa, kändes tråk att köra sin egen CBF 1000 -07 hem där i från :). Förhoppningsvis får jag ett par veckor på min nya Sprint ST innan vinterförvaring V43.
Ha det bra alla,,, JH

Kan bara instämma i det du skriver. Nedväxlingarna kan vara lite tröga ibland men ger man lite mellangas vid nedväxling så funkar det utmärkt.
Har aldrig upplevt det som ett bekymmer, har alltid haft det körsättet.

1a gången jag körde en ST så kände jag att det här var min hoj, helt rätt från första provturen och har inte ångrat mig. Nu är ju min i och för sig till salu, men det beror på att jag kör mer och mer bana och vill ha en sportigare hoj blir inte lika mycket touringåkning framöver. Vad väljer man då ?? En Daytona 675a såklart:)
 

@nderz

New member
Tack för inläggen!
Jag har kört både VFR och ST och tycker att ST är snäppet vassare. Någon som vet om det kommer en helt ny modell 2010 av ST:n eller är det samma som 2005 och framåt?

/A

Inte hört att det skulle komma någon annorlunda 2010.

När det gäller årsmodeller så är 2005-2006 likadana.
Till 2007 kom det ett lite högre styre och högre kåpglas, som passar på tidigare årsmodeller också.
 

JHkillen

New member
Lycklig ägare till ny hoj

Kan berätta att jag slog till och köpte den Sprint ST jag skrev att jag provkört.
Så från i går är jag en mycket nöjd ägare till en Triumph Sprint ST -09.

Fan va nöjd jag är med köpet, har inte åkt så mycket då jag var tvungen att jobba lite nätter nu i slutet på veckan. Förstår inte att min chef inte inser att det är viktigare att jag får ut och dra lite med nya hojen än jobba hmm ;-)

Vilken känsla och vilket underbart ljud, dom 25 extra kusarna känns underbara mot min "gamla" CBF 1000. Förstår inte just nu att jag åkt på Hondan hela sommaren, men den var bra att värma upp gamla gubben igen med iofs.

Ser fram mot en fin helg och mycket åkande, bara två veckor kvar innan jag bokat vinter förvaring så nu får man ligga i och hoppas på fina höst dagar.

Kör lugnt och ha det bra alla tvåhjulingar
/just nu en glad JHKille....
 

addegbg

New member
Hej
Vad kul, hoppas vädret håller sig fint nu de veckorna du har kvar :)
jag går själv i våndor om jag ska slå till nu på en ST eller vänta tills våren :confused:

/Anders
 

@nderz

New member
Kan berätta att jag slog till och köpte den Sprint ST jag skrev att jag provkört.
Så från i går är jag en mycket nöjd ägare till en Triumph Sprint ST -09.

Fan va nöjd jag är med köpet, har inte åkt så mycket då jag var tvungen att jobba lite nätter nu i slutet på veckan. Förstår inte att min chef inte inser att det är viktigare att jag får ut och dra lite med nya hojen än jobba hmm ;-)

Vilken känsla och vilket underbart ljud, dom 25 extra kusarna känns underbara mot min "gamla" CBF 1000. Förstår inte just nu att jag åkt på Hondan hela sommaren, men den var bra att värma upp gamla gubben igen med iofs.

Ser fram mot en fin helg och mycket åkande, bara två veckor kvar innan jag bokat vinter förvaring så nu får man ligga i och hoppas på fina höst dagar.

Kör lugnt och ha det bra alla tvåhjulingar
/just nu en glad JHKille....

Stort grattis, förstår dig precis.
STn e riktigt kul å köra, som jag säkert skrev tidigare så har jag aldrig varit så nöjd någon gång med någon hoj. Kör snyggt de sista veckorna och kom till Rörken i vår för lite vidareutbildning i broms och körteknik.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=878
 
Top