Språktråd - languagethread

Paerhc

New member
"Hip" vet jag vart det kommer ifrån, men dissa, tagga, len etc har jag inte ursprunget på. Vet någon annan? Det här är väldigt off-topic men jag läste touringtråden. Touring vet vi väl också varifrån det kommer förresten? Turnera är enligt google den svenska översättningen.

Så då turnerar vi i sommar då alltså! Vi tourar inte! :)
 

-JP-

New member
Etymologisk tråd då?

Dissa kommer från engelskans disrespect.
Tagga kommer från engelska eller svenska (åsikterna går isär), men är sannolikt åtminstone 500 år gammalt. Det kommer från "tagg", som i "vass utskjutande spets". Om du nu inte åsyftar tagg som i "tag" i graffitibemärkelse, i vilket fall det kommer från engelskans "tag", dvs. "sätta etikett på" och först uppstod i Sverige på (19)60-talet.
Len kommer från turkiska och betyder ungefär "grabb".
 

Hojkul!

New member
Ordet "bana" är intressant för många MC-förare. Vi vet alla precis vad som avses - nämligen en bansträckning/slinga med kurvor och raksträckor där det finns en startlinje och en mållinje.
MEN, t.ex. Radiosporten, tränare och spelare m.fl. använder ordet bana när de pratar om fotboll, hockey, basket, tennis m.fl. m.fl. idrotter. Det kan t.ex. höras så här; "Han kommer in på banan", "Två man mindre på banan", "Långt upp i banan" osv.
Som jag alltid har sett det och fortfarande ser det, så spelas fotboll, hockey, basket, innebandy, badminton, tennis, bandy, etc. etc. etc. på en PLAN! Har någon hört talas om en "fotbollsbana" t.ex.? Nä, trodde inte det heller.
Än mindre logiskt blir det när referenter i radio/TV säger "planhalva", men "bana"! Märkligt värre... :)

Jag ställde frågan till Språkrådet, och fick denna information;
"Så här skriver Svenska Akademiens ordbok:
[fsv. bana, (täflings)bana, af mnt. bane, öppen l. jämn väg l. plats. (kägel)bana. motsv. d., mholl. o. mht. bane, ä. t. bahne. Formen ban ansluter sig till mnt. ban l. t. bahn, väg, bana m. m., motsv. holl. baan, mht. ban, alla f.; jfr nor. ban, m. Att formen bane blifvit den vanliga i de prepositionella uttr. under 4 torde delvis bero på anslutning till sådana förp. som å båle, på färde, ur huse, i syne. Ordet är af ovisst ursprung. Det sammanställes af
FRANCK med roten i nt. bonen, glätta, polera (se BONA, v.¹, o. jfr 6 b), af BUGGE med sanskr. pánthâs, gr. πάτος, väg. lat. pons (gen. pontis), bro. Se för öfr. TAMM]"

Tolkar jag det fel om jag säger att det verkar vara uppkommet ur "bonen", dvs. glätta och polera?
Ett golv kan man såklart polera och även andra t.ex. plana ytor, så steget kanske inte blir så långt till att använda bana för andra plana (stora) ytor, så som fotbollsplan t.ex.

Intressant i vilket fall :p
 

Hojkul!

New member
"Ordnörden" is back!

Det finns produkter som säljs i olika typer av förpackningar, t.ex. tomatpure´, senap, krossade tomater m.fl. När någon vill köpa en viss produkt i en viss typ av förpackning hör vi ofta att det då uttrycks t.ex.; "Har ni senap på flaska?" eller "Vart finns krossade tomater på tetra?"
Visst är det väl lite märkligt att produkterna förväntas finnas UTANPÅ förpackningarna?! Så vitt jag vet så finns produkterna i (inuti) förpackningen :) Dvs. senap/ketchup i flaska. Måste vara ett styvt arbete att få t.ex. senap att finnas på (ovanpå) en flaskkork! ;-)
 

zettan

New member
Ställer man frågan, "Vart finns krossade tomater på tetra?", frågar man efter en riktning inte en plats. En språkkunnig expedit med humor skulle kunna svara "Västerut" eller "Till höger".

För övrigt är detta syftningsfel vanligt i Stockholmsområdet, där man ofta säger "Vart" istället för "Var".
 

SuperRetard

New member
Ställer man frågan, "Vart finns krossade tomater på tetra?", frågar man efter en riktning inte en plats. En språkkunnig expedit med humor skulle kunna svara "Västerut" eller "Till höger".

För övrigt är detta syftningsfel vanligt i Stockholmsområdet, där man ofta säger "Vart" istället för "Var".

Nu är du skånsk.. Vi säger "vart" istället för "blev" :tummenupp
 

Hojkul!

New member
Ställer man frågan, "Vart finns krossade tomater på tetra?", frågar man efter en riktning inte en plats. En språkkunnig expedit med humor skulle kunna svara "Västerut" eller "Till höger".

För övrigt är detta syftningsfel vanligt i Stockholmsområdet, där man ofta säger "Vart" istället för "Var".

Kalas att du påpekar detta med var och vart! Som du själv noterade så skrev jag fel ord (vart i stället för var). Kan inte du klargöra när man ska använda var och vart? Vi är nog många "08-or" som inte vet det :p
 
Last edited:

Paerhc

New member
Var används vid stillastående, medan vart används vid rörelse. Var är du? Var står bilen? Vart går du? Vart åker bilen?
 

Hojkul!

New member
Sant Peter. Nya ord tillkommer ständigt och oftare är det engelska ord som skrivs samman med svenska ord; t.ex. "back up-enhet", som alltså inte skrivs "backup enhet", "back upenhet", "back up enhet", "back-up-enhet" och inte heller "backupenhet".
Som du Peter skrev tidigare, visst förstår man oftast av konsensusen vad som avses i en dialog, men inte alltid.

Snartkommerkanskeviallaattskrivaheltutanmellanslag,kommatecken(samtparenteser)ochandraskrivreglersomivanligafallgörattandraenkeltförstårvadvimenar.
Eller så går ut veck lingenen mot att sär skriva all ting när det hand lar om skriv språk och kan ske även i tal språk.
Enkelt att läsa? ;-) Nej inte alls. Väldigt tröttsamt att läsa, tycker jag och många andra.

"Skum tomte gillas av sjuk sköterska"
Vad avses egentligen? En sjuksköterska som gillar godiset skumtomtar? Eller avses en sjuk sköterska som har en viss förkärlek till en skum tomte? :)

"I Värmland ska polisväsendet ha mindre poliser från årsskiftet."
Jaha, vilken fördel/vilka fördelar är det med mindre poliser? Upptar de kanske för stor plats i polishuset eller i sina fordon?

Ju tydligare man är i sitt kommunicerande, desto färre misstolkningar och onödiga frågor.
Jag delar inte uppfattningen att tal- och skrivspråket alltid blir bättre av "utveckling". Däremot tycker jag att de som har förutsättning bör prata och skriva på ett klart och tydligt sätt, så att de allra flesta andra förstår vad som avses.
Givetvis är jag medveten om att det finns både tal- och skrivsvårigheter som ett slags "handikapp" för några människor, och jag tror att de andra har förståelse för detta.
Men när det blir uppenbart att det (kanske på grund av lathet) slarvas med både tal- och skrivspråket, ja då är det dags att försöka få till en förändring. Varför? Jag vet inte hur andra tycker, men om jag t.ex. läser en artikel eller en rapport/avhandling där skribenten skriver på ett osammanhängande sätt, otydligt, felstavande, och med särskrivningar, ja då tappar jag helt enkelt förtroendet för innehållet (och kanske även för skribenten).
Som ett exempel kan jag nämna de s.k. kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet som numera helt har tappat koncepterna kring detta. Några tidningar har till och med infört en slags "klagoruta" där man kan påpeka ev. felaktigheter! Snacka om att sopa det egentliga problemet under mattan...

Man ska ha klart för sig att de som får stort utrymme i olika media, faktiskt "styr" människors användande av både tal- och skrivspråk. Se detta exempel; "Tjur Ruset" och "Kalv Ruset", som alltså avser en årligt återkommande terränglöpartävling i trakterna kring Stockholm. Om man nu avser att tävlingen ska heta Tjurruset, så bör man också skriva det, och inte "Tjur Ruset"... På den officiella hemsidan skrivs det "Tjur Ruset" och inte Tjurruset. Alla som läser detta ord anar att det ska heta Tjurruset, men blir osäkra. Och denna osäkerhet blir allt vanligare, särskilt bland "den yngre generationen" som ska ta in allt mer information om allt möjligt. Och om de yngre människorna blir osäkra, ja vem ska då lära dem språket?
 

Hojkul!

New member
Precis. Jag skickar e-brev till mina kunder, men mejl till mina kompisar.

challe

Det företag jag arbetar för (eller skrivs det åt?) kommunicerar ordet "mejl" till våra kunder. Och SMS skrivs inte SMS, utan sms. Det finns även andra ord som "förvrängs" på ett felaktigt sätt.
Jag anser att "vi" är ett typexempel på att vara någon som skapar en slags lägre språkstandard bland våra 10.000-tals kunder, och därmed faktiskt försämras skrivspråket (och kanske även talspråket).
Personligen använder jag orden SMS, och mail (e-post om om det är till en äldre person) etc.
 

påK-en

New member
Det företag jag arbetar för (eller skrivs det åt?) kommunicerar ordet "mejl" till våra kunder. Och SMS skrivs inte SMS, utan sms. Det finns även andra ord som "förvrängs" på ett felaktigt sätt.
Jag anser att "vi" är ett typexempel på att vara någon som skapar en slags lägre språkstandard bland våra 10.000-tals kunder, och därmed faktiskt försämras skrivspråket (och kanske även talspråket).
Personligen använder jag orden SMS, och mail (e-post om om det är till en äldre person) etc.

Mejl är numera vedertaget.
 

Hojkul!

New member
Jag fortsätter när jag ändå är i farten :)

Har ni funderat över varför vi säger byxor, när vi faktiskt menar byxa. Byxor är ju plural (flertal) och byxa är singular (ental). Inte har vi väl två byxor på oss samtidigt? Vanligen inte - det finns säkert undantag ;-)
Och nästan samma sak med "ett par byxor". Det ska väl heta ett par byxben i sådant fall, eftersom de är två :)
 

blacken

New member
Jag fortsätter när jag ändå är i farten :)

Har ni funderat över varför vi säger byxor, när vi faktiskt menar byxa. Byxor är ju plural (flertal) och byxa är singular (ental). Inte har vi väl två byxor på oss samtidigt? Vanligen inte - det finns säkert undantag ;-)
Och nästan samma sak med "ett par byxor". Det ska väl heta ett par byxben i sådant fall, eftersom de är två :)

Det kommer sig av att innan dagens braxa bidde uppfunnen så var plagget(en) tvådelade, asså man drog varsina "ben" på varje skank och fäste dom uppe i midjan på nå`t lattjo sätt och då så hette dom hosor/sa..
 

zettan

New member
Kalas att du påpekar detta med var och vart! Som du själv noterade så skrev jag fel ord (vart i stället för var). Kan inte du klargöra när man ska använda var och vart? Vi är nog många "08-or" som inte vet det :p

Ha ha!
Enkelt förklarat blir det såhär:
Var - Plats (på diskbänken, i Stockholm etc)
Vart - Riktning (söderut, mot Varberg etc)

Sk. 08:eek:r använder vart ist. för blev eller är.

MEN, jag är språkliberal och förstår vad de flesta menar och tycker att språket ska förändras. Det kommer det att göra trots att självutnämnda språkpoliser gör sitt bästa för att stoppa det.
 
Top