SPOT satellit GPS meddelande

mudder

Member
Jag har sökt på forumet men jag hittar ingen tråd om SPOT, så därför skapar jag en tråd här i trafiksäkerhetsavdelningen. För visst är det en fråga om trafiksäkerhet, att kunna meddela vart man är i händelse av olycka utanför mobiltäckningsområdet?

I somras hade jag verkligen behövt en sådan när min kompis skadade sig då han körde på en vägbom. Vi befann oss i Norge med absolut noll täckning på mobilerna. Man känner sig lite panikslagen då. Hur ska man göra, lämna en skadad för att hämta hjälp eller stanna kvar och riskera att skadorna förvärras? Tillslut var jag iallafall tvungen att lämna honom ensam och köra efter hjälp. Allt gick IAF bra och idag är han återställd och har köpt en ny hoj.

SPOT är alltså en nödsändare som tar GPS satelliterna till hjälp och systemet täcker in större delen av världen. Det som jag däremot inte vet är om alla de som sitter i SOS-larmcentraler vet vad detta är. Det känns ju tröstlöst att trycka på larmknappen utan att vara absolut säker på att någon reagerar.

Så innan jag spenderar mer pengar på en ny elektronikpryl undrar om det är någon som vet något eller har erfarenhet om Spot. Funkar det i Sverige eller är det bara en lampa som blinkar på SOS-centralen och ingen vet vad det är?
Jag är lite tveksam pga egna erfarenheter vid kontakter med SOS-alarm. En gång visste de knappt vad koordinater var, trots att jag kunde uppge dessa inom en tolerans av 5 meter från platsen. De upprepade hela tiden frågan om vilken väg jag var på, trots att jag inte hade en aning om vad vägen hette. Jag tjatade vidare och tillslut gick det väl in att de skulle skicka en polisbil till mina uppgivna koordinater. En annan gång ringde jag vid en frontalkrock. Det var isande kallt ute och min telefon började varna för lågt batteri. Då sa jag att nu måste ni fatta detta fort för batteriet håller på att ta slut, -det drar inget batteri när man ringer SOS-alarm blev svaret!:eek: En djup suck, sen dog telefonen.

Så kan man ha någon nytta av en SPOT i Sverige?
http://www.findmespot.eu/sv/

Last edited:

hobbe

New member
Inte för att vara sådan, men det finns andra som har bra mycket bättre täckning.
Kolla på en cospas-sarsat PLB, fungerar över hela världen oavsett du är på vatten eller på land.

http://www.cospas-sarsat.org

Jag håller med om att det är bra med en möjlighet att använda en sådan enhet.