sporthoj.com och SMC

Q_Ball_Racing

New member
har sporthoj.com och smc något sammarbete???
eller betalar smc bara för att få ha sin logga där???

om ja till sammarbete, vad går det samarbetet ut på???

det diskuteras ofta smc´s arbete och vad smc gör och inte gör på sporthoj.com, men jag ser aldrig att någon från smc kansli eller annan som arbetar inom smc svarar utan enbart enstaka medlemmar från smc...

borde ej det största mc forumet i sverige vara värt att lägga lite mer energi på för att få medlemmar och ge en korrekt bild av smc som dom flesta ej har....
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
1. har sporthoj.com och smc något sammarbete???
eller betalar smc bara för att få ha sin logga där???

2. om ja till sammarbete, vad går det samarbetet ut på???

3. det diskuteras ofta smc´s arbete och vad smc gör och inte gör på sporthoj.com, men jag ser aldrig att någon från smc kansli eller annan som arbetar inom smc svarar utan enbart enstaka medlemmar från smc...

4. borde ej det största mc forumet i sverige vara värt att lägga lite mer energi på för att få medlemmar och ge en korrekt bild av smc som dom flesta ej har....

1. Vi har en gemensam intresse i att få nyttja vore kära MCs - och få budskap iväg åt alla håll. Därför samarbetar vi - med ett gemensamt intresse i botten.

2. se 1. Scroll gärna ner lite på sporthoj.com´s framsida och du vill se senaste inläggen "live" från detta forum. Så det är mera än endast en logga uppe på sporthoj.com
Under sporthoj.com´s "Försäkringsforum/ SMC frågor" vill du bli länked direkt till forumet här - ganska enkelt för att vi kan hjälpa i del av dessa frågor..

3. Jag kollade min statistik på sporthoj.com - och du har nog rätt - jag har endast 2.050 skrivna inlägg där - skärpning Dansken!
Skämt åtsido - det viktiga för SMC och medlemmen på sporthoj.com - är att vi kan växla / utbytta kunskap, synpunkter etc..
När dagen är slutt och man har varit varit med en stund är det ganska tydligt att mycket folk finns på båda forums. Jag tror på att vi på så sätt ger medlemmen på sporthoj.com en bra möjlighet att påvärka SMC och vice versa..

4. Jovist... Har du några bra förslag?
 

Q_Ball_Racing

New member
bra att det finns direktlänk från sporthoj till smc. svår/jobbig att hitta då jag sällan eller aldrig bläddrar ner så långt på sporthoj forumet.
men kan man skriva i smc´s forum utan att vara reggad medlem??? tror ej det men vet ej säkert.. därför så hamnar smc trådar och frågor från dom som ej är medlemmar ej i den delen av forumet utan oftast på mc relaterat på sporthoj.

kanske göra en öppen del på msc forumet där en oreggad och ej medlem kan skriva och fråga.....

jag vet att smc gör ett stoort arbete för mc kollektivet i sverige, men problemet är att jag tror att inom ca 5-10 år så har medlemsantalet halverats på grund av att ingen tar mc kort längre, och där jobbar säkert smc med, dock vet jag ej hur då jag ej satt mig in i det. och därav tyckte jag att sporthoj som är det största forumet kanske vore värt att lägga extra krut på.

skulle vara kul att veta hur många av dom 54330 medlemmarna på sporthoj som är med i smc. kanske finns det massor av nya medlemmar att värva där med lite arbete.
 

druid

New member
Varför skulle man vinna på att tillåta inlägg från oreggade?
Det som skulle hända är att det skulle bli extremt mycket reklaminlägg på en sådan del av forumet.

Att värva medlemmar från sporthoj?, hela sporthojsprojektet gick ju ut på det. Eller ja alltså att få
kontakt med den typen av mc-förare.
 

powerglide

New member
Bättre i så fall att korsbefrukta forumen så man bara behöver ett konto för att skriva i vilket som.
Skulle ju gå att få till om man accepterade Facebook- eller MS Live-konton för inloggning.
Detta kräver fortfrande registrering på respektive forum men det blir lite enklare för användaren med färre lösen att hålla koll på.
 

druid

New member
Bättre i så fall att korsbefrukta forumen så man bara behöver ett konto för att skriva i vilket som.
Skulle ju gå att få till om man accepterade Facebook- eller MS Live-konton för inloggning.
Detta kräver fortfrande registrering på respektive forum men det blir lite enklare för användaren med färre lösen att hålla koll på.

Tanken är god men faller lite på att sporthoj ägs av ett danskt tidningsförlag, skulle inte dröja många minuter innan
det dök upp trådar angående att SMC bryter sina stadgar och inte är oberoende. Att tvinga någon att skapa ett konto
på tredje part site (Facebook eller dyligt (som också är kommersiella)) är ett mörker som jag hoppas kommer att dö sotdöden.

Om vi funderar lite på vad det är som ska uppnås, vad är nyttan så att säga. Skulle det fungera med en SMC användare som
enbart skriver officiella saker kanske så att den som läser inte behöver fundera på om det är en persons åsikt eller om det är
en officiell ställning? Visserligen så kan man kanske säga att dansken redan agerar på detta sätt men då är ju frågan om alla
vet att han är general sekreterare för SMC samt att då har du ett personberoende. Det skulle behöva vara en funktion istället.
 
Last edited:

Carnivore

New member
det diskuteras ofta smc´s arbete och vad smc gör och inte gör på sporthoj.com, men jag ser aldrig att någon från smc kansli eller annan som arbetar inom smc svarar utan enbart enstaka medlemmar från smc...

borde ej det största mc forumet i sverige vara värt att lägga lite mer energi på för att få medlemmar och ge en korrekt bild av smc som dom flesta ej har....

Problemet att gå ut och säga si och så från SMC på Sporthoj är att man väldigt lätt hamnar i en bror-duktig-sits och då förlorar man mer än man vinner.
Däremot promotas det om kurserna från såväl deltagare som instruktörer.
 

Peter1980

New member
men jag ser aldrig att någon från smc kansli eller annan som arbetar inom smc svarar utan enbart enstaka medlemmar från smc...

Konstigt. Jag ser ofta inlägg från t ex Dansken på sporthoj.com.
Sen finns ett flertal instruktörer eller folk med andra kopplingar till SMC som är ganska aktiva på SH.

Ska tillägga att jag inte tror på en "officiell" smc-användare som dyker upp med pekpinnar och gör uttalanden lite då och då. Precis som Carnivore skriver så kommer det bara leda till att stämningen blir att "jaha, här kommer SMC och ska rätta alla andra som vanligt"..

Tror mer på att bara delta i diskussionerna och blajja runt precis som alla andra. Så märker nog folk att även SMC-engagerade är normala (nåja :) ) , som vilka andra hojåkare som helst.
 
Last edited:

powerglide

New member
Tanken är god men faller lite på att sporthoj ägs av ett danskt tidningsförlag, skulle inte dröja många minuter innan
det dök upp trådar angående att SMC bryter sina stadgar och inte är oberoende. Att tvinga någon att skapa ett konto
på tredje part site (Facebook eller dyligt (som också är kommersiella)) är ett mörker som jag hoppas kommer att dö sotdöden.

En sådan funktion behöver inte exkludera möjligheten till lokala konton. Räcker att man vidgar "vyerna" lite.

Personligen skulle jag aldrig använda ett FB-konto för åtkomst till andra sajter. Men jag tror det finns många som skulle uppskatta ett enklare anslutningssätt.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vi diskuterade för några år tillbaka möjligheten att koppla "registrering" på olika MC forums till SMC:s.

* En sak var att det inte var teknisk möjligt.
* En annan sak var att det sannolikt inte är "klokt" att tvinga alla in på SMC.. (frivillighet, är nog sunt förnuft!)

En sak jag har med som erfarenhet, sedan jag började hacka på webben 1987, är att man kan aldrig vinna en diskussion på internet. Det finns alltid Troll i skogen..

- När jag är på f. ex. sporthoj.com, är jag ganska enkelt Galne Dansken - en kille som också kör sporthoj. Att jag jobbar på SMC ses i min profil, för den som sku bry sig om detta. Själv tycker jag om att man på forums har människor med personliga åsikter, som jag med gott humör kan dela faktainformation, erfarenheter och synpunkter med. Och det kanske har hänt att jag har tipsat lite om SMC!

Hittar inte länken till en tråd/poll som har varit på sporthoj.com - som vista att en majoritet av dom som svarade, faktisk är medlem i SMC :)
 

powerglide

New member
Vi diskuterade för några år tillbaka möjligheten att koppla "registrering" på olika MC forums till SMC:s.

* En sak var att det inte var teknisk möjligt.
* En annan sak var att det sannolikt inte är "klokt" att tvinga alla in på SMC.. (frivillighet, är nog sunt förnuft!)

Det är inte riktigt vad jag föreslår. SMC ska naturligtvis inte ha några Masterkonton.
Och idag är det fullt möjligt att använda samma konto på flera sajter.

På många sajter och en del forum kan du idag använda t.ex. ditt Facebook-konto. Det innebär inte att du automatiskt kan använda alla sajter som har den funktionen för Facebook.

Vad det innebär är att man skiljer på inloggning och användaruppgifter/profil.

Första gången du vill göra ett inlägg på en sajt med stöd för FB måste du fortfarande registrera dig. Men istf att skapa ett nytt konto och lösen vid registrering så väljer du "använd mitt FB-konto istället".

Så på Facebook finns inga uppgifter om vad du har registrerat på den sajten mer än att du använder den (vilket är en uppgift som FB använder för att sälja riktad reklam). På sajten lagras inget lösen för Facebook utan en typ av "omstyrning" sker som säger att "om ngn försöker logga in med detta FB-konto här så fråga FB om det stämmer och låt killen använda den profil som gjordes med det FB-kontot första gången han var här".

Så i korthet. Man måste registrera sig och skapa en profil precis som förut på varje sajt man vill använda.
Men man återanvänder den kontohantering som finns på FB så att användaren kan köra med samma inloggning på mer än ett ställe (så länge de har registrerat sig).

Det kan tyckas att detta inte gör ngn större skillnad. Men t.ex. min far tycker att det är skit enkelt att logga in med FB överallt. Det använder han ju ändå varje dag.

Det enda han behöver är att "lägga till FB" till den där nya sajten som hans son tipsade om :)

För den som vägrar sponsra FB med kundmaterial (som jag) så går det att använda t.ex. MS Live på samma sätt (förutom att MS inte säljer vidare uppgifterna så som FB gör) eller fortsätta använda ett separat konto per sajt man vill använda :)
 

Swedie

Administrator
Personal
SMC:s forum är ju ett eget community, precis som Sporthoj är. Jag tror inte att skaran är helt föreningsbar pga i många fall vida skilda åsikter om hur man tycker sig få köra på vägarna för att ha skoj. Ingen av forumen kommer vinna något på ett sådant åsiktskrig. Man servar för dispyter att försöka lägga ihop forumen genom delade konton.

SMC ska synas på Sporthoj för att visa att officiellt står Sporthoj.com för att man faktiskt ska följa de svenska lagarna och hjälpa andra motorcyklister i Sverige. Det bästa sättet att göra det på är att vara medlem i SMC och kanske gå så långt som att aktivera sig inom sitt distrikt.

SH är i huvudsak en sajt för diskutera sitt intresse, vilket ska vara "sporthojar". På grund av hur omvärlden ser på motorcyklismen som outlaws och kriminella, samt att antalet faktiska sporthojar minskat pga försäkringspremier m.m, så har intresseområdet fått breddas, så idag kan man inte strikt kräva att alla ska ha specifikt en sporthoj med gärna 150+ hästar på bakhjulet.

Sedan vad gäller SMC:s direkta involvering i SH som forum, så anser jag att den lite av frivilliga basis det ligger på nu duger. Som tidigare sagt, att ha en tvingad medlem som går in och aktivt promotor SMC om vartannat och bumpar trådar i syfte att göra "reklam", kommer faktiskt snarare ge negativ bild av SMC.

Jesper, och även andra, går redan idag in och svarar i trådar som har nära relation till SMC:s verksamhetsområde, vilket är försäkringar, men även aktuella politiska frågor som t.ex regskyltsfrågorna, vajjerräcken m.m.

Jag tror att en bra lösning vore att visa SMC:s nyhetsflöde på Sporthoj.com's startsida, eller någonstans, för att visa vad SMC gör just nu och vad senaste nytt är inom politiken m.m. Folk undrar ofta vad SMC gör, och varför SMC är bra eller varför man ska vara medlem. Problemet här är ju att man ibland inte förstår vad SMC är bra för, förrän SMC en dag eventuellt inte finns längre. Mycket av arbetet är lobby i bakgrunden som kanske inte alltid syns utåt.

Folk är tyvärr lite för lata för att orka surfa in på ytterligare en sajt för att läsa om något. Det förväntas ligga i flödet på den huvudsajt de redan är på, vilket i många fall är just SH, vilket är på kartan just nu.

Denna tekniska lösning är definitivt lösbar genom ett enkelt RSS-flöde, dock fungerar inte RSS för tillfället på SMC:s hemsida. En lösning på det kommer inom närmaste veckorna. Därefter kan en tätare integration ordnas.

Egmont äger sajten, men jag är till stor del involverad i utvecklingen av sajten och är den att känna på läget och se vad som behövs i framtiden.

Samarbetet mellan SMC och SH behövs för att se till att folk inte får fel bild av SMC, samt att påverka nya på MC att tänka rätt och värna om motorcyklister i hela Sverige. SMC:s arbete med MC-kurser för ovana MC-förare är ett exempel i sig som berättigar att SMC syns på SH och som gör att iaf vissa ser kurserna och går på dom innan de ger sig ut på vägen och gasar järnet.

Hoppas lite blivit klarare av det jag sagt. Finns det fler frågor så ska jag försöka besvara dom så bra som möjligt.
 
Top