SMC:s forum är ju ett eget community, precis som Sporthoj är. Jag tror inte att skaran är helt föreningsbar pga i många fall vida skilda åsikter om hur man tycker sig få köra på vägarna för att ha skoj. Ingen av forumen kommer vinna något på ett sådant åsiktskrig. Man servar för dispyter att försöka lägga ihop forumen genom delade konton.
SMC ska synas på Sporthoj för att visa att officiellt står Sporthoj.com för att man faktiskt ska följa de svenska lagarna och hjälpa andra motorcyklister i Sverige. Det bästa sättet att göra det på är att vara medlem i SMC och kanske gå så långt som att aktivera sig inom sitt distrikt.
SH är i huvudsak en sajt för diskutera sitt intresse, vilket ska vara "sporthojar". På grund av hur omvärlden ser på motorcyklismen som outlaws och kriminella, samt att antalet faktiska sporthojar minskat pga försäkringspremier m.m, så har intresseområdet fått breddas, så idag kan man inte strikt kräva att alla ska ha specifikt en sporthoj med gärna 150+ hästar på bakhjulet.
Sedan vad gäller SMC:s direkta involvering i SH som forum, så anser jag att den lite av frivilliga basis det ligger på nu duger. Som tidigare sagt, att ha en tvingad medlem som går in och aktivt promotor SMC om vartannat och bumpar trådar i syfte att göra "reklam", kommer faktiskt snarare ge negativ bild av SMC.
Jesper, och även andra, går redan idag in och svarar i trådar som har nära relation till SMC:s verksamhetsområde, vilket är försäkringar, men även aktuella politiska frågor som t.ex regskyltsfrågorna, vajjerräcken m.m.
Jag tror att en bra lösning vore att visa SMC:s nyhetsflöde på Sporthoj.com's startsida, eller någonstans, för att visa vad SMC gör just nu och vad senaste nytt är inom politiken m.m. Folk undrar ofta vad SMC gör, och varför SMC är bra eller varför man ska vara medlem. Problemet här är ju att man ibland inte förstår vad SMC är bra för, förrän SMC en dag eventuellt inte finns längre. Mycket av arbetet är lobby i bakgrunden som kanske inte alltid syns utåt.
Folk är tyvärr lite för lata för att orka surfa in på ytterligare en sajt för att läsa om något. Det förväntas ligga i flödet på den huvudsajt de redan är på, vilket i många fall är just SH, vilket är på kartan just nu.
Denna tekniska lösning är definitivt lösbar genom ett enkelt RSS-flöde, dock fungerar inte RSS för tillfället på SMC:s hemsida. En lösning på det kommer inom närmaste veckorna. Därefter kan en tätare integration ordnas.
Egmont äger sajten, men jag är till stor del involverad i utvecklingen av sajten och är den att känna på läget och se vad som behövs i framtiden.
Samarbetet mellan SMC och SH behövs för att se till att folk inte får fel bild av SMC, samt att påverka nya på MC att tänka rätt och värna om motorcyklister i hela Sverige. SMC:s arbete med MC-kurser för ovana MC-förare är ett exempel i sig som berättigar att SMC syns på SH och som gör att iaf vissa ser kurserna och går på dom innan de ger sig ut på vägen och gasar järnet.
Hoppas lite blivit klarare av det jag sagt. Finns det fler frågor så ska jag försöka besvara dom så bra som möjligt.