Sport mc försäkring för nya unga mcförare

pzytekz

New member
Jag skulle teckna försäkring till en mc och inser att det är helt galet att teckna försäkring för en sportmc när man är ung och tagit körkortet förra året. Dessutom skiljer det mycket mellan försäkringsbolagen så man kan tjäna 10000 tals kronor på att välja rätt. Så jag håller på att leta fortfarande efter försäkringsbolag men jag ville ge ut en sammanställning och uppdatera den så fort offerter dyker upp på den och hoppas att fler gör samma sak så att man får en liten uppfattning om vem som kan tänka sig ha den bästa försäkringen.
Ska man dessutom höja trafiken med 34% från 15000kr :confused:
Tack till SMC som gav den billigaste försäkringen. Det lönar sig att vara medlem.

25 år (körkort 1 år), småstad, YAMAHA YZF-R6 2005 :D

Folksam SMC med Sporthoj utb
Trafik 5.201kr Halvförsäkring 8.797kr Helfösäkring 27.700kr

Folksam
Trafik 5.746kr Halvförsäkring 9.731kr Helförsäkring 30.734kr

If
Helförsäkring 27.883kr

Trygg Hansa
Trafik 15.000kr Halvförsäkring 19.539kr Helförsäkring 34.539kr

Länsförsäkringar
Trafik 14.803kr Halvförsäkring 26.813kr Helförsäkring 53.409kr

Bilsport och MC
Tecknar endast helförsäkring på denna hoj för mig 24.700kr

Tennant
Försäkrar inte ifall premien går över 30.000kr och det gjorde den.

Dina
Har inte mc

Last edited:

lime

Skriver inte
Så är det så länge som nybakade, unga förare kör muskelkraftiga hojar och gör sönder både dessa och sig själv. Statistik är statistik.

En Sv650 på Bilsport & MC skulle gå på runt 10.000 kr/hel/hel för en 25-åring i obygden. Potent hoj som man kan ha mycket kul med...

Salle

New member
Jag har svårt att finna mig i statistik.
Unga på stark hoj, fler av dessa råkar ut för olyckor - visst, men det är bara gruppen. F-bolagen ser till dina jämnåriga som du inte kan påverkar. Du själv kan däremot välja att köra försiktigt och välja bort risker. Det måste inte innebära att man kör en GS400 ifrån -81. Alla 25-åringar är inte kamikazepiloter men många vill säkert köra hoj och tilltalas av en modern, snygg, potent och funktionell hoj. De flesta kan säkert lära sig hantera dem med vett också.

Esquire

New member
En Sv650 på Bilsport & MC skulle gå på runt 10.000 kr/hel/hel för en 25-åring i obygden. Potent hoj som man kan ha mycket kul med...
Jag är ännu så länge 24år och bor mitt i obygden. För mig ska hel/hel genom Bilsport & MC på en SV650S -07 kosta 4708kr (och 1756kr för halv/helår) enligt deras priskalkylator just nu. http://www.bilsport-mc.com/priscalc/

Jag har för mig att de inte har annat än trafikförsäkring på de vassaste sporthojarna (YZF-R, GSX-R, ZX-R, CBR, etc).

lime

Skriver inte
Jag har svårt att finna mig i statistik.
Unga på stark hoj, fler av dessa råkar ut för olyckor - visst, men det är bara gruppen. F-bolagen ser till dina jämnåriga som du inte kan påverkar. Du själv kan däremot välja att köra försiktigt och välja bort risker. Det måste inte innebära att man kör en GS400 ifrån -81. Alla 25-åringar är inte kamikazepiloter men många vill säkert köra hoj och tilltalas av en modern, snygg, potent och funktionell hoj. De flesta kan säkert lära sig hantera dem med vett också.

Ja, jag håller med dig delvis. Du KAN påverka dina jämnåriga genom att skälla på de som kör som idioter. Jag hade förmodligen själv varit en del av statistiken om jag inte hade fått mig världens uppläxning av en på detta forumet skrivandes biljardboll på en av de första turerna jag var med på.

Problemet är att försäkringsbolagen måste ha ett enhetligt sätt att sortera ut försäkringstagarna när det tecknar försäkringen. Det går liksom inte att flytta en försäkringstagare EFTER att han har gått i backen. Folksam och SMC tycker jag har kommit väldigt långt med sin Sporthojsförsäkring.

En annan variant skulle ju vara att ha en subjektiv bedömning av försäkringstagaren när man tecknar försäkring, men då skulle det bli dyrt p.g.a. att försäkringsbolagen skulle behöva ha "besiktningsmän".

Emo

Moderator
Bara för kul så kan jag redovisa lite siffror som jag fick idag när jag kollade försäkringen på en Triumph Speed Triple -03

Jag är 42 år och bor i glesbygd, har haft körkort i 17 år.

Summorna avser endast helförsäkring:
Länsförsäkringar: 6.100:-/år
IF: 7.095:-/år
Folksam: 19.300:-/år !!!
Bilsport & mc: 4.330:-/år

Brydde mig inte i att kolla några fler, är övertygad om att Bilsport är billigast. Men visst är det väl märkligt att det kan skilja SÅ mycket mellan bolagen???

Salle

New member
Ja, jag håller med dig delvis. Du KAN påverka dina jämnåriga genom att skälla på de som kör som idioter....
Finns för många jämnåriga idioter, orkar inte skälla på alla. Det tråkiga är att f-bolagen har så grova sätt att kategorisera in. Det stämmer ju för dem, de vet hur många i en viss ålder som kommer att krascha. Jag däremot vill inte vara en av dem, men det sk-ter så klart f-bolaget i.

lime

Skriver inte
Finns för många jämnåriga idioter, orkar inte skälla på alla. Det tråkiga är att f-bolagen har så grova sätt att kategorisera in. Det stämmer ju för dem, de vet hur många i en viss ålder som kommer att krascha. Jag däremot vill inte vara en av dem, men det sk-ter så klart f-bolaget i.

Det är ju just det som ÄR problemet, för många i din ålder är puckon i trafiken. Det enda du kan göra är att se till att du inte kör en sådan mc som puckona.

HUR ska de kategorisera sina försäkringstagare då? Jag vill inte heller tillhöra den skaran som orsakar försäkringskostnader. Framför allt inte personskador. Det tar så jävla ont.

Salle

New member
Det är ju just det som ÄR problemet, för många i din ålder är puckon i trafiken. Det enda du kan göra är att se till att du inte kör en sådan mc som puckona.

HUR ska de kategorisera sina försäkringstagare då? Jag vill inte heller tillhöra den skaran som orsakar försäkringskostnader. Framför allt inte personskador. Det tar så jävla ont.
Eftersom det inte går att starta ett eget f-bolag så är det inte mycket man kan göra. Jag har försökt mail:a f-bolagen och pratat med lokalpolitikern nu i senaste valet angående försäkringsproblematiken. Men det hjälper inte... Hoppas på SMC :)

Det vore önskvärt med ett system där du kan påverka premien i större utsträckning. Saker som du som individ kan påverka, t.ex. gå kurs (SMC/Folksam), skyddsklädsel (många bolag) och så drogfri i trafiken (några bolag) också premieras. Ser gärna fler initiativ på det tema:t.
Jag saknar faktiskt det gamla bonussystemet. Bolagen borde ha svart på vitt att jag på 19 mc-säsonger bara haft en mindre incident. Jag ser inte att det betyder att jag är ett år närmare en katastrof utan som att jag har empiriskt bevisat att mitt omdöme är gott nog för att kunna fortsätta framföra motorcykel i trafiken.

Jag tänker tillbaka på min grundskola, alla niondeklassare. Vi var alla lika gamla och bodde på samma ort - men inte f-n vara alla lika galna alternativt riskmedvetna?

Att bara höja premierna löser inte problemet, de som kan tänka sig att betala 3000 kr i månaden bara för en trafikförsäkring är säkert inte de MINST riskmedvetna personerna. Jag tror att högre premier mest plockar bort "fel" personer ur gruppen, dvs. koncentrationen av puckon ökar.

Last edited:

Norqen

New member
Hej! som ungdom med supersport hoj så finns helt enkelt inte alternativet helförsäkring. Det vi får sikta på är trafik ev. halv och sedan köra med insidan av huvudet.
Kolla in svelands trafikförsäkring där fick jag riktigt bra trafikförsäkrings pris på min r1 -98.