Specialverktyg/hylsa till Suzuki!? BRÅDIS!

Hojkul!

New member
Jag kör en Suzuki V-Strom Dl 1000.

Nu vill jag demontera svingen, och för detta krävs tydligen ett specialverktyg (en slags hylsa med tänder) till svingaxeln, enligt den här modellen;

http://www.komotodraggin.com/swingarm.html

Är det möjligen någon i Stockholmsområdet som har en sådan att låna ut med kort varsel? Saken är den att min hoj står i ett garage och den ska vara borta därifrån senast torsdag kväll nästa vecka (20 mars alltså). Det betyder att jag behöver hylsan senast på tisdag 18 mars för att hinna med demontering och rengöring/smörjning av svingaxel och länkaget.

Skicka gärna ett personligt meddelande snabbt som attan!

Tack!
 

Ricken

Member
Om du har en hylsa/hylsnyckel att offra så kan man ta rondellen och snygga till en själv. Om det är samma som det var på TL:n så är den bara en låsning. Du behöver ändå gänga ur axeln från andra sidan?
 

Hojkul!

New member
Japp, fick samma tips på SH för en stund sedan :) Tack! Ska nog offra en "Feltemahylsa" el. liknande.

Ja ringen är "bara en låsning", och jag är väldigt nyfiken på varför den finns där över huvud taget.
Axeln är väl inte gängad? Annat än utvändigt där låsringen sitter såklart.
VAD låser ringen undrar jag? Axeln? Finns väl ingen anledning att låsa så att axeln inte snurrar? Det är ju nållager i svingen... Dessutom drar man ju muttern med 100 Nm? Axeln lär knappast snurra då...

Nej, på andra sidan (vänster) är det en stor låsmutter (hylsa 24 mm) och axeln ska alltså ut på den sida som låsringen finns (höger).
På samtliga mina crosshojar som jag demonterat svingaxeln på finns det en låsmutter på ena sidan och i andra ändan "ingenting" (alltså ingen låsring).
 

Hojkul!

New member
Ok, det betyder att den gängade delen på axelns högra sida, som låsringen sitter på, även gängas ett stycke in i ramen. Annars finns ingen logisk förklaring till låsringen, som jag ser det.
Änden på axelns högra sida har ju en insexfattning (alltså invändig 19 mm) så någon anledning finns det väl till att den ser ut så. Man ska alltså gänga ut den.

Knappt en vecka senare:
Svingaxelns högra del är gängad och även ramen är därmed gängad. Låsringen jag skrev om ovan, demonteras med en specialhylsa. Jag lydde "Ricken´s" råd om att slipa en 27 mm 12-kantshylsa så att endast 4 "tänder" återstod. Det fungerade finfint med en liten vinkelkap och en riktigt tunn kapskiva! Som att skära i smör :tummenupp

Att demontera svingen på en V-Strom är inte så enkelt och snabbt gjort som man kan tro vid en första anblick. Ljuddämparna och hela avgassystemet måste först demonteras.
Jag rengjorde allting så gott det gick och smorde samtliga länkbussningar, stötdämparbussningar samt svinglagren.
 
Last edited:
Top