Jag vill i förväg be om ursäkt för sviten av lite pessimistiska inlägg från mig, jag tror det är en tillfällig svacka bara
Men,
Det går givetvis snabbare för de som befinner sig på två hjul men av vad jag kan se dagligen i rusningstrafiken så sker det till viss del på bekostnad av bilarnas framkomlighet. En motorcykel tar fysiskt mindre plats i trafiken men är nettoeffekten mindre trafikstök och högre framkomlighet för trafiken totalt sett? Jag skulle gissa på ett nej där faktiskt eftersom endast typ 1/5 (om man får dra fram en siffra ur röva) av alla motorcyklister beter sig som folk i trafiken istället för att sabba rytmen och skapa farliga situationer när bilarna tätnar. Jag inräknat tyvärr, även om jag försöker göra mitt bästa.
Jag har dessutom en känsla av att den allra största delen av det befintliga MC- och mopedbeståndet
inte skulle köra bil istället om de ifråntogs möjligheten att köra sin tvåhjuling. Tex kommer jag själv under vinterhalvåret ta tunnelbanan/buss, hur är det med er? Jag gissar därmed också att vinterhalvåret bjuder på totalt sett mindre avgaser i och med det färre totalantalet fordon (eftersom två MC släpper garanterat ut mer skadliga ämnen än en bil, även om de har kvar katalysatorn vilket de ofta inte har).
Den länkade undersökningen visar att det liksom är himla trevligt att åka tvåhjuling
för den som sitter på tvåhjulingen men inte nödvändigtvis för trafiken som helhet. Kan man påvisa att bilarnas framkomlighet ökar i proportion till att andelen MC ökar så kommer man nog närmare någonting som politikerna vill titta på. Att åka MC är himlans trevligt men ibland får jag känslan att hela fenomenet "vitmålas" lite väl mycket, vi har ett ansvar också, inte bara politikerna.