Spar tid, pengar och miljö - kör MC eller moped!

smcrobot

New member
Om fler valde små fordon som motorcyklar och mopeder skulle parkeringsproblematik och köbildning i storstäder begränsas avsevärt. Dessutom skulle tiden att ta sig fram minskas markant. Detta visar en mobilitetstest som Sveriges MotorCyklister, SMC utförde en vardag i morgontrafik. Starten var Vallentuna, tre mil norr om Stockholm, och målet var ett fik på Vasagatan i Stockholm city.  Samtliga...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Spar-tid-pengar-och-miljo---kor-MC-eller-moped/
 

Assar

New member
Intressant men inte överraskande.
Jag bor på södra sidan och arbetar på norra.
Med buss och tåg tar resan minst 45 minuter och trängseln på tåget är stundtals obehaglig.
Med mc tar det 12 minuter (11 km).
 

Alexander76

Member
Jag vill i förväg be om ursäkt för sviten av lite pessimistiska inlägg från mig, jag tror det är en tillfällig svacka bara :)

Men,

Det går givetvis snabbare för de som befinner sig på två hjul men av vad jag kan se dagligen i rusningstrafiken så sker det till viss del på bekostnad av bilarnas framkomlighet. En motorcykel tar fysiskt mindre plats i trafiken men är nettoeffekten mindre trafikstök och högre framkomlighet för trafiken totalt sett? Jag skulle gissa på ett nej där faktiskt eftersom endast typ 1/5 (om man får dra fram en siffra ur röva) av alla motorcyklister beter sig som folk i trafiken istället för att sabba rytmen och skapa farliga situationer när bilarna tätnar. Jag inräknat tyvärr, även om jag försöker göra mitt bästa.

Jag har dessutom en känsla av att den allra största delen av det befintliga MC- och mopedbeståndet inte skulle köra bil istället om de ifråntogs möjligheten att köra sin tvåhjuling. Tex kommer jag själv under vinterhalvåret ta tunnelbanan/buss, hur är det med er? Jag gissar därmed också att vinterhalvåret bjuder på totalt sett mindre avgaser i och med det färre totalantalet fordon (eftersom två MC släpper garanterat ut mer skadliga ämnen än en bil, även om de har kvar katalysatorn vilket de ofta inte har).

Den länkade undersökningen visar att det liksom är himla trevligt att åka tvåhjuling för den som sitter på tvåhjulingen men inte nödvändigtvis för trafiken som helhet. Kan man påvisa att bilarnas framkomlighet ökar i proportion till att andelen MC ökar så kommer man nog närmare någonting som politikerna vill titta på. Att åka MC är himlans trevligt men ibland får jag känslan att hela fenomenet "vitmålas" lite väl mycket, vi har ett ansvar också, inte bara politikerna.
 

Alexander76

Member
Tack för den! Tex avsnittet "2.1.3 Impact of modal shift on traffic flow" verkar speciellt intressant, blir badkarsläsning ikväll :tummenupp
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Vi skall inte jämföra med förhållanden i t.ex. Paris. Klimatet i Paris är helt annatland jämfört med Sverige. Det enda område med någolunda kontinentalt klimat finner vi i Sydvästra Skåne. Övriga områden har ett klimat som inte lämpar sig för året runt körning med MC. I stora delar landet är 6 -7 månader en lämplig period för arbetspendling, övrig tid är väglaget osäkert med lövhalka eller blixthalka på morgonen eller kväll.

Många av dom MC som finns idag är alldeles för bränsletröstiga och effektstarka för förortspendling. Ett smart pendlar fordon har en cylinder och är på 125 cc-300cc. Det är dom enda fordonen som har tillräckligt låg bränsleförbrukning för att bli miljövänligare än en modern småbil.
 
Många av dom MC som finns idag är alldeles för bränsletröstiga och effektstarka för förortspendling. Ett smart pendlar fordon har en cylinder och är på 125 cc-300cc. Det är dom enda fordonen som har tillräckligt låg bränsleförbrukning för att bli miljövänligare än en modern småbil.

Så är det definitivt i en normalt rörlig trafiksituation men i köer som t ex i Stockholm så är det inte nödvändigtvis så.

Bilar blir stående i köer, mycket start/stopp (de flesta bilar har inte start/stopp automatik), inbromsningar och accelerationer.
En motorcykel däremot tar sig fram i köerna och håller en jämnare fart och blir inte stående i köerna.

Jag har inga studier eller liknande att stöda mig på men jag skulle hålla för sannolikt att ovanstående gör att bilars förbrukning
stiger avsevärt mer i köer än vad en motorcykels förbrukning gör.

Att körtiden i testfallet dessutom bara blir drygt hälften sänker ju förbrukningen ytterligare.

Mvh,
Ingvar
 

Alexander76

Member
Så är det definitivt i en normalt rörlig trafiksituation men i köer som t ex i Stockholm så är det inte nödvändigtvis så.

Bilar blir stående i köer, mycket start/stopp (de flesta bilar har inte start/stopp automatik), inbromsningar och accelerationer.
En motorcykel däremot tar sig fram i köerna och håller en jämnare fart och blir inte stående i köerna.

Jag har inga studier eller liknande att stöda mig på men jag skulle hålla för sannolikt att ovanstående gör att bilars förbrukning
stiger avsevärt mer i köer än vad en motorcykels förbrukning gör.

Att körtiden i testfallet dessutom bara blir drygt hälften sänker ju förbrukningen ytterligare.

Mvh,
Ingvar
Egentligen är det oväsentligt eftersom allt över 0g är för mycket. Förbränningsmotorer måste bort helt om man menar allvar med miljön.
 
Egentligen är det oväsentligt eftersom allt över 0g är för mycket. Förbränningsmotorer måste bort helt om man menar allvar med miljön.

Det är en åsikt som du förstås har rätt att ha men att anta så extrema ståndpunkter är ganska meningslöst eftersom vi då inte kan göra något som någon anser skadar miljön vilket i slutänden blir ingenting.


Då kan vi inte ha köttproduktion eller skogsavverkning t ex. Kan vi odla säd? Eller är jordbrukets miljöpåverkan för stor? Kan vi köra på biobränslen som etanol eller biodiesel? Troligen inte. Det blir inte mycket kvar som går att göra...

Mvh,
Ingvar
 

Alexander76

Member
Det är en åsikt som du förstås har rätt att ha men att anta så extrema ståndpunkter är ganska meningslöst eftersom vi då inte kan göra något som någon anser skadar miljön vilket i slutänden blir ingenting.


Då kan vi inte ha köttproduktion eller skogsavverkning t ex. Kan vi odla säd? Eller är jordbrukets miljöpåverkan för stor? Kan vi köra på biobränslen som etanol eller biodiesel? Troligen inte. Det blir inte mycket kvar som går att göra...

Mvh,
Ingvar
Så vi ska inte sikta på noll trafikavgaser bara för att det finns annat som också släpper ut skadliga ämnen? Jag pratar enbart om trafiken här, jag har ingen insikt i hur odling/boskap fungerar men jag är villig att göra ett försök på den fronten också.
 
Nej jag tycker inte det.

Att försöka åstadkomma nollutsläpp i trafiken och ha överseende med andra verksamheter som har utsläpp som är i samma storleksordning är inte miljömässigt eller ekonomiskt sunt.

Att nå till noll är en utopi som aldrig kommer att nås. Däremot kan man komma asymptotiskt nära men men det innebär att det kostar olinjärt mer ju närmare noll man försöker komma, typ att varje halvering fördubblar kostnaden (just de värdena är förstås ett exempel).

Det är därför mycket mer kostnadseffektivt att minska utsläppen på alla fronter och slutresultatet kan på så sätt bli lägre än om man bara koncentrerar sig på trafiken som man gör i dag.

Dessutom så har inte några fordon (elbilar, cyklar eller vad du vill) har 0g i koldioxid per km om man räknar med hela livscykeln. En trampcykel kommer rätt nära men inte hela vägen...

Mvh,
Ingvar
 

Camel

Member
Jag håller med ingvarolsson. Att t.ex. hålla flyget bakom ryggen med noll klimatskatter och klaga på markbunden fordonstrafik anser jag vara felaktigt. Att ensidigt fokusera bara på trafik är att lura sig själv. Och det kanske inte ens är det som ger mest tillbaka i förbättring per satsad krona.

Det ör omöjligt med 0 g CO2 utsläpp per km från något fordon. Absolut inte elfordon heller. De kan tyvärr i nuläget vara sämre än fossilt drivna fordon. Men potential finns att dessa fordon kan bli bättre när elproduktionen ställts om. Men då gäller att man inte intecknar detta för tidigt så att försämring erhålls som är orimlig innan det hinner bli bättre. Men situationen med lokala utsläpp av t.ex. NOx och partiklar förbättras avsevärt med elfordon. Även om stor del av dagens elenergiproduktion globalt orsakar stora utsläpp så sker de inte koncentrerat lokalt där
elfordonet körs.

Vad gäller trampfordon så påverkas klimatkalkylen starkt av vad den som trampar stoppar i sig för mat. :)

När jag pendlar eller kör kortare ärenden så tar jag helst MC:n istället för bilen. Och eftersom jag i 90% av fallen ändå åker ensam så blir det energieffektivare och något bättre för klimatet relativt sett. Bilens potential att vara bättre per passagerarkilometer utnyttjar jag ändå inte eftersom jag åker mest ensam. Är det kyligt ute tar jag på mig mer kläder. Är det halt väglag tar jag bilen. Likaså om jag kör till byggmarknaden eller hela familjen ska med. Min MC säsong är i bästa fall 12 månader om året, men givetvis kan jag inte köra MC alla dagar på vinterhalvåret.
 

Alexander76

Member
Vi ska ju såklart inte ha överseende med andra verksamheter som har stora utsläpp, och jag har inte det heller. Men varför dra in kossor, det kan man ta upp på andra ställen där just det ämnet behandlas. Du och jag i egenskap av trafikanter kan just nu, just här, göra en insats i just detta område :)

Hur? Jo, gå över till eldrift till exempel. Teknologin finns, det är bara (nästan) att traska ut och ersätta gamla härket med ett elfordon. Det innebär (mycket) högre kostnader initialt men ska man vara fin så får man lida pin, dvs rent krasst kan man säga att om du bara MÅSTE ha ett eget fordon istället för att ta bussen så är det en kostnad du får ta om du vill ha ryggen någorlunda fri. Det är i så fall ett avvägande man får göra, plånbok kontra bekvämlighet. Om jag ska vara brutalt ärlig är jag personligen inte beredd att sluta köra min T120 innan möjligheterna att köra elektriskt i princip serveras på fat, dvs laddstation i garaget och återförsäljare av Zero/annat inom tunnelbaneavstånd i stockholm. Att byta till en 125:a skooter ger för lite miljövinning mot den mängd skoj jag går miste om så det är jag inte heller beredd att göra (även om en gul GTS 300 inte skulle vara så pjåkig, om någon tvingade mig).

Jag inser ju som du säger att batteridrift inte är speciellt rent i dagsläget heller, den totala ödeläggelsen av områdena där man bryter litium är ett STORT problem och någonting som behöver lösas omgående, genom att tex gå över till bränsleceller eller vad det kan vara. Hoppas dom kommer på nånting där.
 

CB_Tobbe

New member
Jag tycker att jämförelsen haltar idag. MC skulle beskattas hårdare och betala halv trängselskatt och halv parkeringsavgiftt m.m. Man skulle även behöva titta på " olagligheter" såsom körning mellan bilar vid köer.

Idag räknas mest MC som ett hobby fordon och klarar sig ifråń diverse pålagor som bilarna drabbas av. MC körs c.a 300 mil/ är i Sverige.

Det är saker man behöver fundera på när man gör jämförelser mellan olika fordonsslag . Vi kommer även att få mer olyckor med MC förare som kör omkull p.g.a. halka och MC förare som blir inblandade i kökrockar,
Idag körs flertalet MC nästan enbart när vädret torrt och varmt ( över +10grader).
 
Anledningen att jag tar upp köttindustrin är att den står för ca 15% av utsläppen av växthusgaser i världen enligt Naturvårdsverket.

Hur stora siffrorna är för Sverige hittar jag inga uppgifter på men vi står antagligen för en oproportionellt stor andel eftersom vi äter mycket kött här. Hur mycket större än genomsnittet? 50%? 100%?

Trafiken står för ca 30% så om vi räknar med att Sverige har en större andel av utsläppen från animalieproduktion än genomsnittet så är de utsläppen inte särskilt mycket mindre.

Om vi översätter siffrorna till utsläpp per kilo kött så motsvarar ett kilo nötkött utsläpp av 26 kilo koldioxid enligt SLU.

Med en genomsnittlig körsträcka på 12 240 km (enligt Trafikanalys), genomsnittligt koldioxidutsläpp på 170 g/km (enligt Trafikverket) så motsvarar en bils genomsnittliga utsläpp per år 80 kg nötkött eller ca 2 hekto per dag.

Med andra ord går det ungefär på ett ut att avstå en 200 grams hamburgare per dag eller att sluta köra bil med förbränningsmotor och konventionella bränslen.

Mvh,
Ingvar
 
Top