Spände fast bolten för hårt vid oljebyte

JohnDoe

New member
Spände fast bulten för hårt vid oljebyte

Hej,

Jag bytte motorolja idag och spände fast bulten alldeles för hårt. Jag töjde med andra ord ut "oil pan" som det heter på engelska och nu droppar det ut motorolja. Trots packning går det inte att spänna fast bulten på oil pan. Jag skruvar och skruvar men får inget fäste. Storleken på nuvarande bulten är 12x15 (Kawasaki artikelnr 92066-1174). Jag kollade runt lite på nätet och det rekommenderas en större och/eller en silikon packning för tätning. Ska jag hitta en storlek som är ca 12,5x15 eller finns det bultar med just specifika syften som det jag är ute efter? Det vill säga som är aningen större än 12mm och används som uttöjande syfte.

Någon som har en enkel och smidig lösning på detta?

Tack på förhand!
 
Last edited:

Zopilote

New member
Du har dragit sönder gängan i oljetråget, som är gjort av mjukare metall än själva pluggen. Det rätta sättet att laga det på är antingen att använda sig av en insatsgänga typ Helicoil eller att borra/gänga upp hålet en storlek till M14 och byta pluggen. Bägge metoderna kräver viss kunskap i mekanisk bearbetning.
Fel sätt att laga på är t.ex. mjukare packning, kemisk metall eller liknande åtgärder. Kan fungera ett tag, men är INTE en permanent lösning. Du vill inte ha en motor som helt plötsligt dumpar sitt innehåll av varm olja på bakdäcket....
 

JohnDoe

New member
Du har dragit sönder gängan i oljetråget, som är gjort av mjukare metall än själva pluggen. Det rätta sättet att laga det på är antingen att använda sig av en insatsgänga typ Helicoil eller att borra/gänga upp hålet en storlek till M14 och byta pluggen. Bägge metoderna kräver viss kunskap i mekanisk bearbetning.
Fel sätt att laga på är t.ex. mjukare packning, kemisk metall eller liknande åtgärder. Kan fungera ett tag, men är INTE en permanent lösning. Du vill inte ha en motor som helt plötsligt dumpar sitt innehåll av varm olja på bakdäcket....

Tack för informationen! Jag hörde av mig till en verkstad och även dem rekommenderade gänginsats.
 

JohnDoe

New member
Är det förresten hela världen att förvara hojen utan motorolja över vintern och fixa till problemet till våren?
 

Zopilote

New member
Är det förresten hela världen att förvara hojen utan motorolja över vintern och fixa till problemet till våren?

Inga bekymmer, speciellt om du har den i varmgarage. Kallgarage med växlande mellan plus- och minusgrader skulle teoretiskt kunna orsaka kondens, men det blir det ju å andra sidan i större delen av en motor innehållande olja också (oljan samlar sig ju nedtill efter några timmar...)
 
Top