Spände en lina över vägen

Ove 60+

Active member
Nja? Tycker väl att polisen är ganska saklig... Tyvärr inte helt okänt bus att spänna lina över väg. Jag såg vid ett tillfälle en lina som hade suttit uppe över en gata. Det var en ca 8 mm blå polysplitlina som klarar flera hundra kilo innan den smäller av - fullständigt livsfarligt.

Om man ser det ska man ta ner linan, ringa polis och vänta tills dom dyker upp, tycker jag.
 
Last edited:

Jämten

New member
Återigen är vinklingen av en artikel den enskildes uppfattning.När jag läser vad som skrivs får jag inte den uppfattning som du vill påskina.Däremot om man läser mellan raderna kan man vinkla hur man vill.När man tolkar vad andra säger och har sagt så måste motparten få en möjlighet att besvara kritiken.Annars är man ute på hal is.Sedan kanske poliser överlag blir lite yrkesskadade på grund av all den skit dom får handskas med i samhället.Det blir en rutin att svara på medias frågor som kan uppfattas som arrogant.Dom gjorde sig iallafall besväret att åka ut och titta vilket inte är alldeles självklart i detta samhälle.Detta är inget försvar av varken polis eller den som gjort detta illdåd men vi har olika uppfattning när vi läser något.Ibland ser man inte skogen för alla träden.Hälsningar JÄMTEN Oxelösund.
 

JoHu

New member
Jag ser det som ett mordförsök och inte som ett pojkstreck!
Som polis bör man kunna se vad som kunde hända...dvs personer skadas och även dö vid dessa tilltag.

Som jag sa...det är bara en motorcyklist som är inblandad...dom dör ju som flugor ändå.
Men vad hade det blivit om en pensionär på cykel hade slagit omkull och brytit nacken?
 

Jämten

New member
Du har helt riktigt i sakframställningen det jag ville kommentera var artikeln som var skriven i tidningen.Gärningen som sådan att spänna linan över vägen är oförlåtlig.Fick man tag i vederbörande som gjort detta skulle man nog skära av vissa vitala delar.Hoppas bara att det är en företelse som inte upprepas.Ha en bra dag.Hälsningar JÄMTEN.
 

Ove 60+

Active member
Känslorna svallar och det med all rätt. Barn är inga änglar av födseln och brister det i uppfostran och information om vad som kan hända så kan det bli helt galet.

Jag är helt säker på att det handlar om att det är några ungar i 7 - 12 årsåldern som hittat snöre och spännt upp för att busa. Att dom riskerar att döda och lemlästa har dom inte en tanke på. Dessvärre finns det nog föräldrar som inte begriper att man ska fråga vad som är på gång när ungarna släpar iväg grejjer. ("Vi ska bara spänna upp ett rep över gatan" - "Ja gör det lille vän..")

I första hand är det inte polisen som ska ha koll. Föräldrar som tar ansvar för sina barn och vuxna i grannskapet som håller lite koll är väldigt viktiga för att såna här stolligheter inte ska ske.

Tycker fortfarande att polisen var saklig och jag tycker inte att man ska lemlästa barn även om dom burit sig dumt åt.
 

Diversion

New member
Där jag bor var det ju några skitungar som lyste på bilister med laserpekare (grön). Någon jämförde det med ett luftgevär men jag anser att pekaren är mycket farligare.
 

JoHu

New member
Finns gamla tjuriga gubbar som gör sådana tilltag, inte bara den yngre generationen.
 

Jämten

New member
Helt riktigt vad är det som säger att det är barn.Som JoHu skriver det kan vara en vuxen som är förbannad på mc-åkandet det finns vuxna som retar sig på det mesta.Har till och med hört att någon grävde ett dike på en populär grusväg som gick förbi ett sommarstuge område så det finns folk till allt.Intressant debatt och högt i tak som det ska vara JÄMTEN-62-åring men ej gubbe ännu.
 

97286

New member
Känt problem i Brasilien. Motorcyklister där har rakblad på antender på sina mopeder.

Oavsett - polisen har att rubricera och hantera det inträffade som mordförsök.
Att spärra av en körbana (oavsett medel) är bara det i sig ett trafikbrott.

Polisen i Sala har agera klanderligt.
JO och JK bör titta på denna händelse.
 
Top