Solids försäkringars MC ASSISTANS

challe

Member
Idag ramlade ett erbjudande ner från Solids försäkringar ner i brevlådan.

De påstår att:

Man får hjälp direkt, dygnet runt, i hela Europa, vid

* Driftstopp orsakat av olycka, teknikst fel, bränslebrist eller punktering

* Förlust eller inlåsning av startnyckel.

Det är ingen självrisk och kostnaden är 347 per år.

Någon som har någon erfarenhet av denna eller liknande försäkringar? Håller den vad den lovar? Är det värt att ha en?

challe

gundj

New member
Jag har ett sådant tillägg i min Bilsport o MC-försäkring.
Kostar 400:- året oavsett hur många hojar man har.

bosseman

New member
Fick med Solids erbjudande 347: vill dom ha.
Fick även Falcks erbjudande 510: vill dom ha.
Gäller nog att kolla upp vad man har på sin mc försäkring eller vad det kostar att lägga till innan man hoppar på några andra erbjudande.

nir_scorpio

New member
Någon som har någon erfarenhet av denna eller liknande försäkringar? Håller den vad den lovar? Är det värt att ha en?
challe

Jag har en sådan inkluderad i min vanliga försäkring (Folksam). Jag har också, tyvärr, varit tvungen att nyttja den ett par gånger genom åren. Det fungerade utmärkt. Om du redan har en i din försäkring behöver du förmodligen ingen extra men läs igenom det finstilta i villkoren och kolla upp självrisken för den delen av försäkringen. Om du inte redan har det i din försäkring så kan det vara värt att skaffa (den var guld värd när jag fick motorstopp på Essingeleden i Stockholm). Det finns dock flera som har liknande erbjudanden (t.ex. Falck).

Notera dock att om MC:n inte är körbar och det behövs transport av MC:n så brukar det bara ingå att det görs till närmsta MC-verkstad.

Hampe

Skriver massor!
Vart skulle den annars köras enligt din uppfattning?
Skroten?
Jula?
Hmm... Inte så himla stor skillnad i vissa avseenden. :slagen:

Jag har Bilsports & MCs "Trygghet +" och jag tycker det är en fantastisk försäkring.
http://www.bilsport-mc.com/mc-forsakring/tillaggsforsakring/

Den kostar 440.- år, och den är tecknad för en av hojarna - men gäller "mig"; alltså oavsett vilken som helst av mina hojar jag kör för tillfället. Förutsatt att dom är försäkrade hos Bilsport-MC, så klart.

Jag känner mig stolt och faktiskt "litad på". Vad Bilsport-MC implicit säger är att dom tvivlar på att ens jag kan köra sönder mer än en hoj åt gången. Ett sådant förtroende! Jag har körkompisar som inte är helt övertygade...

Värt, helt klart.

Hampe

Ove 60+

Active member
:confused: Blir väl att fundera lite... Om man klarar sig i 10 år utan att använda skamkärran sparar man i runda slängar 4.000:- (Mängdlära, allt på ett ungefär och alla ojämna tal avrundade). Skulle man behöva bärgning finns ett visst skydd för detta i vanlig försäkring. Bättre att försäkra hos sig själv genom att kanske rent utav ha ett eget konto för hojen. :wink:

påK-en

New member
:confused: Blir väl att fundera lite... Om man klarar sig i 10 år utan att använda skamkärran sparar man i runda slängar 4.000:- (Mängdlära, allt på ett ungefär och alla ojämna tal avrundade). Skulle man behöva bärgning finns ett visst skydd för detta i vanlig försäkring. Bättre att försäkra hos sig själv genom att kanske rent utav ha ett eget konto för hojen. :wink:

Tänker som du, har hittills inte haft behov av en sån försäkring, varken för hoj eller bil. Skulle möjligtvis vara inför en utlandstur i så fall, om försäkringen gäller utomlands förstås. (Såg att SVEDEA har ett tillägg till ordinarie försäkring som kostar 261 kr).

Last edited:

gundj

New member
Anledningen tilla tt jag glatt betalar tillägget är ren bekvämlighet.
Händer det mig något på semesteresan så hjälper någon till.
Det är ju inga pengar att tala om, bekvämlighet får kosta några kronor.

nir_scorpio

New member
Vart skulle den annars köras enligt din uppfattning?
Skroten?
Jula?

Om problemet inte är värre än att jag kan åtgärda det själv bara jag får hem hojen så hade jag gärna fått den hemkörd direkt - om avståndet är rimligt, t.ex. från ena sidan stan till den andra. Så fungerar det inte nu om det inte råkar vara närmare hem än till närmsta verkstad.

hobbe

New member
Rent generellt sett så bör du kolla vilka länder i europa som det gäller.
Irland brukar vara ett av de länder som är undantagna Grönland likaså.
så det kan vara bra att kolla att den är giltig i alla länder man passerar till och från ens mål.
Jag vill även minnas att det är närmaste verkstad med en klausul om 10 mil vilken verkstad du önskar.

Jag har använt Falks MC-Assist vid några tillfällen och jag har väl varit nöjd med den service jag fått.

men som tidigare påpekats kolla efter vad du redan har i din försäkring.

challe

Member
kolla efter vad du redan har i din försäkring.

Japp, nu har jag kollat. Jag har en Basförsäkring i Folksam och där ingår inte Assistans. Det går inte heller att få den separat eller som tillägg till den försäkringen säger Folksams handläggare.

Folksam har en året-runt försäkring där den ingår. Även om den försäkringen är bra kan jag inte teckna en sådan då jag inte kan leva upp till alla omfattande villkor för den. Det största problemet är att jag alltid måste parkera i garage vid bostaden.

Jag får väl leta bland de andra försäkringsbolagens villkor efter en acceptabel kombination alternativt teckna Solids försäkring.

svenb

Member
Ypperlig med en assistansförsäkring. Har använt den två gånger. En gång i skogen utanför Likenäs, bärgargen körde hem mig och hojen till min hemadress. Andra gången i skogen utanför Orsa, samma sak där. Bilsport MC har valet hem eller till verkstad. Mina hojar kommer aldrig till en MC-verkstad

OH-

Member
Om man har en ganska ny hoj och har servat som tillverkaren vill kan det beroende på märke finnas nån sorts non-stop-garanti som täcker åtminstone det mesta som erbjuds i en assistensförsäkring.

Chopperbyggarn

New member
Notera dock att om MC:n inte är körbar och det behövs transport av MC:n så brukar det bara ingå att det görs till närmsta MC-verkstad.

Betyder det att jag som har byggt mina egna hojar från grunden inte kan få hem hojen till min egen verkstad om det råkar ligga en mc-verkstad efter vägen hem? Gäller detta oavsett om felet är litet och snabbt fixat för fortsatt färd eller större som tex motor haveri?

Funderar på om jag ska säga upp Falck försäkringen jag tog för den ena hojen inför Nordkapp/Murmansk 2010....eller om jag ska teckna för ytterligare två hojar när det blir dags för en liten resa igen:confused:

De senaste 34 åren så har familjemedlemmar ställt upp och hämtat med släpkärra upp till 35 mils radie, även någon vänlig själ efter vägen har bjussat på flakplats för hojen de gånger detta har behövts, så för närområdet har hittills inte någon sådan försäkring behövts.:)

Anders.J

gundj

New member
Byggarn, du får väl ta ett allvarsord med tillverkaren av dina hojar, jag tycker han skall se till att haverier inte sker ;-)

Chopperbyggarn

New member
Byggarn, du får väl ta ett allvarsord med tillverkaren av dina hojar, jag tycker han skall se till att haverier inte sker ;-)

Jag har gjort detta men han kan inte garantera att hojarna är haverifria, dock så har han lovat mig livstids gratis reparationer oavsett hur stort fel som än uppstår!! Inte illa!!:)

Anders J

nir_scorpio

New member
Betyder det att jag som har byggt mina egna hojar från grunden inte kan få hem hojen till min egen verkstad om det råkar ligga en mc-verkstad efter vägen hem? Gäller detta oavsett om felet är litet och snabbt fixat för fortsatt färd eller större som tex motor haveri?
...
Anders.J

Sist jag var tvungen att nyttja den delen av försäkringen, vilket förvisso var ett tag sedan, så spelade det ingen roll vilken sorts hoj det var eller vilken sorts fel det var - soppatorsk undantaget. Närmsta MC-verkstad som kunde ta emot hojen eller där det fanns uppställningsplats, dvs en plats där assistanskåren kan ställa in kraschade hojar då verkstan inte är öppen, var det som gällde. Om man prompt skulle ha hem hojen så gick det att ordna men då fick man betala hela kalaset själv, dvs man hade ingen direkt nytta av försäkringen annat än att man hade ett telefonnummer för snabb kontakt med assistanskåren.

Notera att det här var den assistansförsäkringsdel som ingick i Folksams MC-försäkring vid tillfället. Andra aktörer har förmodligen liknande men något annorlunda villkor - läs det finstilta.