Sola sig i glansen av andras arbete...? Olycksstatistik according to Trafikverket

Hampe

Skriver massor!
Strålande författad pressrelease! http://svmc.se/smc/Nyheter/Det-ar-inte-farligt-att-kora-motorcykel/
Hoppas den får bra genomslag.

Men, vem skall ha credden egentligen...?


Utvecklingen är mycket positiv inte bara för bilisterna utan också för motorcyklisterna.

– Det är inte lätt att bryta en negativ trend där, men det har vi gjort. Både antalet dödade och svårt skadade motorcyklister minskar, säger Claes Tingvall.

Nästa steg för att förbättra säkerheten på vägarna ytterligare är enligt honom att bilarna kommer att bli ännu bättre och ge ett allt större bidrag till trafiksäkerheten:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-ska-dodsfallen-pa-vara-vagar-bli-annu-farre


Vilken negativ trend har brutits? Att MC-olyckorna stadigt sjunker, är det en negativ trend?
En setback under 2011 i en för övrigt tydlig utveckling är inte ett trendbrott, det är en avvikelse.
Hade vi 2012 dött ihjäl oss i samma eller högre takt som 2011 så hade det kunnat räknas som ett trendbrott från den tidigare utvecklingen, men nu...?

Vad menar karlen? Vet han inte vad han talar om? Eller är det en rent illvillg kampanj att utmåla motorcyklister som mer olycksdrabbade än vad vi är...? Jag fattar ingenting!

Och: "...men det har vi gjort."
Vem? Vilka Vad? Vem är "vi"? Trafikverket? Skulle inte tro det! Inte så länge man propagerar för mördarräcken och vägrar vara med och slanta upp för informationsmaterial och informera bil-ister kring vad dom måste ta hänsyn till i umgänget med oskyddade trafikanter.

Ah! Jag förstår! Det är är dubbelspråk! Den "negativa trenden" är att vi blir allt sämre på att dö i den takt som Tingvall hade hoppats för att vi skall vara utrotade lagom till när det nu var att den där noll-visionen skulle vara införd...

View attachment 5416




Hampe
 

Oldbiker

New member
Tingvall jobbade tidigare på Folksam, vilket även jag gjorde samtidigt som honom. Redan då tyckte jag att han var en riktig jubelidiot. Jag har faktiskt inte haft anledning att ompröva mitt första intryck, jag tycker det samma än i dag. Min uppfattning har snarsta stärkts om att mitt första intryck var helt rätt.
 

Bansaie

New member
Om Tingvall tycker jag inte.
Nu ska man väl skilja på sak och person för han kan säkert vara trevlig privat (fast jag känner honom inte så jag vet inte) men i hans roll som Trafik-"värkare" håller jag med dig.

Tyvärr jobbar jag numera på samma "värk" som han gör så jag ser honom i matsalen ibland.
Och ja, sen sammanslagningen av BV och VV till TrV så är det numera mera värk snarare än verk.
 

Chopperbyggarn

New member
Jag tror att detta handlar om vissa människors stora "karriärsbehov" som gör i övrigt privat trevliga människor till mer eller mindre "monster" som är beredda att "gå över lik" för att nå sina personliga karriärsbehov och sedan tar hela berömmelsen av resultatet....om samma människor sedan byter karriär så kan dom vända på hela steken och jobba lika hårt inom det nya området även om det går stick i stäv med den tidigare karriären.

Detta ser man ofta både i statlig verksamhet såväl som i det privata näringslivet....egot är stooort!

Ett gammalt ordspråk " vill du bedömma personligheten hos en människa ge honom/henne makt"

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Oavsett vad som står i pressmeddelandet. Om man frågar motorcyklisterna är det MC-kollektivet själva som är de viktigaste informationskällorna för säkerhetsmedvetandet. Tio av tolv högst rankade återfinns i våra egna kretsar. Alltså, är det vi tillsammans inom kollektivet som bidragit mest till de sjunkande olyckstalen.

Bifogar bild ur den studie om attityd till trafiksäkerhet som vi genomförde 2010.
 

Ove 60+

Active member
Trafikverket och nollvision- ja jösses? Provade en åtgärd från nollorna bakom visionen idag och körde några mil på E20, Hassle till Götene på väg till Lidköping. E20 är sen årsskiftet begränsad till 80, tidigare 90. Kan tyckas att det är en liten minskning av hastigheten men så sövande som jag upplevde resan har jag inte varit med om sen man körde max 70 någon vecka efter att högertrafiken infördes 1967. Dessutom förekom en hel del "kängurukörning" mellan fartkamerorna. Vägen tillbaka gick över Kinnekulle och sedan mindre vägar hem.

Är det allt man kan på Trafikverket - sänka hastighetsgränser?


Att olyckorna får lindrigare konsekvenser beror nog på krocksäkrare bilar i första hand och vad gäller MC attitydsförändring där SMC kan ta åt sig en hel del av äran. :tummenupp
 
Top