Snart kommer sommaren

fbg

New member
Hej på er alla åksugna
Nu när ni har väntat på sommaren har ni väl planerat resor för
sommaren,vart,hur länge, hur långt ?? . Själva har vi tänkt att
åka till Slovenien via Dolomiterna .
Så vart ska ni åka????:confused::D
 
H

honda cbf 500

Guest
Norge är inplanerat...antingen med sällskap eller utan...

// Amir
 

Lejonell

New member
Längsta turen blir nog Göteborg- Ronneby. Hökträffen.
skulle iofs gärna ta färjan och köra i wales.
 

Håkan L

New member
Åker till Norge en vecka i juni månad. Bästa tiden över huvud taget att åka på semester är på våren/försommaren och hösten. Sverige/Norge är fantastigt i det avseendet. Det är förtås naturens skiftningar jag syftar på. Spirande grönska på våren/försommaren eller ett landskap i höstens alla färger. Tacka och ta emot, njut.

Håkan
 

TKH

New member
Blir nog ingen resa i år heller.
Återupptog mc-körningen förra året o missade alla kurser utom knix.
Blir desto fler kurser i år och till nästa år blir det en resa.
Storbrittanien inkl ett besök på Isle of Man blir ett starkt alternativ då.
 

choken

New member
Sommarens resa går till Gotland. En mycket god vän har besökt oss två somrar i rad nu för Norgeresor, men i sommar invaderar vi Sjönhem Backe för en efterlängtad semester på solens ö. Hur vägen hem ser ut, ja det är en öppen historia. Visby-Grankullavik är bokat men sen är möjligheterna oändliga. Vi väljer mellan att utforska södra Sverige eller en sväng genom Danmark via färja till Norge och hem till Dalom.
Simsalabim och all snö försvinn!!!
 

Kyssen

New member
Årets semester håller på att planeras och som det ser ut så drar vi från hemmet och upp till Höga kusten, vidare upp till Nordkap och ner mot Lofoten, Mo i Rana och över till Östersund för vidare hemgång. Dags för tvätt och ompackning för vidare tripp mot södra delen av vårt land och lite snurr runt för att sen hitta mysiga campingplatser och vila ut :D.

Mvh
Kyssen
 
B

Batman

Guest
snart kommer sommaren

Jag ska till Vstrom träffen i Westerwald som ligger strax öster om Köln, fortsätter sen ner mot Bosnien, Serbien och till sist Kosovo, jag körde PBV 302 i Bosnien och nu vill jag se landet med mc. Hemvägen går via Sarajevo och sen ner till Split och där ska jag stanna några dagar, sen kustvägen upp mot Trieste, Italien, och sen vidare upp mot Sverige
Att sitta hemma och planera rutten via google maps el. viamichelin är fantastiskt roligt, bokade vandrarhem någon mil före Villach, på www.hostelbookers.com och efter några dagar fick jag ett "very importent message" där ägaren berättade att vandrarhemmet ligger på 1300 m höjd, men det fanns väg!!!
 

Gasten

New member
Det blir en resa resa ner till alperna. På vägen ner kör jag Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike och upp i alperna. Kommer att köra dagsturer en vecka med Landeck som bas. Sen blir det gardasjön 3 dagar. Sen bär det hem rakt igenom Tyskland. Blir ute nästan 3 veckor och 600 mil.
 

Hansolof

New member
Jag ser fram emot Danmark via bron-Tyskland (Rugen)-Bornholm-Blekinge-hem till Dalsland. 200 mil i kanonväder på kanonvägar...
 

Nea

New member
Vi håller på att planera vår sommar semester och i år ser den ut så här

Kristianstad-Tyskland (Hamburg)

Biltåg ner till Wien....sen vidare ner till Balaton upp igen till Slovakien in i Tjeckien

träff i Tjeckien :) sen vidare Tyskland, Sverige
 

Kent@

New member
Min resplanen är att köra hoj till Malaga i spanien.
Håller som bäst på att planera resan. Blir resan av är det 374 mil enkel resa.

Just nu är planen att åka via danmark med övernattning i Rödby. Då hinner jag ta morgonfärgan till Tyskland och borde hinna genom hela eller merparten av tyskland innan jag kommer till Frankrike. Väl iu Frankrike tänkte jag inta ha bråttom utan låta humöret välja väg ner mot Barcelona och vidare mot Malaga.
 

Lindeberg

New member
Fler planer än tid och pengar verkar det som. Får jag som jag vill blir det en knapp vecka i Norge i brytet maj/juni. Sen Österrikiska och Italienska alperna en vecka i juli. Kanske en kortare runda neråt Eifel/Nürburgring också...
 

slicer

New member
Semesterresa

Prag i maj!
Nervägen planerad genom Polen.
Planerar resan med hjälp av MapSource och Google Earth.
Det är halva nöjet.

Men först blir det BKK på Kinnekulle Ring 1 maj. Skall bli nyttigt och kul.
Skall köpa com för tre hojjar. Scala Rider G4 verkar OK! Är det någon som testat den än?
 

McMicke

New member
Kul initiativ till inlägg :) å super kul å höra alls planer som man själv kan fantisera in sig i!

Själv ska jag ett par gånger åka till min familjs stuga i ljusdal och därifrån även åka som någon annan också sa till höga kusten för de verkar vara rätt fräsigt å fint om man vill ha lite lugna fina vyer å mysiga hoj vägar, åtminstone hoppas jag dem passar min 650 gs 04'a å min bräkliga bakdel :p
 

Chopperbyggarn

New member
Vad det blir i sommar om det blir något vet jag ej ännu. I sömnen drömmer jag mycket ofta (och har så gjort sedan jag började att äventyrsresa ute i världen) att jag luffar runt med hoj och besöker dom mest besynnerliga platser man kan tänka sig och det är alltid lika spännande!! Man är nog "biten" en gång för alla och får nog acceptera att reseäventyrs abstinensen kommer att vara ständigt närvarande under perioderna när man tvingas att springa i "ekorrhjulet".:)

Anders.J
 

Yxan

Member
Slovenien, Norge, Göteborg-Ronneby, Gotland, Bosnien, Serbien, Kosovo, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Slovakien, Tjeckien, Österrike (alperna), Italien (dolomiterna), Spanien, Polen och Ljusdal! Det spretar ju på bra det här - "SMC goes Europe" hehe..

För egen del är planen att hoja ned till Rumänien, med två polare. Målet med själva riden är att ha simmat i Svarta havet. Repan är planerad till två veckor över juni/juli. Avfärd med båt fr Nynäshamn till Gdansk, ned genom Polen (med bl a stopp i Warszawa och Krakow/Auschwitz), Slovakien, Ungern (ev Budapest) och sedan in i Rumänien. Hem ska vi också - men så långt har vi ännu inte kommit... Men troligen via det forna Jugoslavien (Serbien, Bosnien, Kroatien m fl) och sedan "uppåt".. Fn lutar det stark åt att vi tar dagen som den kommer, typ krona el klave vid nästa vägkorsning (så länge det pekar någorlunda norrut). Vi tar även med oss campingutrustning ifall rätt läge skulle infinna sig. Den enda haken jag känner inför trippen är alla de olika valutorna i resp land (PLN, HUF, RON, RSD, HRK, BAM m fl...). Kort i större städer lär väl funka, men när man är på vischan och bara önskar sig en lätt lunch från "hålet-i-väggen-restaurangen"?!

Hälsar Mange
 

Mackost

New member
Fy fasen vad taggad man blir av sånna här trådar. Längtar till att vakna en morgon när vädret är varmt och himlen är blå och grensla hojen och susa iväg mot okända resemål!
 

DearHunter

New member
Slovenien, Norge, Göteborg-Ronneby, Gotland, Bosnien, Serbien, Kosovo, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Slovakien, Tjeckien, Österrike (alperna), Italien (dolomiterna), Spanien, Polen och Ljusdal! Det spretar ju på bra det här - "SMC goes Europe" hehe..

För egen del är planen att hoja ned till Rumänien, med två polare. Målet med själva riden är att ha simmat i Svarta havet. Repan är planerad till två veckor över juni/juli. Avfärd med båt fr Nynäshamn till Gdansk, ned genom Polen (med bl a stopp i Warszawa och Krakow/Auschwitz), Slovakien, Ungern (ev Budapest) och sedan in i Rumänien. Hem ska vi också - men så långt har vi ännu inte kommit... Men troligen via det forna Jugoslavien (Serbien, Bosnien, Kroatien m fl) och sedan "uppåt".. Fn lutar det stark åt att vi tar dagen som den kommer, typ krona el klave vid nästa vägkorsning (så länge det pekar någorlunda norrut). Vi tar även med oss campingutrustning ifall rätt läge skulle infinna sig. Den enda haken jag känner inför trippen är alla de olika valutorna i resp land (PLN, HUF, RON, RSD, HRK, BAM m fl...). Kort i större städer lär väl funka, men när man är på vischan och bara önskar sig en lätt lunch från "hålet-i-väggen-restaurangen"?!

Hälsar Mange

Du glömde en till bananvaluta : SEK :D

Det går alldeles utmärkt att få lokalvalutan via deras bankomater men ha med er lite kontanter ändå för att slippa böket. Forex finns i Sverige. Visa-kortet fungerar i de flesta länder. Tyskland är ett undantag. Att ha med sig Euro är också bra i nödfall då många ställen tar emot dessa ändå om man snackar lite. ;)

Vad gäller att ta sig en pilsner så bör Du känna till att man har nolltolerans i en stor del av forna östeuropa. Polen ligger dock på 0,2 som i Sverige.
(Spfanien 0,5, hick :p)

En sak man kan glömma att ta med sig är nyttiga telefonr (bla försäkring, konsulat) och ett par badbrallor. Förbered er på att det blir varmt i ett mc-ställ. Det finns en anledning till varför så många kör i T-shirt.
Jag jobbar i Spfanien (läspfningen kom där :p) regelbundet och där kör man inte i ställ inne i städerna när det är +30. Uttorkning och tappad koncentrationsförmåga upplever jag som en värre fara än att inte köra omkring i ett svettigt ställ och se ut som en blandning mellan Homer Simpsons farsa och Mr. Burns efteråt... :D

Service kostnaderna är lägre i central/östeuropa och om Du känner att det är dags att fixa ngt på hojen så tveka inte att uppsöka märkesverkstad. Det som kommer att kosta är inte arbetstiden för liraren som byter tex kolvringarna eller kopplingen åt dig. Materialkostnaden är ungefär som hemma hos oss.

Tuta, gasa och kör.... :cool:
 
Top