Snabbgas Triumph

magnus99

New member
Jag vill ha lite snabbare gasrespons på min Triumph Sprint RS. Som det är nu måste man vrida så mycket på gasrullen, jag måste nästan ta omtag för att kunna ge full gas!

Är det någon som kan tipsa om något annat gashandtag (till någon annan modell, eller tillbehör) som passar och ger mer direkt utväxling? Någon som provat?
 

roffe_s

Active member
Många Daytona 675-ägare byter till S3-rulle som tydligen är en direct fit. Och jag tror att R1 ska fungera rakt av på våra hojar.

Det finns mycket om "snabbgas" skrivet på www.triumph675.net , t. ex i denna tråd. Installation av 1050-gas diskuteras här. Ytterligare info finns säkert på www.thespeedtriple.com .

Jag skulle hålla det rätt troligt att det som funkar för 675 och S3 även ska passa på Din hoj.

Lycka till och berätta gärna hur det går!

Jag vill ha lite snabbare gasrespons på min Triumph Sprint RS...
 

magnus99

New member
Tack!

Det verkar som om S3 1050 har två gaswires, min Sprint har bara en... Funkar det ändå?

S3 har jag förstått betyder Speed Triple, men R1 - Är inte det Yamaha?
 

roffe_s

Active member
Hej Magnus! Sorry om jag förvirrade Dig - jag kollade aldrig på bilden och såg inte att Du hade en RS. Nej då passar förmodligen inte handtagen från de nyare hojarna.

Men R1 är mycket riktigt Yamaha. Det finns många delar som passar över märkesgränserna!

Har Du sökt info här?
Denna länk till en snabbgas för S3 upp t o m årsmodell 2005 hittade jag här.

Sprängskisser för hojar (om Du vill jämföra) hittar Du här.

Ledsen att jag förvirrade Dig - jag ska kolla om jag hittar något mer om RS:en senare...

Lycka till!


Tack!

Det verkar som om S3 1050 har två gaswires, min Sprint har bara en... Funkar det ändå?

S3 har jag förstått betyder Speed Triple, men R1 - Är inte det Yamaha?
 

magnus99

New member
Nu har jag införskaffat ett st gasrulle till en 1050 (Sprint ST tror jag) från Johans MC. Passar rakt av - inget strul alls! Jag behövde inte ens justera gaswiren (fast jag gjorde det ändå för säkerhets skull). Till och med mönstret på handtagsgummit var rätt!

Ger ca 10-15 grader kortare slag. Inte dramatisk skillnad (blir nog inga ofrivilliga wheelies;)) men känns bättre att kunna ge fullt utan att byta grepp eller hänga ner med hela högersidan. Jag återkommer efter provkörning!

Slutsats: Väldigt enkelt, billigt (195 kr inkl frakt!) - rekommenderas!

/Magnus
 
Top