Smc & svedea

HkanB

New member
Äntligen trodde jag...när jag så detta "Svedea Specialisten på MC-försäkringar"
Men icke...efter att läst länken "Svedea och Sporthojsförsäkringar" längst ned så vill de tydligen fortfarande inte försäkra någon av mina "roliga" hojar. :(

Kul med samarbete visst...

Men
"När det gäller MC-försäkring har Svedea tagit beslutet att enbart erbjuda den lagstadgade trafikförsäkringen till en fast årspremie om 26.500 kronor. Bakgrunden till detta baseras på tydlig statistik avseende skadeutfallet på kategorin Supersport tillsammans med rådande lagstiftning."

Det förefaller läsa och tolka statistiken rätt selektivt...eller inte alls kanske.
26.500 är ju det tydliga men oantastliga sättet att säga: Vi vill inte har er/dig som kund. Kunde de inte dragit till med 100 000 på en gång?

Samarbetet gäller m.a.o inte fullt ut. Vilket nog kunde varit lite tydligare angivet...än Läs om Svedea och Sporthojsförsäkringar längst ned på sidan efter löptexten.

Konstigt nog så verkar andra FB kunna räkna hem det trots allt.
 
Ja lite mer kunde de ju bjuda till tycker jag om man ska kalla det ett samarbete! I varje fall matcha de billigaste alternativen på marknaden så att vi medlemmar kan gå till Svedea oavsett hoj och göra en bra affär.
 

roffe_s

Active member
Ptjaa, men det är nog bara att beklaga. Jag vet lite om de förhandlingar som förts och kan lugnt konstatera att det vore rena drömjobbet att marknadsföra isglassar, AC-aggregat och kylskåp på Grönland vs att försöka intressera FB för sporthojar...

De som tar in sporthojar till ännu så länge överkomliga pengar förefaller inte göra vågen över ytterligare samarbete så Svedea var det absolut mest förmånliga avtal som kunde tecknas, enkelt uttryckt förefaller alla bolagen utan undantag hellre kliva av än ta in Sporthojar i avtalsdiskussionerna. Och det är tre år sedan det förra avtalet gick ut så visst har SMC för all del försökt att hitta ett avtal för alla medlemmar. Tyvärr utan att lyckas, i a f denna gång.
 
Last edited:

HkanB

New member
Ptjaa, men det är nog bara att beklaga. Jag vet lite om de förhandlingar som förts och kan lugnt konstatera att det vore rena drömjobbet att marknadsföra isglassar, AC-aggregat och kylskåp på Grönland vs att försöka intressera FB för sporthojar...

De som tar in sporthojar till ännu så länge överkomliga pengar förefaller inte göra vågen över ytterligare samarbete så Svedea var det absolut mest förmånliga avtal som kunde tecknas, enkelt uttryckt förefaller alla bolagen utan undantag hellre kliva av än ta in Sporthojar i avtalsdiskussionerna. Och det är tre år sedan det förra avtalet gick ut så visst har SMC för all del försökt att hitta ett avtal för alla medlemmar. Tyvärr utan att lyckas, i a f denna gång.

Vad gäller förhandlingarna...tja, försäkringsbolag vill helst ha kunder utan risker. Inom vårt kollektiv så är det väl ägarna av de påställda hojar som körs i bästa fall 150 - 200 mil per år eller ibland inte alls. Sen är det väl så att de inte är särskilt intresserade av oss alls, egentligen...därav den där sand i Sahara problematiken vid förhandlingarna. Möjligen att ekonomerna som räknar marknadsandelar mår lite illa annars.

Som Manne990 skriver ovan :
I varje fall matcha de billigaste alternativen på marknaden så att vi medlemmar kan gå till Svedea oavsett hoj och göra en bra affär.
Både LF, Folksam m.fl kan ge erbjuda helkasko som är billigare än vad Svedea erbjuder för bara trafik. Samarbetet hade väl känts lite mer helhjärtat om även Svedea inom ramen för detta kunnat erbjuda i alla fall samma prisnivåer. Inte för att det är billigt på något vis någon annanstans, bara mindre löjligt dyrt.

En annan del av det hela är att även om det nu tillåts åka även steg 4 på storbana så kan t.ex våra instruktörer som kör sporthoj inte ha försäkring via Svedea om de vill...förresten det vill de nog inte...vem vill betala 26 papp för bara trafik när en avställningsbar försäkring med helkasko kostar netto mycket mindre hos någon annan. Alternativet är att köpa en kåplös hoj som i övrigt är mer eller mindre identisk men outgrundligt nog billigare att försäkra.

Vi får se vad som händer...när riskerna flyttar med ägarna till de kåplösa hojarna bara för att de just nu är billigare....
 

roffe_s

Active member
Vad gäller förhandlingarna...tja, försäkringsbolag vill helst ha kunder utan risker. Inom vårt kollektiv så är det väl ägarna av de påställda hojar som körs i bästa fall 150 - 200 mil per år eller ibland inte alls. Sen är det väl så att de inte är särskilt intresserade av oss alls, egentligen...därav den där sand i Sahara problematiken vid förhandlingarna. Möjligen att ekonomerna som räknar marknadsandelar mår lite illa annars.

Som Manne990 skriver ovan : Både LF, Folksam m.fl kan ge erbjuda helkasko som är billigare än vad Svedea erbjuder för bara trafik. Samarbetet hade väl känts lite mer helhjärtat om även Svedea inom ramen för detta kunnat erbjuda i alla fall samma prisnivåer. Inte för att det är billigt på något vis någon annanstans, bara mindre löjligt dyrt.

En annan del av det hela är att även om det nu tillåts åka även steg 4 på storbana så kan t.ex våra instruktörer som kör sporthoj inte ha försäkring via Svedea om de vill...förresten det vill de nog inte...vem vill betala 26 papp för bara trafik när en avställningsbar försäkring med helkasko kostar netto mycket mindre hos någon annan. Alternativet är att köpa en kåplös hoj som i övrigt är mer eller mindre identisk men outgrundligt nog billigare att försäkra.

Vi får se vad som händer...när riskerna flyttar med ägarna till de kåplösa hojarna bara för att de just nu är billigare....
Jag är helt överens med Dig men faktum är om jag förstått det rätt att ingen ville släpa in någon rabatt för SH i leken och Svedea ö h t inte befatta sig med våra klenoder. Tre år i öknen ändrade inte på det. Så vad fick vi? Ett vad jag förstår det riktigt bra avtal för de medlemmar som kör annat än sporthojar (kanske strax under sextiofemtusen hojåkare) och ett avtal som även ger bra villkor för sporthojsåkande medlemmar när det gäller samarbete, forskning, School etc.

Det är egentligen två sura bär som smolkar glädjebägaren över ett fint avtal:

1 - att Svedea fortsätter se sporthojar som fullständigt ointressanta.
2 - att vi SH-åkare trots tappra försök och goda ansatser inte kommer tillrätta med vår egen belastande statistik över döda/svårt skadade såväl som försäkringsskadorna på kurser.

Jag ser fram emot den dagen när wannabees och landsvägsräsers väljer andra hojar än SH, fatta vilket förhandlingsläge och vilken potential som skulle uppstå... :)
 

HkanB

New member
Jag är helt överens med Dig men faktum är om jag förstått det rätt att ingen ville släpa in någon rabatt för SH i leken och Svedea ö h t inte befatta sig med våra klenoder. Tre år i öknen ändrade inte på det. Så vad fick vi? Ett vad jag förstår det riktigt bra avtal för de medlemmar som kör annat än sporthojar (kanske strax under sextiofemtusen hojåkare) och ett avtal som även ger bra villkor för sporthojsåkande medlemmar när det gäller samarbete, forskning, School etc.

Det är egentligen två sura bär som smolkar glädjebägaren över ett fint avtal:

1 - att Svedea fortsätter se sporthojar som fullständigt ointressanta.
2 - att vi SH-åkare trots tappra försök och goda ansatser inte kommer tillrätta med vår egen belastande statistik över döda/svårt skadade såväl som försäkringsskadorna på kurser.

Jag ser fram emot den dagen när wannabees och landsvägsräsers väljer andra hojar än SH, fatta vilket förhandlingsläge och vilken potential som skulle uppstå... :)

När risken flyttar kommer annat att flytta, också. Inte om utan när. Tyvärr lär det väl knappast göra det billigare att försäkra sporthojar, trots att det snart bara är 50+ som har råd. Förare som enligt all tillgänglig statistik är mer eller mindre olycksfria...förutsatt förstås att man inte tog körkortet igår...
En flyttad risk ger väl bara mer "argument" för att höja premien på de andra hojarna, också!
Nåja det visar sig väl...och ett avtal, är i alla fall bättre än inget avtal alls även om det finns utrymmer för förbättring.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Jag tror att smc behöver hitta en vettig lösning så att sporthojsförarna kan komma med oförsäkrad hoj och få grundutbildning.
Idag hanteras det av diverse privata bandagsarrangörer.

Det kan vara en smc lösning eller ett utökat samarbete med Svemo. Då slipper man en massa av / på ställningar , sken försäkringar , täta ägarbyten inom släkten( flickvännen) o.s.v. Dessa "kreativa " lösningar gör att det blir svårare och svårare att försäkra en supersportmc för en ung förare på ett korrekt sätt.

Just dessa metoder gör att premien hamnar på extremt höga nivåer. En årspremie på 65000. Kr inget problem för en " fuskande" förare som bara ställer på hojen några dagar då och då. Men för en seriös ung förare som vill köra en hel säsong, då är det en fullständig katastrof.
 
Last edited:

Schiznit

New member
Jag kollade på skoj försäkring för min Yamaha TT600e -96 och Svedea är överlägset dyrast av alla jag kollat. Ca 14000:-/år hel. Helt vansinnigt. Kör länsförsäkringar som ligger på 2400:-/år halv. Hel skulle kosta ca 4000:-.

Vad är Svedea bra på om de inte ens kan ge ett vettigt pris på en gammal offroad?

Ska tilläggas att de gett skyhöga priser på allt jag kollat. Då menar jag inte vanligt högt pris pga min ålder och ort utan helt överlägset de högsta premierna oavsett typ av mc.
 

Tommi

New member
De kanske bara vill ha kromslädar?
Bägge mina gamla grushojar är de för dyra på.

/ Tommi
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
När MC-Folket testar motorcyklar har man också med en ruta med information om motorcykeln, inklusive preliminär helförsäkring helår med SMC-rabatt. Jämförelse görs på förare o åldrar 30/50 boende i storstad/landsbygd. De bolag som jämförs är Folksam, Bilsport&MC, Svedea och Länsförsäkringar. Att säga att Svedea alltid är dyrast på alla motorcyklar oavsett var personen bor och hur gammal hon/han är - är helt fel. Titta gärna tillbaka i några nummer och jämför!
 

JoHu

New member
Jag kollade på skoj försäkring för min Yamaha TT600e -96 och Svedea är överlägset dyrast av alla jag kollat. Ca 14000:-/år hel. Helt vansinnigt. Kör länsförsäkringar som ligger på 2400:-/år halv. Hel skulle kosta ca 4000:-.

Vad är Svedea bra på om de inte ens kan ge ett vettigt pris på en gammal offroad?

Ska tilläggas att de gett skyhöga priser på allt jag kollat. Då menar jag inte vanligt högt pris pga min ålder och ort utan helt överlägset de högsta premierna oavsett typ av mc.

Helskum prissättning. Min TT600s -96 fick jag betala Ca: 600 spänn helför/helår hos Svedea detta var år 2012, då sålde jag TT´n. Å som du säger en gammal offroadare...14000 är ju vad man kan vädera hojen till...

Köpte en KTM 690 Enduro R 2011 sprillans ny..å den vill Svedea inte ens ta i tång trots att man är en gammal gubbe boende, i skogen i en skogskommun...Heder till MC Bilsport i det fallet.
 

HkanB

New member
Dags för en BUMP.

Jag kollade idag igen...nu är det minst två av hojarna i garaget som ger svaret "Prisuppgift kan inte lämnas på webben. Kontakta vårt kundnav för offert." Vilket brukar betyda: Vi vill helst inte försäkra din hoj....
Sicket storstilat erbjudande.
 

Moje_VS1400

Member
De vill väl som alla andra FB bara ha kunder som inte förväntas utnyttja försäkringen?

Det gäller väl oavsett om det är en "kromsläde" eller "OR" eller ngn annan sorts hoj som är objektet. Tror inte att något FB vill offerera en låg premie till någon som "förväntas utnyttja försäkringen". Hela affärsidén för FB är ju att ta in premier som täcker kostnaderna och ger en vinst, så någon som vill ha en försäkring och "förväntas utnyttja" den går bort i affärsidén. Se'n gör väl inte de olika FBen samma riskbedömning på de olika hojarna.
(Har alla mina hojar; två "kromslädar", en DR800 och en nostalgihoj försäkrade hos Bilsport & MC till utmärkta premier + en moppe :D )
 

HkanB

New member
Inte ens egen statistik...

Det gäller väl oavsett om det är en "kromsläde" eller "OR" eller ngn annan sorts hoj som är objektet. Tror inte att något FB vill offerera en låg premie till någon som "förväntas utnyttja försäkringen". Hela affärsidén för FB är ju att ta in premier som täcker kostnaderna och ger en vinst, så någon som vill ha en försäkring och "förväntas utnyttja" den går bort i affärsidén. Se'n gör väl inte de olika FBen samma riskbedömning på de olika hojarna.
(Har alla mina hojar; två "kromslädar", en DR800 och en nostalgihoj försäkrade hos Bilsport & MC till utmärkta premier + en moppe :D )

Du har väl, tycker jag rätt och men bara lite fel...på en gång...
Jag är tillräckligt eller olyckligtvis tillräckligt gammal för att passerat in i "snudd på olycksfri". Tja, när synen blir riktigt kass och motoriken fallerar så går väl även det över.
Men just nu så...befinner jag och andra i samma sits oss i en rätt olycksfri period av livet. Till och med enligt bolagen egen statistik. Alltså borde bookmakern på försäkringsbolaget se mig och mina gelikar som låga risker...oavsett vad jag kör...men inte. Det förefaller som om det är antalet kvadratmeter plast som avgör vilken premie man får. Vikt effektförhållande är det inte... Så i slutändan så verkar det som om våra försäkringsbolag kör vidare i samma spår utan att ens titta på sin egen data.

Jag borde väl, ser jag nu kompletterat mitt förra inlägg med lite statistik...:wink:
 

Maru

New member
Nej, något vikt-effektförhållande är det inte tal om. Jag har haft en R1:a med 180hästar där premien låg på 2500kr/mån. Nu är jag sugen på en MV Agusta Brutale med 140hästar och där är premien kring 9500kr/år.

Förra året jämförde jag en R1:a -09 med en KTM RC8 -10. Premien på R1:an skulle ligga på 2800kr/mån medans RC8:an gick lös på 4300kr/mån. I grunden väldigt likvärdiga hojar... tycker i alla fall jag... fast R1:an har väl lite mera plast... ;)

Sen är det ju som du nämner... kör man som jag gör som har löst in 4 hojar av totalt 7 hojar då tröttnar väl försäkringsbolagen och erbjuder bara trafik till de med plastraket...
 

Khasim

New member
Kan bara säga att jag idag har sparat flera tusen kronor på försäkringssamarbetet mellan SMC och Svedea. Om det är tur eller inte låter jag vara osagt. Men jag är väldigt nöjd med min försäkring.
 

Lottafia

Member
Ganska svårt att spara tusentals kronor om man som jag har en årspremie för helförsäkring av hojen på 978 kronor (hos Bilsport & Mc).... :angel:
 
Last edited:
Top