SMC sport (steg 5 & 6)

Juh@

New member
Lita mer på Dansken :)

Vi fick frågan om vi ville ta ut licensen efter startövningarna och alla tackade ja till det på vår kurs. Sedan ordnades det lite papper på det och efter det var fritt fram att köra resten av dagen. Licensen ordnas med Svemo i efterhand.

Det är precis tvärt emot vad Juh@ svarade mig i den här tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showt...7-april-2014&p=5959927&viewfull=1#post5959927

Bakgrunden till frågan är egentligen att jag tycker att anmälningssidan är lite otydlig. Och nu har jag fått 3 helt olika svar från 3 helt olika personer.

Det står att pris på steg 5 är 2400:-
Pris på steg 6 är 1300:-

Så frågan är egentligen, exakt vad ingår i dessa 2400:- ? Och tillkommer det en till avgift för att köra på banan hela den dagen man går steg 5?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Lite nytt 2014 ang. Steg 5

Enligt SMC SPORT´s kansli, är det nu införd ändringar i prisbilden för Steg 5 - SMC SPORTs licens utbildning.

Lite förklaringar:
För att kunna delta på Steg 5, ska man ha gått SMC SCHOOL steg 1234 (vart körkort för MC är ett krav). Därmed vett vi och Svemo, att man har bra erfarenhet och goda kunskaper om att köra sin MC på bana. Med dessa kunskaper, kan Steg 5 licens utbildningen genomföras på kortare tid;
- Än på vanliga licens utbildningar, vart det inte är samma krav på föraren om bas-kunskaper.

Steg 5 - SMC SPORT LICENS Utbildning
Enkelt sagd om utbildningen får man material som SKA läsas på innan kursen starter, kvällen innan uppkörningen. Kvällen innehåller teori. Morgondagen börjar med diverse startövningar och annat som på en tränings/tävlings dag. Startövningarna, som är vansinnigt roliga - ger Licensutbilderna möjligt att värdera förarna - Och tills nu har alla SMC förare godkänds. Denna del av kursen har oftast även deltagande av Steg 6 (RR-träning) deltagare. Det är roligare med flera hojer på banan - och det ger även SMC SPORT att ha flera Steg 5 utbildningar.

I princip godkänns steg 5 deltagarens sålunda under förmiddagen - men, vi vill att man deltar på körningarna (steg 6) under dagen.

Vi försöker numera att ha en prisskillnad mellan steg 5 och steg 6 på endast "500 kr". Dessa "500 kr." ska altså täcka kostnader för administration, licensutbildare, utbildningsmaterial, lokalhyra.
När man tar steg 5, ingår även steg 6 (RR träningen), dvs man får båda kvälls kursen dagen innan, och steg 6 dagen därpå.
Om ex. vis steg 6 koster 1.300, läggs det 500 kr på för steg 5 delen - priset blir sålunda 1.800 kr (500+1.300).
Man kan självfallet inte endast ta kvällsdelen och startövningarna.

Jamen, vad gör jag nu - jag har ju anmäld mig redan till gamla priset?
ta det lugnt, vi håller på att gå igenom dom som anmälda sig via/till gamla systemet - och vi kommer ta kontakt med dig, och sen löser vi sitsen på ett sätt så det matcher nya prisbilden.

Vi kommer få en kul säsong med massor av körningar och nya licens förare.. :tummenupp
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kallelse Föreningsstämma i SMC SPORT 2014

Kom på vi faktisk bör ha en egen Forum del för SMC SPORT - det kommer vid tillfälle..

Hursomhälst bifogar den kallelse som nu ska ha gått med epost till klubbens medlem - ang. förenings stämman som vi har på Gellersåsen 26 april.
Dvs det är möjligt att kombinera Sport körning, och gå på stämman runt lunchen..

Vi ses..
 

Peter1980

New member
Hmm, hur gör man med hojen i Steg 6 om man inte har några kåpor? T ex kör en stor motard, nakenhoj, whatever. Då finns ju ingen kåpa för oljeuppsamling. Får man inte köra med en sån hoj? (i beskrivningen till steg 5 står det att man i princip kan dyka upp med sin gathoj, inte "med sin sporthoj" )
 
Last edited:

He rik

New member
Är det fler än jag som vill att vi offrar ett pass till ljudmätning nu i april på åsen? Alltså förbifart 1 och 1 några varv med lucka mellan så vi får en fingervisning om var vi ligger. Kanske hinner fixa något och ut igen innan passet är slut med.
 
Nu är vi redo för helgen (hoppas jag)! :D

Suget är stort och vädret ser bra ut!

attachment.php
 
Top