Cawwa, vi har aldrig varit oense om hänsyn, det är ju en viktig del av hela SMC:s värderingar som ideell organisation
Men filmen är en dokumentär, jag kommer själv ihåg när HighFidelity slet upp kameran och började filma mitt i ett pågående samtal. Jag hade kunnat sitta med en Loka i handen, nu råkade det bli en öl. Jag hade kunnat ätit en nyttig gurkmacka - nu råkade en påse illasmakande finska snacks finnas någonstans runt bordet. Jag är svettig, skäggig och obastad efter dagens körning, jag hade kunnat kamma upp mig, bytt kläder och rakat mig. Men - då hade materialet inte varit dokumentärt, och tro mig, ingen av oss är skådis som passar för att läsa innantill ur ett manus. Det är illa nog ändå att försöka glömma kameran och fortsätta det pågående samtalet mellan jag och Per.
Att visa respekt för den ambitionen är ju också en form av hänsyn.
Visst, det kan ju klippas till en helnykter version. Men vart drar man då gränsen? För en tidigare film kom kritiken som ett brev på posten för att ett klipp med fyra duktiga instruktörer minsann visade att de körde onödigt fort och minsann lyfte inte ett av framhjulen också? Vad gör vi när någon tycker att det minsann är för mycket hojar av ett visst märke representerade? Eller att fel personer och deltagare visas, att urvalet inte är representativt för SMC:s medlemmar?
Så - jag är övertygad om att det kommer att produceras filmer från kurser även i framtiden - både med och utan ölburkar beroende på ambition och budskap. Det viktiga är ändå att budskapet går fram - det är det här vi jobbar med och det är så här vi tränar för att bli bättre mc-förare.
Där ser man, vi tycks vara överens om hänsyn ändå - skönt att se.
Min reaktion på filmen efter TS påpekande är ju just baserat på hänsyn. Man måste ju faktiskt inte visa att samtal sker med en ölburk i näven, samtalen finns ju där ändå. Det är väl ändå samtalen och diskussionerna som är det viktiga?