SMC School Kemora

Lejonell

New member
Jättebra film, MEN Är den sponsrad av Lapin-Kulta???
Var det tvunget att ha med öldrickande i en film som handlar om att bli en bättre mc förare?????
Redigera bort ölet så blir filmen riktigt bra!Se filmen här.

Lotek

#82 Superbike
Jag tror inte att den är sponsrad.
För övrigt borde du nog få tråden flyttad/flytta den själv om du vill ha någon respons. Under allmänna diskussioner kan det nog ge något svar, kanske och eventuellt.

KentK

New member
Konstig kommentar. Filmen handlar om hur du blir bättre förare på SMC's kurser OCH hur roligt vi deltagare och instruktörer har under dagar som dessa. Om du varit med vet du också att alla är där för att åka hoj, alltså är mängden alkohol väldigt måttlig. Varför svarade jag på denna tråd egentligen... Boka plats vettja och delta istället, du kommer inte att ångra dig.

Skye

Kör Mycket!
Spelar ingen roll om det är måttligt intag, det syns inte på filmen.
Jag kan förstå kommentaren om man t ex är nykter alkoholist, fått sin uppväxt förstörd av alkoholiserade föräldrar eller kanske rent utav förlorat en väns liv på grund av olycka i samband med förtäring av alkohol.
Det kan vara av helt andra orsaker som någon reagerar. Även om det ser trevligt ut.

HighfidelitY

New member
Ja eftersom jag har gjort filmen får ni väl skälla på mig. Filmen är dokumentär. Det som filmades var det som hände. Om vuxna människor väljer att dricka en öl till snacket om vad man gjort under dagen måste väl ändå vara deras egna val och ansvar? Det är inte ett konfirmationsläger. Jag kan dessutom meddela att jag inte sett en enda överförfriskad individ på en enda mc-kurs under de fem år jag hållit på.

Marie

Banned
Jättebra film, MEN Är den sponsrad av Lapin-Kulta???
Var det tvunget att ha med öldrickande i en film som handlar om att bli en bättre mc förare?????
Redigera bort ölet så blir filmen riktigt bra!Se filmen här.

Vad är nu detta för trams?
Man måste väl för tusan inte behöva låtsas att det handlar om ett pingstmöte bara för att det är en svensk film???
Vuxna svenskar har väl för tusan rätt att ta sig en pilsner, även på film?
Hade det varit en reklamfilm för IOGT/NTO så kunde jag tyckt att det kunde fått redigeras, men annars hade det ju faktiskt varit positivt om man kunde fått se att även de är människor....

Cawwa

New member
Det är väl bara att lyfta blicken lite så borde man tänka på att alla inte kan umgås med alkohol på ett naturligt sätt, särskilt inte i konungariket sverige. Så inskränkt behöver man väl inte vara. För min del är det naturligt att hemma inte ta fram någon alkohol alls om jag vet att någon i sällskapet har problem med detta. En grov gissning är att det åtminstone finns någon på detta forum som har problem med alkohol och får fel vibbar.
Jag antar att inte alla diskussioner som fördes på kvällarna, fördes med en ölburk i näven. Så det hade ju sett snyggt ut om detta skildrades i stället.
För övrigt tycker jag din film är fantastik bra. Tack för den HighfidelitY!

Marie

Banned
Det är väl var och ens sak att tacka nej, om det inte passar. Inte någonting som resten av sällskapet skall behöva lida för. Sjufalt trams att låta enstaka individer som saknar karaktär och självkontroll förstöra.

Det har då aldrig saknats varken öl eller vin på bordet när vi vuxna suttit och diskuterat religiösa spörsmål med prästen sent på kvällen under församlingens årliga familjeläger. Inte under måltiderna heller för den delen. Barn och ungdomar serveras icke alkohol, men vuxna får ta ansvar för sig själva.

Och är man inte blygare än så i ett kyrkligt sammanhang så ser jag inte något skäl att vara skenheligare när det gäller kvällssamvaron vid en hojkurs.

Last edited:

SGM

Moderator
Vad är nu detta för trams?
Man måste väl för tusan inte behöva låtsas att det handlar om ett pingstmöte bara för att det är en svensk film???
Vuxna svenskar har väl för tusan rätt att ta sig en pilsner, även på film?
Hade det varit en reklamfilm för IOGT/NTO så kunde jag tyckt att det kunde fått redigeras, men annars hade det ju faktiskt varit positivt om man kunde fått se att även de är människor....

...nu äter man isglass i helvetet - jag håller med Marie!

Det är ett icke-problem, och förövrigt jäkligt gott med en välförtjänt kall pilsner efter en lång dag i skinnstället.

Att förfäras å andras eventuella vägnar i sann moralpanikanda, är iofs så svenskt det kan bli.

/o.smidig

Last edited:

roffe_s

Active member
Snälla Lejonell och Skye,

Som en av öldrickarna måste jag försvara HighFidelity, det vore väl mycket underligt om produktionen tillrättalades, stugorna städades och deltagarna vattenkammades bara för att vara politiskt korrekta.

Ölen, för övrigt köpt på matvarubutiken, var det nog ingen som ens ägnade en tanke vid inspelningen. Samtidigt vore det fel att låtsas att det inte är gott med en pils eller två efter en varm dag i skinnställ. Men det stannar där då alla ska vara pigga och nytra innan åtta dagen därpå.

Jag saknar inte empatisk förmåga, därför kanske en medlem eller potentiell deltagare som inte orkar se ett par ölburkar i en film med ett helt annat budskap hellre bör ifrågasätta om ett arrangemang med övernattningar av denna typ är lämpligt i dennes nuvarande sinnestillstånd?

Mina 2p, ha en underbar mc-sommar:)

Last edited:

Cawwa

New member
Lite kul att läsa om isglass i hell ... riktigt gott borde provas ... och andra argument i samma anda. Jag har faktiskt ingen aning om TS motiv bakom inlägget utan jag utgick från egna erfarenheter - från min omgivning kan tilläggas. Att vägra inse att det faktiskt finns folk som inte klarar situationen med synlig alkohol är ju att stoppa huvudet i sanden och bara se saken från egna perspektiv.
Ja, roffe_s, tyvärr så är det nog så, nyktra alkoholister bör nog inte vara på något mc-läger eller kanske inte något annat läger heller, med den inställningen som finns bland oss. Vi har svårt att ändra våra vanor - speciellt som vi är bosatta i brännvinsbältet. Visst det är upp till var och en att ta sig en jävel, öl eller vin till maten, Det är också rätt enkelt att avstå om vi vet att det hjälper en medmänniska, eller hur.

Skye

Kör Mycket!
Tack Cawwa för att du förstår vad jag skriver.

Alltför många i det här landet har glömt vad ordet hänsyn innebär.

roffe_s

Active member
Hej Cawwa,

Mjae, nu har jag flera nyktra alkoholister i bekantskapskretsen, även någon som kör mc. De skulle med största sannolikhet hålla med mig i frågan, de sätter en ära i att klara sin situation under normala umgängesformer. Därför tror jag att Du pratar om ett problem som inte existerar, eller i vart fall berör ett fåtal av de nyktra alkoholisterna.

Du har rätt i att det i ett mindre sällskap blir naturligt att avstå från pilsnern eller annan alkohol i dennes sällskap. Jag kan tro att personerna i samma stuga skulle hålla igen om en person med en akut problematik fanns i sällskapet, det blir då en fråga om personlig eller privat hänsyn. Men att agera absolutistpolis bland upp till åttio deltagare och 15-20 funktionärer, alla vuxna personer, blir en helt annan femma. Vad ska sanktionerna bli vid eventuell överträdelse? Ett fylleslag skulle aldrig accepteras, det må Du förstå av tidigare inlägg. Vi pratar måttlig konsumtion efter dagens slut, i de allra flesta fall av dryck som inhandlas i vanlig matvarubutik.

Målet för en nykter alkoholist måste ju vara att kunna gå på en restaurang, slå på tv:n, besöka en konsert/match/festival eller för den skull delta i Europas roligaste och bästa mc-utbildning precis som alla andra och utan att trilla dit. Där kommer denne att träffa långa och korta människor, smala och tjocka människor, snabba och lugna kamrater samt helt nyktra och sådana som dricker öl eller vin på kvällen:)

...Ja, roffe_s, tyvärr så är det nog så, nyktra alkoholister bör nog inte vara på något mc-läger eller kanske inte något annat läger heller, med den inställningen som finns bland oss. Vi har svårt att ändra våra vanor - speciellt som vi är bosatta i brännvinsbältet. Visst det är upp till var och en att ta sig en jävel, öl eller vin till maten, Det är också rätt enkelt att avstå om vi vet att det hjälper en medmänniska, eller hur.

Last edited:

Marie

Banned
Även jag har nyktra alkisar i bekantskapskretsen, och det roffe_s skriver stämmer även på dem. En av dem har dock ett agerande som jag har lite svårt för. Hon har alltid mycket alkohol hemma och bjuder hellre än gärna, och hennes största nöje är att se andra bli aspackade, men hon dricker självklart aldrig själv någonting starkare än vichyvatten.

Den som inte klarar åsynen av en alkoholhaltig dryck utan att börja supa, måste dock själv ha såpass råg i ryggen att han/hon berättar det. I så fall kan även jag tänka mig att ta hänsyn och avstå. Men har vederbörande inte det, så känner jag ingen skuld i situationen.

Last edited:

Cawwa

New member
Där ser man, vi tycks vara överens om hänsyn ändå - skönt att se.
Min reaktion på filmen efter TS påpekande är ju just baserat på hänsyn. Man måste ju faktiskt inte visa att samtal sker med en ölburk i näven, samtalen finns ju där ändå. Det är väl ändå samtalen och diskussionerna som är det viktiga?

roffe_s

Active member
Cawwa, vi har aldrig varit oense om hänsyn, det är ju en viktig del av hela SMC:s värderingar som ideell organisation:)

Men filmen är en dokumentär, jag kommer själv ihåg när HighFidelity slet upp kameran och började filma mitt i ett pågående samtal. Jag hade kunnat sitta med en Loka i handen, nu råkade det bli en öl. Jag hade kunnat ätit en nyttig gurkmacka - nu råkade en påse illasmakande finska snacks finnas någonstans runt bordet. Jag är svettig, skäggig och obastad efter dagens körning, jag hade kunnat kamma upp mig, bytt kläder och rakat mig. Men - då hade materialet inte varit dokumentärt, och tro mig, ingen av oss är skådis som passar för att läsa innantill ur ett manus. Det är illa nog ändå att försöka glömma kameran och fortsätta det pågående samtalet mellan jag och Per. :)

Att visa respekt för den ambitionen är ju också en form av hänsyn.

Visst, det kan ju klippas till en helnykter version. Men vart drar man då gränsen? För en tidigare film kom kritiken som ett brev på posten för att ett klipp med fyra duktiga instruktörer minsann visade att de körde onödigt fort och minsann lyfte inte ett av framhjulen också? Vad gör vi när någon tycker att det minsann är för mycket hojar av ett visst märke representerade? Eller att fel personer och deltagare visas, att urvalet inte är representativt för SMC:s medlemmar?

Så - jag är övertygad om att det kommer att produceras filmer från kurser även i framtiden - både med och utan ölburkar beroende på ambition och budskap. Det viktiga är ändå att budskapet går fram - det är det här vi jobbar med och det är så här vi tränar för att bli bättre mc-förare.

Där ser man, vi tycks vara överens om hänsyn ändå - skönt att se.
Min reaktion på filmen efter TS påpekande är ju just baserat på hänsyn. Man måste ju faktiskt inte visa att samtal sker med en ölburk i näven, samtalen finns ju där ändå. Det är väl ändå samtalen och diskussionerna som är det viktiga?

Cawwa

New member
Jisses här drog det iväg. Måste nog erkänna att jag inte ser parallellerna i dina exempel.
Vi är överens om hänsyn, det är bra. Vi är också överens om att vi inte är överens om TS påpekande i en för övrigt mycket bra dokumentär från Highfidelity.
Argumenten har lagts på bordet och var och en får ta egen ställning. Jag vilar min väska ... :) (Tack Hampe för din roliga översättning som jag gärna missbrukar)

Skye

Kör Mycket!
Vad är hänsyn?

Trådskaparen har väl rätt till en åsikt och en rätt till egna värderingar.
Han kanske är medlem i www.mhf.se? Vem vet?

Börja att visa lite netikett och det gäller i synnerhet en på detta forum.
Måste man vara stöpt i samma form för att skriva på detta forum?

Det är en mycket bra dokumenterad film och snyggt producerad.
Hade filmen legat på youtube hade det varit en sak, nu ligger den på SMC som en representativ film för SMC's kurser.

Filmen måste väl tillåtas att kritiseras konstruktivt för den som har sådana värderingar utan att bli nedtryckt i asfalten och få gruppbonk?

punkt

Last edited:

roffe_s

Active member
Hej Skye,

Jorå - meningen är ju att alla i god anda ska få komma till tals med synpunkter, åsikter och erbjudas möjlighet att pröva dessa.

Jag tittade igenom tråden en gång till och kan inte se några allvarliga påhopp eller "gruppbonk" av någon individ, har inte skribenterna ventilerat och prövat åsikter och argument? En del är vi eniga om, annat kan vi konstatera att vi fortfarande har skilda åsikter kring? Och handen på hjärtat är det väl så forum ska fungera?

OP:s fråga är relevant och nu står det var och en fritt att själva bilda sig en uppfattning utifrån inläggen.

Vi är eniga om punkten - själv har jag nog uttömt ämnet och tackar för mig i tråden. Ha en fin mc-sommar och håll den svarta och klibbiga sidan nedåt:)

Vad är hänsyn?

Trådskaparen har väl rätt till en åsikt och en rätt till egna värderingar...

...Måste man vara stöpt i samma form för att skriva på detta forum?

...Filmen måste väl tillåtas att kritiseras konstruktivt för den som har sådana värderingar utan att bli nedtryckt i asfalten och få gruppbonk?

punkt