SMC:s VISA kort

Har någon blivit tvungen och lyckats uttnyttja försäkringen som ingår i Visakortet.
Om man lusläser försäkringsvillkoren så finns det väldigt många förbehåll, undantag, villkor etc ?

Roland J

Taurus0504

New member
Varför det finstilta är finstilt...

Har någon blivit tvungen och lyckats uttnyttja försäkringen som ingår i Visakortet.
Om man lusläser försäkringsvillkoren så finns det väldigt många förbehåll, undantag, villkor etc ?

Roland J

Roland,
Du är nog en av de få som verkligen läst villkoren.

Jag har ett förflutet inom resebranschen och som representant för ett reseförsäkringsbolag.
Det är extremt svårt för allmänheten kunna analysera vad som skiljer bolagen åt. Därför står skillnaderna, svårtydda, i det finstilta.
Många gånger är ett bolag bra på en sak och sämre på en annan. Att då reda ut vilket kortförsäkringsbolag som är bäst är svårt.

Jag brukar hyra MC utomlands. I det fallet skulle inte SMC-kortet ersätta delar av/hela självrisken vid skada på hyrd MC.

Därför garderar jag alltid med en separat reseförsäkring som täcker rubbet.
Det har hittills sparat mig ca 3000 vid en liten omkullkörning (färgskrap+blinkers) samt en punka som krävde bärgare.

Ett tips: Ifall du kollar med Konsumenternas Försäkringsbyrå ska du dubbelkolla deras information.
Det är inte alltid de har koll på läget. Vilket de har betalt för att ha...
Senast i december kollade jag deras jämförelsetabell av olika reseförsäkringar, både i hemförsäkringar och separata, och fann då felaktigheter.

// Taurus