SMC:s forskarstudie

A-LiNe

Moderator
SMC genomför en forskningsstudie tillsammans med en forskare från Nordirland. Det är många frågor men svaren och resultatet av den analys om forskaren kommer att göra är oerhört viktiga i SMCs fortsatta arbete för motorcyklisterna. Forhoppningen är att vi ska få svar på en hel del viktiga frågor samt verktyg att använda i debatterna framöver.

Det är många frågor och det tar upp till 20 minuter att svara beroende på ett antal olika faktorer som till exempel hur många motorcyklar man äger. Vi uppskattar verkligen att ni tar er tid att delta och ser fram emot att se resultatet.

God Jul och Gott Nytt År på er alla!

PS: Alla svar är anonyma och det är bara EN obligatorisk fråga. Vad gäller alla de andra svarar men på de som är relevanta. Alternativet Inget svar finns alltid att tillgå om frågan inte alls gäller dig. Lycka till!
 

NeXTer

New member
Jaha? Var ju uttömmande information, att en forskare ska forska på någonting. Brukar de inte göra det? Det förefaller som om det skulle röra sig om en enkät eller nå't, men när, var och hur fylls den i? Vem riktar den sig till? MC-kollektivet i stort?
 

A-LiNe

Moderator
Jaha? Var ju uttömmande information, att en forskare ska forska på någonting. Brukar de inte göra det? Det förefaller som om det skulle röra sig om en enkät eller nå't, men när, var och hur fylls den i? Vem riktar den sig till? MC-kollektivet i stort?

Studien är främst inriktad på frågor om trafiksäkerhet och fortbildning, men även utrustning och attityder finns med. Den riktar sig till alla som kör MC. Länk till studien hittar du på hemsidan samt överst på denna sida. Där finns även mer information.
 

Chopperbyggarn

New member
Man är alltid tveksam över att delta i sådana här forskar studier. Beroende på vad forskaren/forskarna har för avsikt med studien så kan Han/hon/dom oavett önskade eller oönskade svar använda svaren för sitt eget syfte/ideologi. Tror inte att det finns så många helt opartiska forskare (utom när opartiskhet gynnar forskarens egen karriär).

Anders.J
 

Monsterdiggaren

New member
Man är alltid tveksam över att delta i sådana här forskar studier. Beroende på vad forskaren/forskarna har för avsikt med studien så kan Han/hon/dom oavett önskade eller oönskade svar använda svaren för sitt eget syfte/ideologi. Tror inte att det finns så många helt opartiska forskare (utom när opartiskhet gynnar forskarens egen karriär).

Anders.J

Det som skiljer forskning från religion och annat är att forskaren måste tala om hur han har kommit till sin slutsats så att andra kan pröva tankegång, experiment och statistik etc själv.

Visst kan man t.ex. rigga frågor så att man får dom svar man vill ha. Men eftersom det sker öppet så gör man ju sig själv och sitt resultat ointressant. Bra forskning publiceras och citeras, dålig ska inte gå igenom till publikation. Det är liksom en del av hela grejen. Jag ser inget bättre sätt att ta reda på saker. Bäst är det ju om det finns många självständiga forskargrupper inom ett område.

Ett alternativ till forskning vore filosofiska resonemang och det ägnar vi ju oss åt här i forumet. Den aktuella frågan huruvida "förarutbildning i körteknik och riskmedvetenhet" faktiskt förebygger mc-olyckor har stötts och blötts i en tidigare tråd men jag tror inte att vi kunde besvara frågan i koncensus.

Annars kan man fråga en erfaren person, "auktoritet" (tidningarna kör ju mycket med den metoden) men då löper man ju stor risk att få ett subjektivt svar färgat av särintressen och man vet ju ofta inte om en snubbe/professor som Leif GW Persson drar vedertagna fakta eller bara egna vilda teorier när aftonblaskan frågar honom om något mord.
Fråga påven eller Gud fader gör ju en del, men den här frågan ligger åtminstone utanför Benedictus expertis. :D

//Jonas B
 

swischmc

New member
Det tog en stund att ta sig igenom den utfrågningen! Hoppas att det gör nytta. Problemet i Sverige är att vi har för kort säsong och för få hojåkare. Statistiken kan bli missvisande med så litet underlag.

Men ändå: svara nu på alla frågor! Ju fler som svarar desto bättre blir underlaget.

Kan man inte lägga in en länk till frågorna redan i första inlägget? Jag fick läsa några inlägg innan jag förstod vad det handlade om.
 

ingemar.l

New member
Så har man då dragit sitt lilla strå till stacken och stöttat forskningen.:rolleyes:
Kan konstatera att jag upplevt dryga 50 år på hoj. :p Härliga.
Problemet nu är att komma upp på Affen.:( det börjar ta emot.
Kanske foskningen kan ta tag i den biten också. :cool:
 

Chopperbyggarn

New member
Så har man då dragit sitt lilla strå till stacken och stöttat forskningen.:rolleyes:
Kan konstatera att jag upplevt dryga 50 år på hoj. :p Härliga.
Problemet nu är att komma upp på Affen.:( det börjar ta emot.
Kanske foskningen kan ta tag i den biten också. :cool:

OT: 50 år i sadeln det är imponerande!! Under vilka årtionden har du fått ut allra mest av njutning av att köra motorcykel??

Anders.J
 

ingemar.l

New member
OT: 50 år i sadeln det är imponerande!! Under vilka årtionden har du fått ut allra mest av njutning av att köra motorcykel??

Anders.J

Det var en svår fråga. Faktum är nog att för mig har alla år varit bra det är vädret som naturligtvis varierat. På -50--60 talet körde man dagligen året runt. När man sedan fick riktiga mc-ställ och tillgång till den förfinade utrustning som hela tiden kommer fram har det ju vartefter blivit allt behagligare att åka hoj. Hojarna är ju nu av en helt annan klass än de första Engelska märkena som man började sin mc-åkarbana på. Nej jag tycker nog alla år haft sin tjusning och att åka hoj,det är allt livet det,:p
Stryker också under på Galne Danskens måtto..Kör som om du älskade livet.
mvh Ingemar.
 

Chopperbyggarn

New member
Det var en svår fråga. Faktum är nog att för mig har alla år varit bra det är vädret som naturligtvis varierat. På -50--60 talet körde man dagligen året runt. När man sedan fick riktiga mc-ställ och tillgång till den förfinade utrustning som hela tiden kommer fram har det ju vartefter blivit allt behagligare att åka hoj. Hojarna är ju nu av en helt annan klass än de första Engelska märkena som man började sin mc-åkarbana på. Nej jag tycker nog alla år haft sin tjusning och att åka hoj,det är allt livet det,:p
Stryker också under på Galne Danskens måtto..Kör som om du älskade livet.
mvh Ingemar.

Det låter som ett härligt liv!!:) Alltid intressant att höra erfarenheter o synpunkter från hojåkare som har varit aktiva ända från 50-60 talet tills nu!
Själv har jag 2010 kört "lagligt" i trafik oavbrutet i 30 år och hoppas att under så mycket frihet som möjligt kunna köra hoj i ytterligare 30år till!:)

Anders.J
 

jan-olovj

Active member
Jag har också svarat på frågorna, men jag har endast kört hoj under sju år, och ångrar inte en cekund att jag började. Som många med mig så har det varit en önkan att skaffa hoj men ekonomin och familj har inte tillåtit det, skall försöka kunna köra så länge kroppen tillåter.
 

Marie

Banned
Marie, det är väl du som brukar ha svar på frågor :D

Japp. Svaren på det mesta hittar jag i Katolska Kyrkans Katekes. Och där har både Benedict XVI och Johannes Paulus II haft sina fingrar med i grytan.

Och så har jag också besvarat det i denna tråden aktuella frågeformuläret, redan igår.;)
 

Diversion

New member
Det som skiljer forskning från religion och annat är att forskaren måste tala om hur han har kommit till sin slutsats så att andra kan pröva tankegång, experiment och statistik etc själv.

Visst kan man t.ex. rigga frågor så att man får dom svar man vill ha. Men eftersom det sker öppet så gör man ju sig själv och sitt resultat ointressant. Bra forskning publiceras och citeras, dålig ska inte gå igenom till publikation. Det är liksom en del av hela grejen. Jag ser inget bättre sätt att ta reda på saker. Bäst är det ju om det finns många självständiga forskargrupper inom ett område.

Ett alternativ till forskning vore filosofiska resonemang och det ägnar vi ju oss åt här i forumet. Den aktuella frågan huruvida "förarutbildning i körteknik och riskmedvetenhet" faktiskt förebygger mc-olyckor har stötts och blötts i en tidigare tråd men jag tror inte att vi kunde besvara frågan i koncensus.

Annars kan man fråga en erfaren person, "auktoritet" (tidningarna kör ju mycket med den metoden) men då löper man ju stor risk att få ett subjektivt svar färgat av särintressen och man vet ju ofta inte om en snubbe/professor som Leif GW Persson drar vedertagna fakta eller bara egna vilda teorier när aftonblaskan frågar honom om något mord.
Fråga påven eller Gud fader gör ju en del, men den här frågan ligger åtminstone utanför Benedictus expertis. :D

//Jonas B

Just på den punkten har du tyvärr fel. Om syftet är att publicera för den stora massan kan man våldföra sig på metodiken hur mycket som helst utan att någon reagerar och ifrågasätter. Allt som betyder något är den stora feta rubriken som säger "Fler dödas på MC nu än under 1800-talet" Nu säger jag inte att det är syftet i just det här fallet men du har nog en för stor tro till massans förmåga att granska kritiskt (även politiker verkar lida av detta för den delen).
 

Monsterdiggaren

New member
Just på den punkten har du tyvärr fel. Om syftet är att publicera för den stora massan kan man våldföra sig på metodiken hur mycket som helst utan att någon reagerar och ifrågasätter. Allt som betyder något är den stora feta rubriken som säger "Fler dödas på MC nu än under 1800-talet" Nu säger jag inte att det är syftet i just det här fallet men du har nog en för stor tro till massans förmåga att granska kritiskt (även politiker verkar lida av detta för den delen).

Det var inte så jag menade, kanske uttryckte jag mig oklart ;).

Jag menar att dålig forskning (som exempelvis en enkätstudie med ledande frågor) sållas bort av de vetenskapliga tidskrifterna. De låter som du säkert vet en panel av experter, som tidskriften väljer, bedöma studien som ligger till grund för artikeln innan artikeln publiceras.

Vanliga dagstidningar publicerar sedan ibland nyheter som de hittar i vetenskapliga tidskrifter och då är ju sållningen (sk peer-review) redan gjord.
Givetvis finns det bättre och sämre arbeten även bland dom som publiceras, men när en dagstidning lyfter fram en sådan nyhet som de hittat i en vetenskaplig tidskrift är det ju som regel bara delar av originalartikeln som citeras i dagstidningen så ingen, vare sig man är akademiker eller inte, kan bedöma kvaliteten på arbetet.
 

TMax500

Member
Vi uppskattar verkligen att ni tar er tid att delta och ser fram emot att se resultatet.

Får anta att enkäten går ut på annat sätt oxå, och inte bara finns här på smc:s webb?

Det finns ju många (ett par hundra tusen?) hojåkare som inte hänger härinne i tid och otid... Och de måste ju med i utvalet för att svaren skall vara värda något, statistisk sett. Men det har ni väl redan tänkt på.... ;-)
 

Monsterdiggaren

New member
Är du bergsäker på det?
Han brukar ha tvärsäkra och välgrundade svar på alla frågor.

Nej jag är inte bergsäker eller tvärsäker. Ingenting är säkert i livet. Jag har mest förtroende för dom som inte är bergsäkra men som har en grundad uppfattning. Jag tror inte på påven eller gud.
Jag är som många andra en skeptiker.

Tråden handlar om en enkätstudie. Jag tänker besvara enkäten och jag uppmanar alla här att åtminstone läsa frågorna och bestämma sig för om de tror att det är en bra studie som det är värt att ägna tid åt.

God jul och gott nytt år!
 

Ove 60+

Active member
Forskning? Nja, liten, ganska ofullständig enkät.

Vad t.ex. är jag rädd för? Vägverkets fasta installationer i kombination med andra fordon är väl det som ger mig rysningar. T.ex enkelfil med vajer på båda sidor och fordon som tränger sig på. Eller att mötande fordon går i mitträcket och skjuter mig med delar från räcke och bil. Detta utan att jag kan välja diket som jag räddat mig med några gånger. Andra fasta installationer som kantstolpar som sitter på 5 - 30 cm höga jarnrör var 25;e meter som effektivt kan stycka en vurpad MC;ist.

Sånt skrämmer mig. Men den typen av frågor finns inte med i enkäten utan bara sånt som rör regelverk. Finns massor som kan göras för säkerheten genom att rätta till misstag som gjorts genom åren.
 
Top