Jag såg inslaget på 22-nyheterna. Gör jag rätt som känner mig optimistisk inför detta samarbete?
Det lät ju som något bra som kan leda till bl.a. en säkrare trafikmiljö för oss motorcyklister.
Jo det är bara att gratulera till en lyckad kampanj! Bara en fråga...
Är det egentligen inte så, att andelen döda och allvarligt skadade egentligen sjunker som en procentuell andel av det totala antalet motorcyklar i trafik?
(Detta naturligtvis sagt utan att förringa allvaret eller nödvändigheten av det viktiga arbetet med att förbättra säkerheten, utbildningen etc)
Jag tycker ofta att mediabilden av hojåkare (gärna gubbe med gratiskort) som smattrar i asfalten i stora stim stämmer illa med den mer longitudinella statistik jag läser på och försöker redovisa/länka från SMC och VV till min egen klubb, Vulcan Riders, hemsidor.
Är det inte så att vi som grupp fortfarande är det enda fordonsslag som uppfyller nollvisionens mål.
Allt gott!!!
Stefan Adler
Jo, jag gillade inte riktigt vinklingen av att antalet döda och skadade motorcyklister är densamma som på 70-talet medan antalet skadade och döda bilister har sjunkit. Om man sätter det i relation till antalet fordon i trafik så har faktiskt vi motorcyklister mycket bättre statistik! Vi är dubbelt så många på vägarna nu, men antalet olyckor är konstant, vilket innebär att vi faktiskt har åstadkommit mer än andra trafikantgrupper...
Jag tycker 'vinklingen' stämmer bra med uppdraget från regeringen.
Om nu olyckstalen för mc ökar, så är det kanske rimligt att hävda att detta är ett misslyckande eftersom "det långsiktiga målet för trafiksäkerheten skall vara att ingen dödas eller allvarligt skadas till följd av trafikolyckor inom vägtransportsystemet."
edit: lade till 'körd' framför 'distansenhet'
Jo, men antalet döda motorcyklister i trafik har inte ökat, men heller inte minskat. De säger ju att antalet döda bilister har minskat, men att vi motorcyklister inte följer den trenden. Om vi jämför antalet olyckor med antalet fordon i trafik så har antalet döda motorcyklister sjunkit mer än vad det har gjort för bilisterna... Även om vi inte uppnått någon nollvision så har ju olyckorna inte stigit fastän antalet fordon i trafik har fördubblats! That´s all...