SMC och Vägverket i TV4 ikväll.

Esquire

New member
Jag såg inslaget på 22-nyheterna. Gör jag rätt som känner mig optimistisk inför detta samarbete?

Det lät ju som något bra som kan leda till bl.a. en säkrare trafikmiljö för oss motorcyklister.
 

Ella

New member
Jag såg inslaget på 22-nyheterna. Gör jag rätt som känner mig optimistisk inför detta samarbete?

Det lät ju som något bra som kan leda till bl.a. en säkrare trafikmiljö för oss motorcyklister.

Ja, det var ännu mer på Nyhetsmorgon imorse. Bland annat var det direktsändning från Tuvängen där några körde och visade hur man gör övningarna. Jesper blev intervjuad och Veronica fick förklara vad motorcyklisterna gjorde när de körde runt banan. Jag glömde nästan bort att andas... hahaha! Härligt att vi får lite uppmärksamhet i positiv bemärkelse!
 

Snapphanen

New member
Bra gjort SMC

Äntligen ett positivt samarbete mellan regeringen, vägverket och smc.
Har fått mycket god respons från mina arbetskamrater som inte kör mc.
Mycket positivt för oss motorcyklister.


:) :) :) :) BRA SMC:) :) :) :) :) :)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kolla även på www.aftonbladet.se under TV och nyheter - vi hade där ett inslag onsdag afton.

Sen var vi faktisk även på TV4 Stockholm med polisen kl. 09:15

Avtalet med VV är nog ett av dom störste främsteg i den politiska verksamhet som vi har haft, i detta millenium..
 

Adler

New member
Jo det är bara att gratulera till en lyckad kampanj! Bara en fråga...
Är det egentligen inte så, att andelen döda och allvarligt skadade egentligen sjunker som en procentuell andel av det totala antalet motorcyklar i trafik?

(Detta naturligtvis sagt utan att förringa allvaret eller nödvändigheten av det viktiga arbetet med att förbättra säkerheten, utbildningen etc)

Jag tycker ofta att mediabilden av hojåkare (gärna gubbe med gratiskort) som smattrar i asfalten i stora stim stämmer illa med den mer longitudinella statistik jag läser på och försöker redovisa/länka från SMC och VV till min egen klubb, Vulcan Riders, hemsidor.

Är det inte så att vi som grupp fortfarande är det enda fordonsslag som uppfyller nollvisionens mål.

Allt gott!!!
Stefan Adler
 
Last edited:

Ella

New member
Jo det är bara att gratulera till en lyckad kampanj! Bara en fråga...
Är det egentligen inte så, att andelen döda och allvarligt skadade egentligen sjunker som en procentuell andel av det totala antalet motorcyklar i trafik?

(Detta naturligtvis sagt utan att förringa allvaret eller nödvändigheten av det viktiga arbetet med att förbättra säkerheten, utbildningen etc)

Jag tycker ofta att mediabilden av hojåkare (gärna gubbe med gratiskort) som smattrar i asfalten i stora stim stämmer illa med den mer longitudinella statistik jag läser på och försöker redovisa/länka från SMC och VV till min egen klubb, Vulcan Riders, hemsidor.

Är det inte så att vi som grupp fortfarande är det enda fordonsslag som uppfyller nollvisionens mål.

Allt gott!!!
Stefan Adler

Jo, jag gillade inte riktigt vinklingen av att antalet döda och skadade motorcyklister är densamma som på 70-talet medan antalet skadade och döda bilister har sjunkit. Om man sätter det i relation till antalet fordon i trafik så har faktiskt vi motorcyklister mycket bättre statistik! Vi är dubbelt så många på vägarna nu, men antalet olyckor är konstant, vilket innebär att vi faktiskt har åstadkommit mer än andra trafikantgrupper...
 

Adler

New member
Jättebra. Då var jag inte mer ute och cyklade än vanligt ;)

Att det sedan verkar vara en hopplös pedagogisk uppgift visavi media, är en annan sak. Positiva nyheter brukar ju inte inte definieras som nyheter.

Vi får jobba på. Jag lägger med jämna mellanrum ut statistik och länkar från Vulcan Riders sajt - ni andra webbgubbar och gummor kanske gör samma, så vi sprider det bland folk från flera håll också "underifrån" bland medlemsklubbar och föreningar.

Ha're!
/Stefan
 

jan-olovj

Active member
Men det är förtfarande konstigt att tidningarna skriver i rubrikerna
" MC olycka" även om det är en bilist som är vållande. Detta gör att de som inte själva åker eller är intreserade får uppfatningen att det är vi som ställer till det.
Jan-Olov
 

Olsson

New member
Jo, jag gillade inte riktigt vinklingen av att antalet döda och skadade motorcyklister är densamma som på 70-talet medan antalet skadade och döda bilister har sjunkit. Om man sätter det i relation till antalet fordon i trafik så har faktiskt vi motorcyklister mycket bättre statistik! Vi är dubbelt så många på vägarna nu, men antalet olyckor är konstant, vilket innebär att vi faktiskt har åstadkommit mer än andra trafikantgrupper...

Jag tycker 'vinklingen' stämmer bra med uppdraget från regeringen.

Regeringsbeslut 2006-12-14

Mål

3. En säker trafik, där det långsiktiga målet för trafiksäkerheten skall vara att ingen dödas eller allvarligt skadas till följd av trafikolyckor inom vägtransportsystemet. Vägtransportsystemets utformning och funktion skall anpassas till de krav som följer av detta.

Vägverket skall redovisa nedanstående statistikuppgifter och nyckeltal.

Antalet dödade och polisrapporterade svårt skadade; totalt, samt dödade fördelade på väghållare och trafikantkategori.

Om mc-körning blivit 1 000 gånger säkrare per körd distansenhet -- så bör inte vv vara intresserade av detta. Varför skulle de? Mc hindrar ju målet. Det innebär också att själva ökningen av antal mc blir ett problem för vv, eftersom mc-körning är mer riskfyllt.

Om nu olyckstalen för mc ökar, så är det kanske rimligt att hävda att detta är ett misslyckande eftersom "det långsiktiga målet för trafiksäkerheten skall vara att ingen dödas eller allvarligt skadas till följd av trafikolyckor inom vägtransportsystemet."

edit: lade till 'körd' framför 'distansenhet'
 
Last edited:

Ella

New member
Jag tycker 'vinklingen' stämmer bra med uppdraget från regeringen.

Om nu olyckstalen för mc ökar, så är det kanske rimligt att hävda att detta är ett misslyckande eftersom "det långsiktiga målet för trafiksäkerheten skall vara att ingen dödas eller allvarligt skadas till följd av trafikolyckor inom vägtransportsystemet."

edit: lade till 'körd' framför 'distansenhet'

Jo, men antalet döda motorcyklister i trafik har inte ökat, men heller inte minskat. De säger ju att antalet döda bilister har minskat, men att vi motorcyklister inte följer den trenden. Om vi jämför antalet olyckor med antalet fordon i trafik så har antalet döda motorcyklister sjunkit mer än vad det har gjort för bilisterna... Även om vi inte uppnått någon nollvision så har ju olyckorna inte stigit fastän antalet fordon i trafik har fördubblats! That´s all...
 

Olsson

New member
Jo, men antalet döda motorcyklister i trafik har inte ökat, men heller inte minskat. De säger ju att antalet döda bilister har minskat, men att vi motorcyklister inte följer den trenden. Om vi jämför antalet olyckor med antalet fordon i trafik så har antalet döda motorcyklister sjunkit mer än vad det har gjort för bilisterna... Även om vi inte uppnått någon nollvision så har ju olyckorna inte stigit fastän antalet fordon i trafik har fördubblats! That´s all...

Jag håller med. Antal mc-olyckor per antal mc-fordon har minskat enormt.

Du har rätt -- antalet döda motorcyklister per år har inte ökat. Det har varit med en 'lätt' trend nedåt 1970-2005. Men de senaste ca 4-5 åren har det varit en ökande trend för mc. Sedan varför det blivit så är kanske en annan diskussion.

Eftersom olyckstalen för biltrafiken minskar stadigt t ex de senaste 15 åren, men mc-sidan verkar vara oförändrad, men med en sen uppåtgående trend -- så får mc en allt större andel av totala olyckstal i trafiken. Mc måste ju då bli ett allt större hinder för målen, eller?
 
Top