SMC Molanda Järpen/Åre 3-dagars kurs!

#46

New member
SMC Molanda Järpen/Åre 3-dagars kurs!

Hej på er alla!!

Det har gått lite trögt med anmälningarna till vår 3-dagars kurs på Molanda uppi Järpen 1 mil söder om Åre!
Denna kurs är den absolut billigaste man kan gå på!! 3 heldagar med en egen instruktör, 3 nätter på Åre Continental inn med 2 rätters middag, vildmarkslunch serverad ute invid banan samt fika!!!
Anmälan o mer info finns här: https://www2.svmc.se/school?courseId=351
Banan är relativ kort men teknisk o fullstor! Det trevliga är att vi kör banan åt bägge håll, så man behöver inte tröttna på kurvorna

Detta blir 3:e året som vi kör kurs på Kall auto lodge testbana i Järpen
Tidigare år har det varit precis att vi fått ihop det ekonomiska med ca 40 st anmälda deltagare!
Vi hade hoppats på att kunna köra denna trevliga kurs ännu en gång uppe i våra fjälltrakter.

Så från och med idag och 14 dagar framåt så räknar vi ihop anmälningarna till kursen. Och har det inte ramlat in minst 20 st till så blir det tyvärr ingen kurs detta år!!
Så gå in och anmäl dig snarast om du tänkt dig gå denna kurs, eller om du vet med dig någon som skall gå!

Mvh TL Per
 

påK-en

New member
SMC Molanda Järpen/Åre 3-dagars kurs!
................................................... Så från och med idag och 14 dagar framåt så räknar vi ihop anmälningarna till kursen. Och har det inte ramlat in minst 20 st till så blir det tyvärr ingen kurs detta år!!
Så gå in och anmäl dig snarast om du tänkt dig gå denna kurs, eller om du vet med dig någon som skall gå!

Mvh TL Per

Håller helt och hållet med om att det är en trevlig kurs och för mig är det en skojig bana, mycket kurvkörning! :)
Ligger man på lite så känns det i kroppen på en gammal man efter 3 dagar!
Väl värd att åka ett antal mil för att delta, men är det inte lite tufft att kräva anmälan 3 månader i förväg?
 

Ricken

Member
Håller helt och hållet med om att det är en trevlig kurs och för mig är det en skojig bana, mycket kurvkörning! :)
Ligger man på lite så känns det i kroppen på en gammal man efter 3 dagar!
Väl värd att åka ett antal mil för att delta, men är det inte lite tufft att kräva anmälan 3 månader i förväg?

Det är väl den ekonomiska baksidan. Går det inte runt är det inte värt o hålla på.
Och är det för få redan nu så kan man väl anta att det inte kommer gå runt. Gissar jag...
 

fjrdriver

New member
Tänkte vänta på fastställd semesterplan (1 april) för att vara helt hundra på ledigheten. När läget nu är så illa som Per beskriver kommer jag att anmäla mig till veckan. Hoppas verkligen att 19 till gör samma sak. Körde kursen förra året och ser fram emot att delta i år också. En av de bästa och roligaste kurser jag deltagit i. Intensiva lärorika dagar med trevligt umgänge och god mat på kvällarna.

Lasse//
 

påK-en

New member
Har funderat lite på våra kurser i norrland, det verkar som om vi är en trogen klick som åker på dom (kanske mest för att det är så jäkla kul) och det räcker inte.
Hur får vi med fler deltagare?
Tyvärr så förstår inte de allra flesta att man är i behov av att lära sig mer, jag vet att fler än jag har propagerat för att få folk att gå på kurs, men det är trögt (för att inte säga lönlöst). Har till och med sett deltagare på knix som efter ett (eller något) varv på banan inte vågat köra längre utan åkt hem, vågade inte köra på gokartbanan men ute i trafiken var det inga problem - snacka om att göra som strutsen - stoppa huvudet i sanden.
Kontentan av allt är tydligen att vi får åka söderut om vi vill köra eftersom vi inte klarar av att få tillräckligt antal deltagare här uppe - men om vi alla försöker att bearbeta motorcyklister i vår omgivning så kanske vi kan få med några till - eller?
Man brukar säga att det sista som lämnar en är hoppet - så låt oss hoppas att allt går i lås så att vi får fortsätta och ha kurser här uppe också!
/Leif
 

JohanLi

New member
Jag var med på Molanda förra året och kan bara hålla med om att det är en enormt nyttig och rolig kurs, mycket tack vare de fantastiska instruktörerna. Jag håller med Per om att kursen är väldigt billig, om den inte baserades på ideellt arbete från arrangörerna skulle den lätt kosta 10 000 kr istället.

Jag hade tänkt vänta till senare med att anmäla mig eftersom jag funderar på flera kurser i sommar, bl.a. gruskursen i Branäs. Men jag får försöka snabba på med semesterplaneringen…

Per: tror du inte att de flesta av de som är intresserade väntar med att överhuvudtaget gå in och läsa om kursen, så att många potentiella deltagare inte hinner få reda på att anmälan måste ske snart? Men jag antar att ni inte kan vänta längre med planering och bokningar?
 

fjrdriver

New member
ANMÄLD!!

Kom igen nu med er anmälan så vi får komma upp till Järpen och ha skoj när vi lär oss köra hoj.

Lasse H/
 

påK-en

New member
Håller tummarna för att det kommer in tillräckligt många anmälningar för att kursen ska bli av!!!!!
 

MaCa

New member
Nu måste alla som verkligen vill vara med på bästa kursen, med toppenboende, verkligen bra mat och trevliga instruktörer :) dessutom till säsongens billigaste peng för en SMC kurs på bana dvs Molanda-kursen, se till att anmäla sig så att inte Patrik och Per måste ställa in kursen!!! Beslut tas inom kort så se till att få in ett gäng med anmälningar nu, omedelbart bums!
 

påK-en

New member
Nu måste alla som verkligen vill vara med på bästa kursen, med toppenboende, verkligen bra mat och trevliga instruktörer :) dessutom till säsongens billigaste peng för en SMC kurs på bana dvs Molanda-kursen, se till att anmäla sig så att inte Patrik och Per måste ställa in kursen!!! Beslut tas inom kort så se till att få in ett gäng med anmälningar nu, omedelbart bums!

Ett "budget-Kemora", mycket glädje för rimliga pengar. :eek:
 

#46

New member
Hej alla glada igen!!

Nu har det gått några dagar till, och vi kommer att måsta ta ett beslut på om vi ska köra denna 3-dagarskurs denna sommar nu på onsdag den 26/3!!!

Det har tyvärr inte kommit in tillräckligt många anmälningar ännu för att vi skall kunna köra kursen :(
Så innan onsdag kl 15.00 måste det komma in ca 10-15 till för att vi skall kunna genomföra kursen!!!!!!!!!
Så vet du av någon som vill/bör gå denna kurs? Se till att deesa personer anmäler sig snarast! Annars ställer vi in denna gång!?

Mvh Per
 

Niklasinorr

New member
Som jag skrivit på ett annat känt forum så är det alldeles för tidigt att avbryta nu. Norrlänningarna sitter fortfarande på skotern och har inte ens tänkt tanken på att det står en hoj i garaget, ännu mindre på en kurs. Ge det en månad plus lite reklam så kommer det att tillkomma 10-15 pers, inga problem :)



Hej alla glada igen!!

Nu har det gått några dagar till, och vi kommer att måsta ta ett beslut på om vi ska köra denna 3-dagarskurs denna sommar nu på onsdag den 26/3!!!

Det har tyvärr inte kommit in tillräckligt många anmälningar ännu för att vi skall kunna köra kursen :(
Så innan onsdag kl 15.00 måste det komma in ca 10-15 till för att vi skall kunna genomföra kursen!!!!!!!!!
Så vet du av någon som vill/bör gå denna kurs? Se till att deesa personer anmäler sig snarast! Annars ställer vi in denna gång!?

Mvh Per
 

påK-en

New member
Som jag skrivit på ett annat känt forum så är det alldeles för tidigt att avbryta nu. Norrlänningarna sitter fortfarande på skotern och har inte ens tänkt tanken på att det står en hoj i garaget, ännu mindre på en kurs. Ge det en månad plus lite reklam så kommer det att tillkomma 10-15 pers, inga problem :)


Håller med Niklas om att det är tidigt att blåsa av redan nu.
Tyvärr så är jag inte lika säker på att kursen blir fylld om anmälningstiden är längre - tyvärr.
Detr verkar som om motorcyklister i norra delen av landet inte inser vikten av utbildning - tyvärr (är det så att norrlänningar är sega?).
Jag har snackat med många, fått en klubb att skriva på sin facebooksida, vet att det finns dom som läst det, men det är för tidigt för en del att bestämma sig nu (om det nånsin blir dags är frågan), det är bara att konstatera att det (tyvärr) är svårt att motivera hojåkare. Fick man med dom som åker med på en onsdagsfikatur häromkring så vore kursen fylld, alltför många av dom är dessutom i stort behov av kursen, men det är ju en fråga om självinsikt.
Vintertid verkar det inte vara några problem att dra en massa mil flera gånger till Åre för att frysa och åka skidor, sommartid är det värre att locka några få till Järpen.
Man kan ju konstatera att de som var på kurs för första gången på Molanda i fjol hade väldigt positiva erfarenheter, några av dem dök ju senare på säsongen även upp på Mittsverigebanan!
Blir kursen inställd är det olyckligt för många av oss (jag förmodar att vi från SMC får tillgodo 200 kr i avbokningsavgift eftersom det kostar oss det om det är vi som avbokar).
Tyvärr så kan jag ha en liten förståelse för dem som bär lasset att det inte är så kul när det blir röda siffror i bokslutet varje gång (skulle man kanske kunna tänka sig att det skulle kunna skjutas till lite glesbygdsstöd från centralt håll ungefär som inom viss näringsverksamhet?).

Det blev många tyvärr, men så är det, synd om en toppenkurs går i graven.
 
Last edited:

JohanLi

New member
Även jag tycker att det verkar synd att avbryta så här tidigt. Jag har kört mc hela vintern, men har trots vårvädret senaste veckan bara sett ett par andra hojar ute. Däremot är det fortfarande tätt med skotersläp på vägarna. Snön ligger meterdjup i Västerbotten, och även om några större vägar tinat fram så visar prognosen på fler dagar med minusgrader och snöfall. Så jag håller med Niklas, norrlänningarna har inte börjat tänka på mc och kurser ännu.

För min del var det bara en slump som gjorde att jag gick in på denna tråd för ett par veckor sedan, jag hade inte en tanke på att man måste anmäla sig så här tidigt. Jag tänkte att det var gott om tid att anmäla sig, och det är väl risk att det finns fler som resonerar så och inte känner till denna tidsgräns. Men det kanske går att se från förra årets anmälningar om det var fler som hade anmält sig vid denna tidpunkt? Om det inte var det så kan man väl tänka sig att vi liksom förra året får ett hyfsat antal deltagare som anmäler sig senare?

För övrigt är det bara att hålla med vad som sagts tidigare på olika sätt: Jag åkte mina första SMC-kurser förra sommaren, och för min del är det faktiskt helt obegripligt och synd att inte fler av Sveriges 10 000-tals hojåkare fått upp ögonen för dessa enormt nyttiga, roliga och prisvärda kurser. Ibland undrar jag om man tror att kurserna bara är för race-fantaster? Men en av många saker som arrangörerna lyckas så väldigt bra med är ju att det faktiskt är en utbildning för vanliga hojåkare och att man dessutom har olika grupper som passar för allt från nybörjare till skickliga förare, och från custom- och offroadhojar till sporthojar.

Jag har lagt in en uppmuntran för att anmäla sig på BMW-klubbens hemsida, och vi får ju försöka värva deltagare så gott vi kan. Hoppas det går vägen, jag vill verkligen köra igen på Molanda i sommar :)
 

Ricken

Member
Sista rycket nu, om det är nån som tvekar så är det nu ni ska bestämma er!!

5,5h till deadline....
 

påK-en

New member
Jag har fått mejl - man har tydligen förlängt deadline några dagar, nedan finns några rader från mejlet:

Vi måste fatta ett beslut nu på söndagen den 1 april kl 18.00 om vi ska ställa in eller köra?

Så om du önskar vara med på kursen måste anmälan in före kl 15.00 på söndag

Ni som varit med förut vet ju vilken fröjd det är att få vara med under dessa 3-dagar.


Får väl hoppas att dessa dagar gör skillnad.

Kollade just kurser på SMC-scool som har mer än 10 platser kvar: April 3 av 3, Maj 7 av 14 och juni alla kurser, det är tydligen inte bara Molanda som inte har fyllts så här tidigt.
 
Last edited:
Top