SMC Kemora kursen med STORT K 2012!!

#46

New member
Hej alla glad knuttar!

Då är det dags igen att boka in sig på kanonkursen 2012!!!!

Anmälan göres här på SMC`s hemsida svmc.se https://www2.svmc.se/school?courseId=368

Kursen går i mellersta Finland ca 45 mil norr om Åbo, 50 mil norr om Helsingfors.
Banan är liknande Gelleråsen både vad det gäller teknik o tid. MEN Kemorabanan är flera hundra meter längre vilket betyder att du håller högre fart i vissa partier. Liknande de europeiska STORbanorna
Dessutom är banan rejält bred på de flesta partierna vilket gör omkörningar lätta.

Vi startar kursen vecka 29 måndagen den 16 tom. torsdagen den 19 Juli.
Alla deltagare (förutom steg 6) går steg 1 första dagen steg 2 andra dagen steg 3 tredje dagen och avslutar dag 4 med steg 4.
Lite film om SMC`s kursupplägg, samt hur det ser ut på Kemora http://www.svmc.se/upload/School/Vid...ka_640x320.mov

NYHET!!! I år kör vi alltså en grupp steg 6 för er som redan gått steg 1-4 och har gått licenskurs
Steg 6 är kurs/träning för de som har tagit RR-licens. Björn Compier kommer att hålla i denna träning tillsammans med några fler instruktörer (ev kommer vi att ha en överaskning)

Det betyder att endast 3 grupper är steg 1-4 och 1 grupp är steg 6
Max antalet på steg 6 gruppen är således 25 personer!

I kursen ingår förutom körning på den underbara banan Kemora Rata, teoripass varvade med körningen samt morgon och kvällspass med inriktning på SMC och vårt trafiksäkerhetsarbete, första hjälpen, fjädring och däck mm.
Boendet ingår söndag kväll till torsdag liksom frukost, fika/snacks och lunch måndag till torsdag.
Och givetvis Sveriges trevligaste instruktörer i 4 hela dagar!!
Vi kommer att fila ytterligare lite på tidigare års succè upplägg. Tex öppnar vi nu upp för RR träning iom steg 6!
Vi fick även önskemål om mer ledig tid på kvällarna o gemensam grillkväll

Vi kommer att köra med 3 olika hastighetsgrupper och 1 steg 6 grupp och 6 körpass a 20 min per dag x 4 dagar

Tidigare års nyhet att man kan lägga till 600:- för boende i dubbelrum på Hotellet kommer att upprepas. I boendet dubbelrum i hotelldelen ingår sängkläder och handduk.

OBS! Boendet blir annars endera i stugbyn eller i motelldelen Anexxet i hotellet! I stugbyn och motellet är det boende i flerbäddsrum som gäller. Varierar mellan 4-9 st bäddar.
Boendet fördelas beroende på när man anmält sig tidsmässigt och vilka som vill bo tillsammans!

Maten fick ett rejält uppsving förra året!! Och det hoppas vi att följs upp i år också

Ännu en NYHET är att MC-gruppen kommer att vara med och serva oss under kursen


Mvh eder TL Per
 
Last edited:

#46

New member
MEN det är en sorts engelska med stark brytning på finska o liiiiite svenska!!! ;)
 

Syster-Tysk

New member
Tyvärr hörde jag av Patrik igår att ironbutt inte kan köras, då vi inte får tillstånd att köra på natten.
Detta är nytt sedan torsdags.
:-(
 

Marie

Banned
Tyvärr hörde jag av Patrik igår att ironbutt inte kan köras, då vi inte får tillstånd att köra på natten.
Detta är nytt sedan torsdags.
:-(

NYTT????????

Om jag inte missminner mig var den frågan uppe även förra vintern inför sistlidna sommarens Kemora, och svaret blev detsamma då. Vad skulle då vara nytt?
 

pap

New member
Resväg

Har aldrig tagit hojen över till vårt grannland, men det verkar ju vara många här som gjort resan till Kemora förut.

- Planen är att vi ska köra hoj från Åbo eller Helsinki till Kemora.
- Hatar breda, raka vägar med mycket trafik.
- Gärna se några av de 1000 sjöarna eller annat vackert landskap.
- Helst klara resan på en dag.
- Ha ork för 4 dagar på bana efteråt.
- Några trista transportsträckor går väl an om man vet att det kommer roliga sträckor senare.

Några tips?
 

#46

New member
Har ju kört racebussen dit o hem nu i 4 år! Och från Åbo är det mycket kringelkrokvägar upp till Kemora :)
Från Helsingfors är det mest motorväg!!!

Kolla in vägarna på karta! Man sicksackar mycket från Åbo!!

Per
 

Bobbadilla67

New member
Bokat!!
Premiär för bankörning, ska bli fantastiskt roligt.Har spanat in filmen "köra inte åka", och det ser helt underbart ut :)
 

Lotek

#82 Superbike
Bokat!!
Premiär för bankörning, ska bli fantastiskt roligt.Har spanat in filmen "köra inte åka", och det ser helt underbart ut :)

Faktiskt inte bara underbart...Det är t.o.m. bättre än en bal på slottet..mycket bättre.
Har man tur så kanske man själv får komma dit också.
 

Syster-Tysk

New member
Kan meddela att enligt VK så driver konkursboet färjetrafiken mellan holmsund och vasa. De har halverat biljettpriserna! Vi får hoppas det håller i sig till Kemora dags! :-D
 

77mats

New member
Men jisses vilken prisskillnad det var med reguljärresa mot en kryssning! 3000+ för 1 person på mc :(
Brukar det bli någon slags "samåkningstråd" för Kemora-resenärer?

För kurse.....semesterveckan har jag redan bokat :) Nu återstår ju bara det där med båtresan
 

goshow

New member
bara ställa in gps på närmaste väg!
(dock inte så kul att åka 25 av 40 mil på grusväg med bil å släp, och vara mitt ute i ingenstans när soppalampan börjar lysa)
men då fick man verkligen se det riktiga finland! :tummenupp

Har aldrig tagit hojen över till vårt grannland, men det verkar ju vara många här som gjort resan till Kemora förut.

- Planen är att vi ska köra hoj från Åbo eller Helsinki till Kemora.
- Hatar breda, raka vägar med mycket trafik.
- Gärna se några av de 1000 sjöarna eller annat vackert landskap.
- Helst klara resan på en dag.
- Ha ork för 4 dagar på bana efteråt.
- Några trista transportsträckor går väl an om man vet att det kommer roliga sträckor senare.

Några tips?
 
Last edited:

goshow

New member
Men jisses vilken prisskillnad det var med reguljärresa mot en kryssning! 3000+ för 1 person på mc :(
Brukar det bli någon slags "samåkningstråd" för Kemora-resenärer?

För kurse.....semesterveckan har jag redan bokat :) Nu återstår ju bara det där med båtresan

gör som dansken och kör runt :p
 

Bobbadilla67

New member
Men jisses vilken prisskillnad det var med reguljärresa mot en kryssning! 3000+ för 1 person på mc :(
Brukar det bli någon slags "samåkningstråd" för Kemora-resenärer?

För kurse.....semesterveckan har jag redan bokat :) Nu återstår ju bara det där med båtresan

Jag hittade resa med Tallink Silja. Lördag 14/7 Sthlm-Åbo och returen fredag kväll den 20/7 Åbo/Sthlm och fick fram en kostnad för 1288 pengar.
Hyttplats och mc ingår, samt nöjet att kampera med 3 främlingar :)
Jag är annars med på att dela en hytt om vi blir några, känns kanske lite tryggare :p
 

pap

New member
bara ställa in gps på närmaste väg!
(dock inte så kul att åka 25 av 40 mil på grusväg med bil å släp, och vara mitt ute i ingenstans när soppalampan börjar lysa)
men då fick man verkligen se det riktiga finland! :tummenupp
Har ju kört racebussen dit o hem nu i 4 år! Och från Åbo är det mycket kringelkrokvägar upp till Kemora :)
Från Helsingfors är det mest motorväg!!!
Kolla in vägarna på karta! Man sicksackar mycket från Åbo!!
Per
Tack, har uppdaterat Garminkartorna i PC:n och hittat hur många möjligheter som helst att ta sig från Åbo t Veteli på ca 45 mil utan att köra grus.
Hur är standarden på 3- o 4-siffriga vägar i Finland?
 

77mats

New member
Jag hittade resa med Tallink Silja. Lördag 14/7 Sthlm-Åbo och returen fredag kväll den 20/7 Åbo/Sthlm och fick fram en kostnad för 1288 pengar.
Hyttplats och mc ingår, samt nöjet att kampera med 3 främlingar :)
Jag är annars med på att dela en hytt om vi blir några, känns kanske lite tryggare :p

:tummenupp Jag delar också gärna hytt med snarkfria hojåkare på båten ;) Betydligt roligare pris så...
 

#46

New member
Hej alla glada!!

För information så är det mindre än hälften av platserna kvar!! Det finns 12 platser lediga i steg-6 och 24 platser i steg-1-4!!!
Så vänta inte för länge med att boka in dig ;)

TL Per
 

påK-en

New member
Hej alla glada!!

För information så är det mindre än hälften av platserna kvar!! Det finns 12 platser lediga i steg-6 och 24 platser i steg-1-4!!!
Så vänta inte för länge med att boka in dig ;)
TL Per

Man känner sig faktiskt sugen på att åka dit igen, ganska många år sedan förra gången.
Synd att det ska vara ett sånt projekt att ta sig över vattnet som skiljer ländena åt.
Kanske får ta lightversionen istället (Molanda).
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tack, har uppdaterat Garminkartorna i PC:n och hittat hur många möjligheter som helst att ta sig från Åbo t Veteli på ca 45 mil utan att köra grus.
Hur är standarden på 3- o 4-siffriga vägar i Finland?

Ju fler siffror det är - ju roligare är vägen - Oftast är standarden excellent (fast jag har lyckats att hitta nått som var mindre bra, också..)

Om det är någon, som har plats över för en sporthoj och en resväska på bil/släpp - vill min hoj och väska mycket gärna investera i transporten fram och te´bax.. Själv, tänker jag ta´ touringhojen på resan över, för sedan att ta en liten rask absolut icke planerat omväg hem, typ via Norkap eller dylikt.. Om någon vill haka på, går det säkert bra. Resan kommer infatta långa dags etaper (om det inte kommer vatten ner från himlen), låg klass boende omväxlat med aningen bättra, vackra vyer och rolig MC åkning!
---
Det var annars var nytt för året, var att banägaren gav Ok på att vi ku få köra en TrackButt (IronButt på bana), vilket vi inte fick året innan! Sannolikt p. gr. av internet, telefoner, avisar och annan modern kommunikation har nån typ av helg orienterat buller medvetenhet kommit till Veteli borta i Finland. Det har sålunda under hösten varit en del möten bland boende, komun och banägare - och konklusionen blev att banägaren inte vågade att ha ett gäng Trackbutt´s gasande en sen kväll, och en hel HELG-natt!
Vi hade tänkt att börja körningen, när alla är i toppform efter 4 kursdagar. Och då sku starten gå fredagen kl. 12:00 och avslutning lördag kl. 12:00. Just att det blev in i en helg var döds-stödet - och det är enda möjligheten. Vi ville gärna att hela SMC:s set-up är på plats, eftersom allt blir så mycket enklare, bl. a säkerhetsmässigt.
---
Kemora kursen är i övrigt fullkomligt underbar - för Ni som inte prövad på.
För min del del är det som att komma in i en annan värden. Man är borta från Dagens Nyheter och allt annat som man hur som helst bryr sig om hemma. Du är i strax över 4 dygn i princip endast du och din MC, plus massor av nya kompisar som har absolut samma intresse. Du får köra hur mycket som helst, och jag tror att alla som är med bryter ner nya gränser, i sin MC körning.

Jag är självfallet med igen...
 

gluffis

Regnmakare
Får se om man kommer med i år, Steg 5 ska klaras av först tänkte jag ;) Var på vippen förra året men blev bara körning hemmavid...
 
Top