SMC/folksam försäkring och övningskörning

Thyg0d

New member
Fick hem mitt försäkringsbrev från folksam idag och tappade hakan
när jag insåg att försäkringen inte gäller vid övningskörning?!?

Det står
Egendomsskydd
Vi ersätter inte skador som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av fordonet inom inhägnat tävlingsområde samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning, om vi inte särskilt åtagit oss detta

Förvisso är texten lite små rörig att läsa tycker jag men som jag förstår
det så får man inte övningsköra om man har folksam/smc försäkring..
Vilket jag tycker är lite intressant eftersom det då innebär ett moment 22.

Jodå, jag förstår också att det sen kan vara svårt att teckna en SMC försäkring utan att ha gått BKK kurs som förutsätter körkort men om min fru vill ta mc kort så får jag alltså inte låta henne köra min hoj.

Mina .02

OH-

Member
Så länge du inte övar på inhägnat eller avlyst tävlingsområde verkar det ju gå bra.

Observera att den som kör är den som kör. Så om du har krav på t ex ålder eller kurs för försäkringen så får oftast inte nån som inte uppfyller kraven köra eller så blir självriskerna högre. Läs vidare i villkoren.

Leif H..oj

New member
Folksam har en egen sida för SMC-försäkringen. Där står det tydligt om SMC-undantaget och det vi i SMC också slår ett slag för. Vid vissa av SMC-fortbildningarna, grundkurs och BKK/gokartbana tillåter en del SMC-distrikt att övningskörare deltar i år, men under strikt handledareansvar och vi har ett särskilt avtal för detta ändamål.

Citat från Folksams hemsida.

"Utökad giltighet vid SMC-utbildning

Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning. Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning."

raz

New member
Gemensamt för de flesta såna där regler är att självrisken höjs, vilket ju inte alls är samma sak som att försäkringen inte gäller. Jag hade en lång diskussion med en säljare på Folksam om det. Men bankörning kanske är helt diskvalificerande om det inte sker i SMC-regi

Last edited:

P-O Noren

New member
Jag har tidigare frågat runt ganska mycket om dessa frågor när jag skulle försäkra sista hojen. Det fanns bolag som var billiga men hade närmast löjliga ideer om hur mycket regler som skulle vara uppfyllda för att försäkringen skulle gälla. För min del blev det Trygg-Hansa som i mitt fall var minst knepiga.

Problemet med försäljning kvarstår dock:
Min försäkring gäller, men vissa andra gör det inte. Övningskörning var okej, men med hög självrisk.

Hur gör ni vid provkörning?
:confused:

raz

New member
Jag förstår inte riktigt de här fascistreglerna. Försäkringsbolag brukar väl helt enkelt agera efter statistik och nästan inget annat. Är det verkligen så att om jag och min polare bytlånar hoj en delsträcka på färden, så ökar risken för olycka så betydligt att det är relevant att nästan förbjuda det i villkoren? Hur kan man bemöta deras vilja att begränsa oss på det här viset?

Mia28

New member
Tackar för tipset!

Hej!
Det verkar ju helt sjukt om inte försäkringen skulle gälla för övningskörning:mad:..,jag ska direkt kika på mitt försäkringsbolags villkor. Jag övningskör nu och det vore ju trist att teckan försäkring som inte gäller. För mig var det länsförsäkringar som hade bästa tt erbjuda, men då har jag min hemförsäkring där också.

/mia:)

P-O Noren

New member
Att inte försäkringen skulle gälla tror jag inte på. Däremot brukar förhöjd självrisk bli fallet om man bytlånar eller övningskör. På de flesta försäkringar får inneboende under samma tak köra fordonet med samma regler som du själv. Undantaget om du har åldersgräns osv.

Jag tror paragrafen ni menar gäller på racebana osv. undantaget SMC's kurser.