SMC Första Hjälpen-kudde

Motormannen

New member
Hej!

Som utbildad och aktiv hemvärnssjukvårdare ansåg jag det behövligt med en recension av kudden som säkert många redan har i sina hojar. Hoppas den är till någon hjälp för er som fortfarande är på jakt efter en första hjälpen-kudde till era hojar, jag anser att alla borde ha en!

''Första hjälpen innehåller 53 saker så som plåster, förband, sårtejp, enklare sax, pincett i plast, säkerhetsnålar, antiseptiska kuddar, kompresser, steril ögonkudde mm.
Förpackad i svart fodral med SMC logga.

Vikt 175 gr.

Mått: 17 x 12 cm
Artikelnr: Första hjälpen

Pris: 199 kr''


Till att börja med får jag det till 52 artiklar, om man inte räknar med själva förpackningen.

Innehåll:
- 16 vanliga plåster
- 2 olika ''tumplåster'', 2 av varje
- 2 större plåster
- 1 steril kompress 5'' x 9''
- 3 antiseptiska savetter
- 3 smärtlindrande savetter (insektsbett, skrapsår, brännsår)
- 1 steril ögonkudde
- 1 sårtejp
- 6 ''Alcohol Prep Pad'', något som jag tolkar som decinficerande savetter som man använder för att desinficera huden före en injektion
- 2 gas kompress kuddar 2'' x 2''
- 5 gas kompress kuddar 3'' x 3''
- 4 säkerhetsnålar
- 2 handtvättdukar
- 1 pincett i plast
- 1 liten sax

Förpackningen upplevs vara tillverkad i syfte att tjäna som necessär eftersom de olika facken har olika stängning (mittenfacket har kardborre medans det nedre facket har dragkedja), i förpackningens utvecklade läge finns dessutom en krok att hänga förpackningen i lämplig badrumskrok. Nätet som de olika facken är tillverkade av har en tendens att vilja hålla kvar materielet när man vill ha det, man får lirka lite och det är inte bra i en nödsituation!

De olika artiklarna i kudden ser okej ut och man kan ju inte döma dem annat än efter utseendet för ens man prövat dem i verkligheten. Däremot anmärker jag på den sterila ögonkuddens påfallande korta bäst före-datum, november 2011, samt den minimala saxen som upplevs som svåranvänd. Pincett i metall är att föredra, men är ovanligt i mindre första hjälpen-kuddar.

Det finns inte ett enda förband eller bandage i kudden, fästandet av de olika kompresserna är förlitat till den mycket ynkliga sårtejpen och jag betvivlar starkt att den kommer kunna hålla stånd mot en kraftigare yttre blödning och vad ska man egentligen ha säkerhetsnålarna till när det inte finns en mitella eller några förband? Vidare saknar jag andningsmask, brännskadegel, latexhandskar, mitella och kanske en liten HLR-guide.

Minus:
- Necessär egentligen
- Svåråtkomligt materiel pga nätfickorna
- För liten och ingen riktig förbandssax
- Inga förband/bandage
- 1 riktig kompress är för lite
- Vad ska man ha säkerhetsnålarna till?
- Latexhandskar saknas
- Första hjälpen-märkning på utsidan vore önskvärt

Plus:
Tja, formatet är bra men helheten täcker knappt basbehovet i en tillförlitlig första hjälpen-kudde! Gör om, gör rätt, SMC!
 
Last edited:

Pisken

New member
plåster i en första förbands kitt känns helt onödigt ....innehållet i den verkar vara mera inriktat som förbands kit på verkstaden/garaget , kompresser,gasbinda,tryckförband känns ganska viktigt att ha som förband vid en eventuell olycka .... kör själv med militärens lilla första hjälpen i en av fickorna

välskriven recension annars :)
 

Mathias

Active member
.........
''Första hjälpen innehåller 53 saker så som plåster, förband, sårtejp, enklare sax, pincett i plast, säkerhetsnålar, antiseptiska kuddar, kompresser, steril ögonkudde mm.
Förpackad i svart fodral med SMC logga.

Vikt 175 gr.
.......
Till att börja med får jag det till 52 artiklar, om man inte räknar med själva förpackningen.

Innehåll:
- 16 vanliga plåster
- 2 olika ''tumplåster'', 2 av varje
- 2 större plåster
- 1 steril kompress 5'' x 9''
- 3 antiseptiska savetter
- 3 smärtlindrande savetter (insektsbett, skrapsår, brännsår)
- 1 steril ögonkudde
- 1 sårtejp
- 6 ''Alcohol Prep Pad'', något som jag tolkar som decinficerande savetter som man använder för att desinficera huden före en injektion
- 2 gas kompress kuddar 2'' x 2''
- 5 gas kompress kuddar 3'' x 3''
- 4 säkerhetsnålar
- 2 handtvättdukar
- 1 pincett i plast
- 1 liten sax

.........


Du skulle nog räkna väskan också ;)

Jag kan hålla med, men man kan själv komplettera med ett försvarets första förband t.ex.

Man kanske skulle kalla den för "Rese förbandslåda" istället.

Men som följd fråga: Vad vill DU det ska vara i ett "första hjälpen"?

För min del:
* första förband typ försvarets (tål en hel del väta)
* Skyddsmask för "mun mot mun"
* Skyddshandskar
 

Motormannen

New member
Kan ni klämma in en oxygenbehandlingsapparat 2 C/T? ;)

I mindre första hjälpen-kuddar gäller det att prioritera materielen, och det är inte alltid så lätt! Ett tips är att fokusera på kundkretsen och användningsområdet, i detta fall motorcyklister och i första hand trafikolyckor.

Sårtvätt och plåster i olika storlekar är en bra grund. Därtill några kompresser och kirurgtejp eller leukoplast (absolut bästa sättet att fästa kompresser är med sånt självhäftande nät som man klipper till och lägger över hela kompressen).
Barriärvård ska alltid tillämpas, alltså förebyggande åtgärder för att bryta smittvägar, och då ska det finnas tillgång till latexhandskar, andningsmask och desinficerande handtvätt.
Första förband är nog den allsidigaste delen av sjukvårdsutrustningen, den kan användas för att lägga tryckförband, skyddsförband, tamponera eller lägga ett sk ''ormbo'', i brist på annat funkar det även att spjäla ben med. Dauer-linda kanske är lite överkurs i en mindre första hjälpen-kudde men däremot brännskadegel tar inte så stor plats och det är inte omöjligt att vi kan stöta på sånt ute i trafiken med de glödheta grenrör vi sitter på.
En riktig förbandssax (den trubbiga krokiga saken) sitter alltid i min stridsväst och de finns i mindre varianter också, och så är ju pincett i metall att föredra men går inte det så duger en i plast men det är viktigt med en inte allt för trubbig spets. HLR-guide i miniformat kan vara bra. Druvsockertabletter, mitella och säkerhetsnålar brukar finnas i lite större kuddar.

Återkommer om jag kommer på något mer! :)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
..
1: Som utbildad och aktiv hemvärnssjukvårdare ansåg jag det behövligt med en recension av kudden som säkert många redan har i sina hojar. Hoppas den är till någon hjälp för er som fortfarande är på jakt efter en första hjälpen-kudde till era hojar, jag anser att alla borde ha en!
....
2. Gör om, gör rätt, SMC!

1. Underbart, med prof. tips och hjälp - tack..

2. SMC:s försäljning av olika artiklar, har under åren varit en förlust affär i prisklassen 50.000 till nästan +100.000 kr. Vi säljer ganska lite av det som vi har i postorder showen.
Vi beslöt därför för ca. 5 år sedan, att vi inte ska ha nått varulager alls. Vi samarbeter därför numera med en partner; som äger alla produkter, köper in på egen risk, trycker efter behov** och står för al logistik.
Sedan vi ingick detta samarbeta, får vi oftare nyare och flera produkter, och vi har inte längre kostnader.

- Vi har haft medlem som önskade vi fick ett " Förstahjälp´s kit" som sku vara litet och enkelt att ha med på hojen. Vår leverantör, fick löst detta, utan att ha fått specifika önskemål om specifikt innehåll. Vi hade möjligheten att välja mellan olika varianter - och vi valde den vi har nu, ganska enkelt för att den var dom övriga överlegen.

...
Man kanske skulle kalla den för "Rese förbandslåda" istället.
..

** detta bör vara möjligt, eftersom leverantören, faktisk är foretagsnamnet "Trycket i Mora" primärt jobbet med att trycka texter och log´s.

..
Ett förslag om vi kan designa om trycket, skriv på den vad det är för något likt http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=118186

Det kan nog vara oklart för en utomstående annars;)
(jag brukar iaf ha min synlig för om jag själv är avtuppad och någon hittar mig+lättillgänglig..)

- Diskutera gärna i tråden, och om t. ex. Motormannen, kan dra konklusioner i tråden är det kanon. Om möjligt maila gärna en sammanställning t. kansliet.. Ett tips är att ha en prisvärdering med också.

Själv, ar jag genom åren fått flera olika liknande små kit´s från bl.a olika försäkringsbolag, mf.. När jag har gått igenom innehållet dessa, är det enligt min uppfattning tydligt att se att det inte finns några som är sammansatt specifikt för MC-olyckor.
Detta har igen nog nått att göra med att marknaden, inte har efterfrågad en sådan produkt. Och utan denna efterfrågan, blir volymerna för små för att få till rimliga kostnader.

Jag kan nämna att vi faktisk har diskuterad detta med Bilsport & MC - men, vi kom inte fram till en lösning, vart vi ku hitta en "rimlig" ekonomi. - Vi har ett gemensamt önskemål om att alla, sku ha med ett kit på hojen..

Sedan kan det finnas alternativ lösningar. Vi kollar på om vi kan få till SMC HLR utbildningar, som kan hållas i alla distrikt på f. ex. klubb nivå. Kanske man i samband med ett sådant initiativ, kan samla beställningar - och därmed uppnå ett tillräckligt antal...

-Så vi har möjlighet att göra om, och gör det gärna.
Men, om det går att göra rätt - så alla blir nöjda och vi får produkten i väg, är vart vi har utmaningen..
 

Motormannen

New member
Det är trist att SMC går back på postordern, helt klart! Kanske sålla bort produkter som man ser inte säljer, eller göra en omröstning i varje distrikt vilka produkter medlemmarna vill ha? Ska inte komma med synpunkter på själva postordern, men hjälper gärna till med första-hjälpen-kudden! :)

Känns precis som att leverantören levererat en första hjälpen-kudde helt utan medicinsk konsultation, med tanke på det opraktiska necessärsutförandet och det, för mig, något förbryllande och ologiska innehållet. Ögonkuddar har jag aldrig sett i en första hjälpen-kudde (första förband går lika bra att göra ett ögonförband med), vad är säkerhetsnålarna tänkt för, inga förband/bandage och de sk ''gauze dressing pads'' kan man nog skippa och lägga in några fler rejäla kompresser istället eftersom dessa tycks vara väldigt luftiga och mer lämpar sig för sårtvätt än att stoppa blod.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Sorry - var inte tydlig nog.

Vi har nu balans på postorder delen.
En leverantör sköter alla leveranser och det är han som köper in och tar lagerrisken.

När han ska upphandla t. ex. Förbandspakett - kollar han av vad som finns tillgängligt i hans nätverk eller koncern (New wawe profils Proff.)

Mitt gissa är att den vi har är ett "typ bra att ha hemma" - och just den var den bästa av dom 3 förslag han ku levera.

Men, om vi i tråden kan få resonerat och konkluderad fram ett samlad önskemål - då tar vi det med leverantören - och sen får vi se om han kan lösa detta...

(Jag kommer även kolla med FIM/FEMA, om det är några andra organisationer som har en riktig MC lösning. Men, jag är redan från start tveksam.. Men, vi jobbar på..)
 

Clas

New member
Väcker liv i den här tråden. Jag kör custom hoj och har alltid 2 packväskor monterade. Då jag som fd. yrkeschaufför tycker att det är viktigt med säkerhet så har jag alltid en första hjälpen kudde + 2 varsel västar med. Jag har nyligen inhandlat Motormännens variant som är nyligen uppgraderad och enligt mig en väldigt bra förbanndskudde. Visst, den är inte liten men hellre det och att man har nytta av den om en olycka sker. Har man väskor monterade så avvarar jag gärna 20 % av utrymmet för säkerhet. Har under mina 17 år som yrkeschaufför varit först på plats 3 gånger vid olyckor och hjälpt till varav en som jag gav HLR som räddade livet på mannen i fråga. Ett litet inlägg från mig och det finns säkert fler bra varianter som andra kanske vill tipsa om. Det som jag personligen tycker är viktigt är mun till mun mask, engångshandskar, räddningsfilt, ett stort bandage och en 1:a hjälpen folder. Det är många som inte kan riktig första hjälpen, speciellt när det är en olycka och stressen infinner sig, då kan det vara bra att ha en snabbguide, det kan rädda liv tills ambulansen kommer.
 
Top