Smc-försäkring och ”paragrafryttare”

Remo

New member
Jag har Smc’s hojförsäkring och fick veta i helgen på Open Quattro-kursen att ett av försäkringsvillkoren är ”inlåst hoj nattetid på egen adress”.

Kontaktade SMC och förklarade att jag har hojen inlåst i garaget på mitt kontor/arbetsplats, som är larmat, låst, Securitas-bevakat och där garaget är ”dolt” och inte syns utifrån för personer som inte hör till arbetsplatsen. Dessutom är hojen fastkedjad i ett ca 250 mm grovt rör.

Inlåst hoj på hemadress hade varit mkt ”osäkrare”, dvs i cykelförråd i hyreshus (där källarinbrott förekommer), eller i något av områdets gamla och skruttiga ”car-port-liknande” garage (dvs lätt att bryta upp).

Hursomhelst så godkänner inte SMC min ”säkra” förvaring på arbetsplatsen enligt Folksam/SMC’s skadereglerare Susanne Östling, utan kräver förvaring på min jämförelsevis osäkra hemadress.

Visst förstår jag att försäkringsvillkor bör följas, men detta är ju löjligt…

Skulle Folksam/SMC vilja föra en dialog och veta mer om min nuvarande förvaring (jmf hemadressen), skulle de gärna få den info de behöver för att ev godkänna mitt jobbgarage, men så är inte fallet.

De säger istället att det inte finns några undantag från hemadressen och ev stöld på min hoj ger en kraftigt förhöjd självrisk.

Blir därför (tyvärr) nu att leta nytt försäkringsbolag, trots att jag hittills varit bra kund och aldrig orsakat ngn mc-skada.

Och det känns här som att Folksam/SMC blir paragrafryttare, istället för att se till säkerhet eller verklighet vad gäller risker.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
En litet tips är att skicka ett mail med problemställningen t. Stig Björk på SMCs kansli alternativt General Sekr. - eftersom det är dessa som jobbar med försäkringsfrågorna med Folksams huvudkontor.

Ger Du Stig den info som han behöver - är jag övertygad om att saken kommer tas med Folksam.

Personligen anser jag att Folksam samarbetat med SMC är allt annat än paragraf rytteri.
Men, man får inte att vi har ett gemensamt syfte i att reducera antal skador och tyvärr är stölder här ett mycket kritisk punkt - specifikt på sporthojerna.
 

Efoo

New member
Tycker det är lite dumt att försäkra genom Folksam när det är mycket billigare på Bilsport/MC. Det är förstor skillnad på Folksam även fast att det är ett sammarbete mellan dom och SMC. Vi har ju även rabatt på Bilsport/MC, går att spara mycket pengar som man hellre kan lägga på bensin istället :D
 

ezzo

New member
Tycker det är lite dumt att försäkra genom Folksam när det är mycket billigare på Bilsport/MC. Det är förstor skillnad på Folksam även fast att det är ett sammarbete mellan dom och SMC. Vi har ju även rabatt på Bilsport/MC, går att spara mycket pengar som man hellre kan lägga på bensin istället :D

Försök försäkra en susuki gsxr 1000 hos bilsport o mc och se om du får det.
 

P-O Noren

New member
Allt är väl personligt men folksam kunde inte ge mig någon vettig premie med SMC-försäkring. Får mycket lägre premie och villkor på Trygg-hansa och därefter Bilsport MC. Folksam var inte med i matchen så att säga, satt på läktaren.

Förklarade du att du måste se till ditt bästa och se över försäkringsbiten, flytta till annat bolag i värsta fall?
(har man hemförsäkring och lite till vill dom behålla en)
 

ezzo

New member
Ursäkta mig, visste inte att det gick.

Olika försäkringsbolag har olika målgrupper bland oss hojåkare.
Få av dem vill ha oss som kör sporthojar som kunder.
Bilsport och mc är billigare för många hojar, framför allt äldre. Är hojen över 20 år så räknas den in som klassiker och blir hos bilsport o mc mycket billig.

Det skiljer mycket i pris mellan bolagen.
Saker som spelar in.
Modell av hoj.
Man eller kvinna.
Ålder.
Ålder på körkortsbehörighet
Var du bor.

Så att säga att ett bolag är billigare än ett annat är ingen sanning om man inte talar om sig själv och sin egen hoj.

Varför se det ut så då?
Jo för att det är något vi mc-förare har skapat genom att vi skapar kostnader för bolaget. Framför allt sporthojar som står för ca 10% av hojbeståndet men samtidigt står för 50% av skadekostnaderna.

Här är just stöld starkt representerat.
 

Hellman

New member
Ursäkta mig, visste inte att det gick.

Jodå, det GÅR. Du erbjuds en trafikförsäkring endast, av det facila priset på 25.000:-. :rolleyes: Samma erbjudande har du på alla sporthojar då de inte kan neka dig en försäkring.

-

Historien i övrigt är ganska absurd. Man vet inte om man ska skratta eller gråta, men det MÅSTE ju gå att lösa om man får prata med en vettig människa på Folksam och inte inringda i kundtjänsten.

Jag har inget garage på min bostadsadress utan förvarar hojen i jobbets garage på sommarhalvåret och i ett "vintergarage" jag hyr under (surprice!) vintern. Det har aldrig varit några bekymmer med de bolag jag har haft.
 

Remo

New member
En litet tips är att skicka ett mail med problemställningen t. Stig Björk på SMCs kansli alternativt General Sekr. - eftersom det är dessa som jobbar med försäkringsfrågorna med Folksams huvudkontor.

Ger Du Stig den info som han behöver - är jag övertygad om att saken kommer tas med Folksam.

Tackar för svaret Jesper. :)

Nyss pratat med Stig som ännu är på semester och därför bollade ärendet visare till Åsa Sköldefalk på Folksam, som tyvärr också är på semester.

Dvs jag får försöka prata med de berörda då de återvänder.

Historien i övrigt är ganska absurd. Man vet inte om man ska skratta eller gråta, men det MÅSTE ju gå att lösa om man får prata med en vettig människa på Folksam och inte inringda i kundtjänsten.

Kundtjänsten tycker att min förvaring är ok men tyvärr inte Folksams skadereglerare (som är de personer som reglerar en ev skada/stöld).
 
Top