SMC BKK Kinnekulle 2010-05-01

Heli

New member
Fina Bilder :) Toppen
Bra komposition och känsla för detaljer, en fröjd för ögat.
//Heli
 

zettan

New member
Kom igen nu..

Så det är ok med däcksvärmare på BKK?!

Eller det är samma som att SMC är väldigt noga med att påpeka att ljudnivån måste hållas och den som inte kommer med originalljuddämpare inte har en chans att klara gränsen. Att sen instruktörerna kör med olika hel/halvsystem som inte direkt är original och absolut inte hade klarat en mätning.

Instruktörer verkar inte heller behöva reg.skylt...

Jag är verkligen ingen moral-gubbe, men dubbelmoralen i SMC är ibland lite för mycket, även för mig...

Fina bilder förresten och sorry om tråden blev/blir offtopic:eek:.
 

Maciej

New member
Så det är ok med däcksvärmare på BKK?!
Ja det är det

Eller det är samma som att SMC är väldigt noga med att påpeka att ljudnivån måste hållas och den som inte kommer med originalljuddämpare inte har en chans att klara gränsen. Att sen instruktörerna kör med olika hel/halvsystem som inte direkt är original och absolut inte hade klarat en mätning.
Jodå instruktörerna blir svartflaggade också ifall de låter för mycket, finns ett enkelt sätt att klara ett ljudtest och det är att inte gasa fullt.

Jag har ett helsystem på min R1 -07 och jag bad dem göra en testmätning på mig, när jag åkte förbi mätningen på fullgas så var det strax över tillåtna gränsen men då gasade jag förbi precis vid mätutrustningen, ligger jag en liten bit bort och inte drar ur hojjen helt så har jag inga problem att klara ljudkraven

Instruktörer verkar inte heller behöva reg.skylt...
Jag har en regskylt klistrad på mina kraschkåpor, den sitter inte till så att den skulle bli godkänd av polisen ( sitter klistrad uppe på bakkåpan och är inte heller en orginal VV skylt men den sitter på hojjen och det räcker. Tittar man på hojjen bakifrån syns det dock ingen skylt.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30900000-30909999/640x480/30901929.jpg
 
Last edited:

zettan

New member
Ja det är det

Jodå instruktörerna blir svartflaggade också ifall de låter för mycket, finns ett enkelt sätt att klara ett ljudtest och det är att inte gasa fullt.

Jag har ett helsystem på min R1 -07 och jag bad dem göra en testmätning på mig, när jag åkte förbi mätningen på fullgas så var det strax över tillåtna gränsen men då gasade jag förbi precis vid mätutrustningen, ligger jag en liten bit bort och inte drar ur hojjen helt så har jag inga problem att klara ljudkraven

Jag har en regskylt klistrad på mina kraschkåpor, den sitter inte till så att den skulle bli godkänd av polisen ( sitter klistrad uppe på bakkåpan och är inte heller en orginal VV skylt men den sitter på hojjen och det räcker. Tittar man på hojjen bakifrån syns det dock ingen skylt.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30900000-30909999/640x480/30901929.jpg

Konstigt, det står ju att man inte får ha däcksvärmare.
 

Maciej

New member
Konstigt, det står ju att man inte får ha däcksvärmare.
Ja jag har hört att SMC Skåne har valt att ha det så och kanske även något annat län men på de kurser jag har varit med som instruktör har det aldrig varit något förbud mot däcksvärmare.
 

Svampe

New member
Hm.
Bilden på min hoj med däckvärmare?
De var inte på under fredagen och bakdäcket (Michelin power one street) höll på att ta slut.
Vände på däcket och använde värmarna för att däcken håller längre, inte för att kunna köra fortare på en gång.
Faktum är att däcket var i bättre skick på högersidan (efter vändning) efter 2 dagar med värmare än 1 dag utan.
Det var rent ekonomiskt, och jag hade även en dialog med mina deltagare om just varför jag hade värmare.
 
Last edited:

Catman

Just for the fun of it...
tycker det verkar vara konstigt att BKK Skåne har valt andra regler än de som står i SMC's Råd och riktlinjer.:confused:

Eller har jag missförstått detta nu?
 

Herr Nilsson

New member
Hm.
Bilden på min hoj med däckvärmare?
De var inte på under fredagen och bakdäcket (Michelin power one street) höll på att ta slut.
Vände på däcket och använde värmarna för att däcken håller längre, inte för att kunna köra fortare på en gång.
Faktum är att däcket var i bättre skick på högersidan (efter vändning) efter 2 dagar med värmare än 1 dag utan.
Det var rent ekonomiskt, och jag hade även en dialog med mina deltagare om just varför jag hade värmare.

Då Svampe var min instruktör under dagen (vilket han gjorde med bravur!) så kan jag bara intyga att det stämmer det han säger.

Svampe, kommer du att instruera 20/5? Jag känner att banåkningssjukan slog till och att det är dags igen då. Både jag och Kalle kommer.
:)
 

SuperRetard

New member
Om jag läste rätt var argumentet att man inte skulle ha tid att hålla på med värmare pga av alla genomgångar och så. Är inte det egentligen kravet då?

Om man som för mig när det blir årets kurs kommer i ett sällskap om 4-5 pers representerade i alla grupper (så att det ändå alltid finns nån som skulle kunna styra med sånt), är det alltså ok med slicks och värmare då? Hos halvdanska smc?
 

Svampe

New member
Då Svampe var min instruktör under dagen (vilket han gjorde med bravur!) så kan jag bara intyga att det stämmer det han säger.

Svampe, kommer du att instruera 20/5? Jag känner att banåkningssjukan slog till och att det är dags igen då. Både jag och Kalle kommer.
:)

Sorry, Jag har varken anmält mig som instruktör eller möjlighet att smita från jobb och familj.
Tack för de värmande orden.
 

Svampe

New member
Om jag läste rätt var argumentet att man inte skulle ha tid att hålla på med värmare pga av alla genomgångar och så. Är inte det egentligen kravet då?

Det stämmer att det tar några minuter att få upp hojen på stöd och lägga på värmarna.
Men det ger deltagarna en chans att parkera, gå på muggen, hämta vatten eller fika. Genomgången hinner vi med iaf, det kan tom vara bra att alla får 5 minuter innan vi börjar prata.
Mindre stress, det ska vara kul med.
 

Herr Nilsson

New member
Om jag läste rätt var argumentet att man inte skulle ha tid att hålla på med värmare pga av alla genomgångar och så. Är inte det egentligen kravet då?

Om man som för mig när det blir årets kurs kommer i ett sällskap om 4-5 pers representerade i alla grupper (så att det ändå alltid finns nån som skulle kunna styra med sånt), är det alltså ok med slicks och värmare då? Hos halvdanska smc?

Bitter öststatare? ;)
 

Herr Nilsson

New member
Heheh
Japp, det låter som om loppet är kört.
Skämt och sido, ska du iväg och köra snart?


Vare sig jag gillar det eller ej så har ju slakabönderna lyckats odla fram både ett universitet av rang, och bygga inte bara en, utan två riktiga rr-banor. Till råga på allt råkade jag bli sambo här, så nu är det nog kört :(.
 
Top