Härlig berättelse och härliga bilder. Jag längtar dit ned igen!
Det var en rackarns oflax med en sådan förkylning. Den grundlade du nog tyvärr i regnet mellan Lomna och Trelleborg?
En sak blev jag nyfiken på. Du berättar att du planerat att åka Mangartpasset? Jag har snurrat i de trakterna många gånger de senaste decennierna med både bil och motorcykel, men något pass med det namnet har jag aldrig hört talas om. Jag känner däremot väl till en återvändsväg som går upp till foten av Mangart, Sloveniens näst högsta berg, men den slutar vid en parkeringsplats varifrån man kan vandra upp till toppen. Från det nära grannskapet till parkeringen har man gränsen till Italien och någon meter efter gränsen ett brant stup ned i Italien. Från stupets kant har man en fantastisk utsikt över en remsa av Italien vidare in i Österrike med Villacher Alpe. Helt klart sevärt!
Sen brukar jag sällan kosta på Autobahnvignette i Österrike om jag skall mot Slovenien med mc. Den gamla parallellvägen till Autobahn 10 från Salzburg till Villach är både underbart vacker och helt gratis, och från Villach fortsätter man ju landsvägen över Wurzenpass till Kranjska Gora.