Slipade hojglasögon

Chopperbyggarn

New member
Hej!
Såg att Velodrom har tagit fram "slipade glasögon" för hojåkare. Min fru behöver "slipade hojglasögon" färgade samt klara glas som är böjda runt ansiktet och sluter tätt o fint runt näsan o ögonen mot vinddrag, hennes ansikte är litet. Finns det någon därute som vet om och isåfall var man kan får tag på dessa. Velodroms glasögon är för stora för hennes ansikte.

Anders.J

-ah

New member
Kanske en kvalificerat optiker kunde hjälpa till?
Att gå till "Glasögonmagasinet" och dylikt funkar nog inte, men än finns det optiker värda namnet.

Chopperbyggarn

New member
Tack för tipsen!

Tack för tipsen!
SportOptik verkar dyrt men mycket lovande med flera modeller som både ser bra ut och som ser ut att fungera mycket bra för hojåkning.

Anders.J

Hoke

New member
Jag har kört med dessa sedan några tusen mil och det har fungerat fint för mig.
Totalkostnad ca 1000:- beroende vad optikern tar för de slipade glasen, 300:- var priset för mig har jag för mig.
Det följde med etui, klart, orange och svart glas.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=179467

Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Har hittat slipade solglasögon

Tack för alla tips!
Vi åkte till Borås till en optiker som säljer Adidas cykelglasögon ,samma som SportOptik har på sin sida det visade sig att dessa glasögon har en inbyggd luftspalt vid näsan som kan orsaka vinddrag i ögonen. Vi fann dock ett par vanliga svarta solglasögon som passade perfekt som optikern kommer att leverera med böjda slipade glas inom 14 dagar. Pris 2880:-

Anders.J

Hoke

New member
Litet ansiktet var frågan, här finns ett par andra också då.
http://www.favoptic.com/frames/Crotone/blue

Men precis som ovan försvinner väll det "klara" alt mörka glaset då, med detta pris har man ju råd med ett par av varje:p
BBB-glasögonen blir det inte nämnvärt drag under, de som heter "2" på slutet är en betydligt mindre modell.

Hellman

New member
Kanske lite offtopic, men det bästa för synnedsatta MC-turer är enligt mig kontaktlinser. Har man väl testat går man aldrig tillbaka.
Jag har ofta glasögon på mig i vardagen men aldrig när jag kör båge, SÅÅÅ krångligt.

Endagslinser är "da shit"! :D

Hoke

New member
Har man väl testat går man aldrig tillbaka.
Jag har ofta glasögon på mig i vardagen men aldrig när jag kör båge, SÅÅÅ krångligt.

Kan bara hålla med om att linser är kanon för mc-köra, speciellt de "nyare" som knapp märks i ögat .
Dock måste jag oponera mig mot att man aldrig går tillbaka till glasögon -jag är en sådan nämligen:p
(burit linser sedan 80-talet pga tränat på elitnivå)
Detta pga ögonvirus=ögonskador som resulterat i att linsbärat ej är att rek längre:rolleyes:

Förresten, jag måste nämna att en av mina bågar from Favoptik gick sönder och de skickade en ny gratis direkt utan att blinka!
Det är service det!

Chopperbyggarn

New member
Tyvärr så tycker hon inte om linser så vi får hoppas att dom beställda glasögonen fungerar...om inte så har vi fått flera bra länktips här att leta vidare bland.

Mvh
Anders.J:)

Chopperbyggarn

New member
Glasögonen klara

Vi har varit o hämtat min frus slipade "böjda" glasögon i solglasögon bågar hos Annes Optik i Knallerian i Borås. Glasögonen sitter perfekt och synskärpan är perfekt. Hon har inte hunnit prova dom i farvinden än då jag ännu inte hunnit att bygga klart hennes hoj..hon gillar inte att åka på bönpallen.

Anders.J

Tyrannosaurus

New member
Du kan ju se vad du hittar hos Sportoptik. Där köpte jag mina slipade solglasögon.

http://www.sportoptik.se/
Sportoptik är säkert bra, men jag kollade med dom vad dom skulle ha för att enkelslipa ett par Velodrom glas. Svar: 4000 kr. :eek:

Jag vet att det finns färdigslipade Velodrom, men problemet är dels att dom bara finns i Blues utförande och dels att Velodroms nya solglasögon tyvärr knappt är värda att kallas solglasögon längre eftersom dom "mörkaste" dom har är ljusgrått, sen finns det "dayglow", gula och klara men om man vill ha riktigt mörka bra solskydd får man leta någon annan stans.

Annars får man göra som jag som har ett par helt nya bruna (nästan svarta) Pasadena som ligger och som jag tänker försöka hitta någon som kan slipa till eller byta glas i... Men inte för 4000 kr. Någon som har något tips om vart man kan vända sig?

Velodrom är annars kanon, dom är tätta runt näsan så fartvinden inte når ögonen när man åker öppet visir och sittar bra innanför hjälmen. Önskar bara att dom kunde börja tillverka solglasögon värda namnet igen och gärna slipade för vettiga pengar = 500-600 kr. Mer ska inte enkelslipade solglasögon kosta.

Last edited: