Slött SMC-forum?

adrian_vg

New member
Varför är SMC-forumet så slött sen ett tag tillbaka? Tar ju ibland flera minuter innan ett inlägg är postat. För nog måste väl forumet tåla en belastning om ca 50 samtidiga användare?

Skriver detta en lördag, kl 19.26, och forumet är bitvis olidligt långsamt.

De andra forumen jag frekventerar mest, sporthoj.com och vfr-forum.se, är jämförelsevis blixtsnabba.

Min uppkoppling är 10/1 (ner/upp).

Edit: Och som tack för visat intresse får man ibland in dubbla inlägg. Som nu... Ser ingen "radera detta"-meddelandeknapp heller. :rolleyes:
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Tja, vi har SMC-forumet på en extern host pga vbulletin är ofta utsatt för hacking och SMC har affärssystem kopplade till sig som vi helst inte vill ha på samma server.

Vi använder oss av Crystone, och det är ju ett populärt ställe. Därmed kan det i perioder bli hög belastning på andra sajter som påverkar SMC.

Jag har dock ännu inte känt att det går så sakta som du skriver. Ibland kan förklaringen vara att linan till just din internetleverantör, från Crystone, är överbelastad och tar ett tag att justera sig och routas om.
 

SuperRetard

New member
Nej, de senaste 3-5 dagarna har det varit olidligt slött. Inte märkts på SH eller nån annan site, men SVMC är en död häst.
 

Marie

Banned
Nej, de senaste 3-5 dagarna har det varit olidligt slött. Inte märkts på SH eller nån annan site, men SVMC är en död häst.

Mycket bra beskrivning av fenomenet!

Jag är aktiv på tre andra fora, och jag hittade lösningen i att köra SMC i en flik, och sen de andra i tur och ordning i en annan. Så fort jag såg i "fliktappen" att SMC laddat klart, växlade jag dit, läste, och klickade vidare för att under väntetiden ägna mig åt de andra. Jag var färdig med övriga tre fora (varav det ena har tredubbel daglig inäggsvolym mot smc, och ett har ungefär samma volym) innan jag var färdig med SMC... :mad:

Idag flyter dock SMC lite bättre - ta i trä....
 
Last edited:

Bengt Allevad

New member
De senaste dagarna har jag gått ifrån och gjort något annat i väntan på en sökt tråd. När jag sedan kommer tillbaka efter allt ifrån en kvart till några timmar har tråden poppat upp. Jag kan alltså inte säga hur lång tid det tar ty det är orimligt att sitta kvar och vänta och se när tråden dyker upp.

Däremot om man som exempel söker sig till School från första sidan på hemsidan går det bra. Det är endast forumet som är drabbat av denna oändliga långsamhet.
Dock inte i skrivande stund :).
 

adrian_vg

New member
Tack för svaret!

Tja, vi har SMC-forumet på en extern host pga vbulletin är ofta utsatt för hacking och SMC har affärssystem kopplade till sig som vi helst inte vill ha på samma server.

Byt till phpBB då. ;) Sunt tänkt iaf.

Vi använder oss av Crystone, och det är ju ett populärt ställe. Därmed kan det i perioder bli hög belastning på andra sajter som påverkar SMC.

Jag har dock ännu inte känt att det går så sakta som du skriver. Ibland kan förklaringen vara att linan till just din internetleverantör, från Crystone, är överbelastad och tar ett tag att justera sig och routas om.

Det verkar juste med hastigheten nu iaf, söndag kl 15.16. Det är nog mycket belastning på lördagkvällarna efter middagen, när man kopplar upp sig mot forumet. Återkommer om det blir så där segt igen.
 

timm

New member
Tänkte skriva en liknande tråd för någon dag sedan, men det gick inte...
Just för stunden rullar det på ... ta i trä, som Marie också skrev. :p

Annars har den sista veckan bjudit på tider för att ladda en sida på cirka 30-90sek. Har inte upplevt någon större skillnad när på dygnet jag testat. Från jobbet går det öht inte alls att komma in på svmc - det blir bara timeout i 99% av försöken. Någon gång ibland har jag fått upp en logga. Så har det varit i ett par veckor. Sporthoj går som bara blixten hela tiden, oavsett var jag är. Svmc och SH ligger kanske på olika ställen?

Har Telia adsl här hemma, om det nu skulle vara någon slags intressant info. :D
 
Last edited:

Lucky Luke

Moderator
Jag upplever också att forumet är segt, och så har det varit en tid.
Ibland kommer man inte in alls i trådarna.

Edit:
Det kanske är åtgärdat nu för så här snabbt var det länge sen forumet gick.
 

Swedie

Administrator
Personal
Jag ska helt klart kika på att byta leverantör denna veckan! Men först kolla upp om de haft problem som kanske varit till orsak till det här.

Tack för svaret!

Byt till phpBB då. ;) Sunt tänkt iaf.

Det verkar juste med hastigheten nu iaf, söndag kl 15.16. Det är nog mycket belastning på lördagkvällarna efter middagen, när man kopplar upp sig mot forumet. Återkommer om det blir så där segt igen.

phpBB är sämre än vBulletin och det är inte där problemet ligger. Det är servern bakom som "levererar" mjukvaran till dig som användare som inte hänger med.

Jobbigt när jag själv inte märker av det. Fast jag sitter då på en 100mbit-lina :)
 

adrian_vg

New member
Jag ska helt klart kika på att byta leverantör denna veckan! Men först kolla upp om de haft problem som kanske varit till orsak till det här.

Hoppas att det blir en förbättring i vilket fall. Det går som sagt lite upp och ner. Nu, måndag kl 09.01, verkar det vara frid och fröjd på forumet. Åtminstone för mig.


phpBB är sämre än vBulletin och det är inte där problemet ligger. Det är servern bakom som "levererar" mjukvaran till dig som användare som inte hänger med.

Ah, jag förstår. Servern kör förstås Windows95 med 32MB RAM. :D


Jobbigt när jag själv inte märker av det. Fast jag sitter då på en 100mbit-lina :)

Nu sitter jag på jobbet, 200m från en Sunet-nod, med bra hastighet upp och ner. Inga problem här iaf. Inte än. :)
 

Zapp

New member
Bättre webbhotell

Jag jobbar med diverse hemsidor och har därför erfarenhet från ett halvt dussin webbhotell. Flera är påtagligt tveksamma. Svårthanterliga med knapphändiga anvisningar, usel support, samt går ner från tid till annan.

Ett webbhotell är dock helt klart bättre än övriga - nämligen Binero. Har mycket goda erfarenheter av detta webbhotell. Binero har dessutom fått höga utmärkelser i ett antal år från fackpress som jämfört webbhotell. Jag kan bara instämma i dessa tester.
 

Marie

Banned
I kväll är det ånyo någon som har hällt minst en flaska sirap i forumservern. Rent hopplöst slött.
 

Swedie

Administrator
Personal
Riktigt trist att ni upplever det så. Jag jagar vidare efter lösning på det här.

//EDIT: Jo, jag väntar på svar på Crystone om vad som kan orsaka flaskhalsen
 
Last edited:

Spiff

New member
Det här är ping och tracerout från Telias nät. Det ser verkligen inte så snyggt ut. Crystone skulle nog behöva köpa lite nåbarhet till Internet =)


--- forum.svmc.se ping statistics ---
40 packets transmitted, 12 packets received, 70.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 35.057/63.827/70.514/9.310 ms
jorgen-larssons-macbook-pro:~ jorgen$ date
Tis 18 Maj 2010 23:06:17 CEST



jorgen-larssons-macbook-pro:~ jorgen$ traceroute forum.svmc.se
traceroute to forum.svmc.se (83.168.226.104), 64 hops max, 52 byte packets
1 192.168.1.1 (192.168.1.1) 2.348 ms 0.703 ms 1.076 ms
2 gw3-no53.tbcn.telia.com (81.231.254.1) 23.788 ms 23.776 ms 24.528 ms
3 hy-d8-link.se.telia.net (81.228.78.148) 24.496 ms 22.616 ms 23.280 ms
4 fre-c5-link.se.telia.net (81.228.73.7) 23.825 ms 23.415 ms 26.341 ms
5 fre-peer3-link.se.telia.net (81.228.94.82) 25.120 ms 23.132 ms 30.087 ms
6 netnod-ix-ge-a-sth-1500.port80.se (194.68.123.143) 28.067 ms 24.323 ms 24.554 ms
7 ed-0.hy-sth.se.crystone.net (83.168.243.136) 25.027 ms 24.261 ms 24.292 ms
8 dr-1.me6-sth.se.crystone.net (83.168.243.140) 24.613 ms 25.184 ms 25.062 ms
9 * 83.168.226.66 (83.168.226.66) 58.276 ms *
 

Tommi

New member
Nu är forumet totalt oanvändbart, får vänta i minuter på att sidorna ska laddas.
Sitter på en 10/10Mbit lina från ComHem.
Körde ett gäng ping mot forum.svmc.se och fick ett packet loss på 75% i snitt.

/ Tommi
 
Top