Skyltens storlek

Utformning av registreringsskylt

• Alla fordon ska ha skylt med EU-symbol och samma storlek

Votes: 5 6.8%
  • Man ska kunna välja med/utan symbol men skylten ska alltid ha samma storlek

Votes: 2 2.7%
  • Alla ska kunna välja om man vill ha symbol och därmed storlek på skylten

Votes: 52 71.2%
  • Skiter fullständigt i vad som finns på skylten och hur stor den är

Votes: 14 19.2%

• Total voters
    73
  • Undersökning stängd .

Maria Nordqvist

Super Moderator
Som alla vet föreslog SMC i höstas samma möjlighet som bilägare för MC-ägare, d v s man ska kunna välja storlek på skylten. Idag kom svaret: NEJ. Däremot ska frågan utredas vidare inom Transportstyrelsen. Man funderar på om fordonsägare (bil) ska kunna välja skylt med eller utan EU-symbol vilket man kan idag. Då kommer alla skyltar att ha en storlek. Läs mer här.http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ingen-mindre-skylt-pa-MC/

Vad tycker du? Ska alla fordon ha skyltar med EU:s nationalitetssymbol?
Ska alla skyltar ha samma storlek, oavsett om man har EU-symbol eller inte?
Ska den som väljer bort EU-symbolen kunna ha en mindre skylt?
Eller, bryr du dig överhuvudtaget inte om skyltens storlek och vad som är på den?
Det vore intressant att se vad Forumets besökare tycker i frågan. Svar önskas före MC-mässan då jag träffar Transportstyrelsen.

Ove 60+

Active member
:confused: EU-symbol, varfördå? Säger att man kommer någonstans ifrån mellan Sverige, Grekland och Portugal, dessutom vet vi inte hur länge EU består.

S-skylt på pläten om man vill annars kan den väl sitta på annan plats, som det har varit tidigare.

Chopperbyggarn

New member
Lite valfrihet från vår myndighet (som SMC-förslaget innebär) vore trevligt nu i denna tidsålder när politiker o andra makthavare pratar sig varma om vikten av "valfrihet" på alla tänkbara områden..

I dom två mc-tidningar som jag läser regelbundet (MCM, BigTwin) har man skrivet notiser om detta förslag..är nog troligt att fler tidningar har skrivet om detta så intresse verkar finnas för att detta förslag ska gå igenom.

Vore kanske en idé att göra samma undersökning även på dom andra mc-forumen om det går.:)

Anders.J

Marie

Banned
Självklart skall det sitta EU-märke på alla registreringsskyltar. Valfriheten på det området borde tas bort när det gäller bilar också.

Det behövs väl bara två storlekar. Enradig för bilar och tvåradig för tvåhjulsfordon (som gärna kunde vara lite större än idag). Allt övrigt är trams.

Last edited:

Peter1980

New member
Självklart skall det sitta EU-märke på alla registreringsskyltar. Valfriheten på det området borde tas bort när det gäller bilar också.

Det behövs väl bara två storlekar. Enradig för bilar och tvåradig för tvåhjulsfordon (som gärna kunde vara lite större än idag). Allt övrigt är trams.

Jag skulle vilja ha en bild på dig på min skylt.
Kan jag använda den här?

Ontopic: Man borde få välja vad man ska ha på ytan för skattemärket, ett av valen ska vara att få ha bakre reflexen där.

Last edited:

AndersX

New member
Den ytan kommer att bli upptagen av en fjärde siffra eller bokstav eftersom registrerings-numren kommer att ta slut...

/ Rickar

De kommer inte ta slut, iaf inte på väldigt länge. Med nuvarande system, "ABC 123" finns det drygt 12 miljoner kombinationer, idag finns det ca 8 miljoner registrerade fordon i Sverige.

Om det nu behövs en extra siffra i framtiden berör det ju bara dessa skyltar isf.

Last edited:

Rickar

New member
. Med nuvarande system, "ABC 123" finns det drygt 12 miljoner kombinationer, idag finns det ca 8 miljoner registrerade fordon i Sverige.

Det finns ett stort antal registreringsnummer i "karantän" som tillhör fordon som är skrotade också... detta gör att vi (enligt min källa) snart har gjort av med alla 12 miljoner nummerkombinationer...

Chopperbyggarn

New member
:)
Det finns ett stort antal registreringsnummer i "karantän" som tillhör fordon som är skrotade också... detta gör att vi (enligt min källa) snart har gjort av med alla 12 miljoner nummerkombinationer...

Jag har gjort sökningar på flera av dom fordon jag haft och alla dessa reg nummmer finns nu på andra fordon!! Lär dröja mycket länge innan vi behöver fler/siffror-Boksäver!!! Frågan är om vi överhuvutaget behöver tänka på detta i vårt land med så låg befolkning???

"karrantänen" uppfattar jag som mycket kort vad gäller återanvändning av utskrotade fordon.

Anders.J

Mimmi

New member
Hej!

I De Lättkränktas Land som även drabbats av prydhet och moralpanik så har Staten dessutom censurerat följande bokstavskombinationer:

APA, ARG, BAJ, CUC, CUK, DUM, DYR, ETA, ETT, FAN, FEG, FEL, FEM, FES, FET, FNL, FUC, FUL, GAM, GAS, GAY, GET, GEY, GLO, GOM, GUB, GUC, GUD, GUK, HAL, HAN, HAO, HAR, HAS, HAT, HER, HES, HET, HJO, HKH, HMO, HOM, HON, HOR, HOT, HRA, HUD, HUK, HUS, HUT, JUG, JUK, JUO, JUR, KDS, KUC, KUF, KUG, KUK, KYK, LAM, LAT, LEM, LOJ, LSD, LUS, LUZ, MAD, MAO, MAS, MEN, MES, MLB, KUF, MUS, MUT, NAZ, NEJ, NJA, NOS, NRP, NUP, NYP, NYS, OND, OOO, ORA, ORM, OST, OXE, PAJ, PAP, PES, PKK, PLO, PNS, PRO, PUB, PUC, PUK, PYS, RAS, REA, ROM, RPS, RUG, RUK, RUS, SAB, SAC, SAF, SAP, SAT, SEG, SEK, SEX, SJU, SOP, SOS, SPY, SSU, SUG, SUP, SUR, SWE, SYF, TAJ, TBC, TOA, TOK, TYP, TOT, TRE, UCK, USH, UFF, UPA, USA, UFO, WAM, WAR, WTC, WWW, XTC, XTZ, XXL, XXX, XUK.

Många av dessa kombinationer var tillåtna förr, så man kan se en del av dem fortfarande. Men de delas inte längre ut.
Det är ett antal tusen regnummer som försvinner bara av denna löjliga anledning, 147852 om jag räknat rätt.
Men får den tjänsteman som sköter denna sak fortsätta sitt tramsiga värv, lär listan byggas på undan för undan...

Last edited:

OH-

Member
Valfrihet är OK, det är ju bättre än skyltar med alldeles för små tecken.

MEN, ni som tycker skylt utan nationalitetssymbol vore nåt för er egen hoj - åker ni aldrig utomlands? Ett lagligt nationalitetsmärke av den typ som fortfarande krävs utanför Europa är ju ungefär lika stort som hela den nuvarande skylten, med andra ord både vackert och lättplacerat.

Mimmi: utökningen av den där listan var ju inte bra, då blir det ju inga fler bilder på hojarna BYT och FUL parkerade sida vid sida.

Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Valfrihet är OK, det är ju bättre än skyltar med alldeles för små tecken.

Valfrihet är guld värd!!!:)

MEN, ni som tycker skylt utan nationalitetssymbol vore nåt för er egen hoj - åker ni aldrig utomlands? Ett lagligt nationalitetsmärke av den typ som fortfarande krävs utanför Europa är ju ungefär lika stort som hela den nuvarande skylten, med andra ord både vackert och lättplacerat.

I den mån ordningsmaketrna överhuvudtaget bryr om nationalitets beteckning samt storlek/utseende på denna i det/dom utom Europeiska länder man ska besöka så är det ganska enkelt att montera en "provisorisk" dekal...har kört med ,stor dekal ,liten dekal ,Svensk flagg dekal samt helt utan och dom har inte ens brytt sig när jag blivit stoppad där jag har rest:)

Anders.J

OH-

Member
.................. i det/dom utom Europeiska länder man ska besöka .........

Jag uttryckte mig otydligt. Om man kör omkring utan EU speciallösning för nationalitetsmärke i Europa så skall man ha den globalt godkända varianten. Valet (vid utlandsresa inom Europa) står alltså mellan nuvarande (i mina ögon ganska behändiga) skylt och en lite mindre skylt plus en stor S-dekal. Smådekalerna som många använder är prydnader, den lagliga är ganska stor om man inte kör guldvinge.
Och nog kan jag tänka mig att en grinig polizei eller uppretad carabinieri kan ta fram bötesblocket.

Maria Nordqvist

Super Moderator
EG-direktivet säger inget om skyltens storlek utan om monteringsplatsen. Tyskarna har faktiskt fått mindre skyltar det senaste året.

Last edited: