Skruv sitter fast

linusemanuel

New member
Hej,
Jag har en torx skruv som håller fast luftfiltret som jag inte kan få ut, eftersom jag skulle behöva byta luftfilter måste jag få ut den nu. Så tänkte höra om ni har några tips.

Torx skruven är cirka 2,5 cm lång och är mutter gängad, den är dragen så hårt att när jag skruvar på den nu så snurar den bara runt utan att få något fäste i gängorna som troligen gått sönder.

Jag tror att mitt enda alternativ är att borra upp den? Vad ska jag tänka på när jag borrar den? Finns det något annat alternativ?

Mvh Linus
 

Hellman

New member
Vad menar du med "muttergängad"?

Sitter det en fast mutter i andra änden som gänga kanske den har lossat och bara snurrar med.

Annars brukar ju metoden för skruvar som satt sig vara att hamra lite på dom eller dra åt den lite innan du drar loss den för att släppa spänningarna.

Alternativ köpa en Ducati, då vibrerar allt loss av sig själv till slut :D.
 

dalis

New member
Om jag förstått linusemanuel rätt så är problemet inte att skruven sitter fast utan snarare att gängorna är sönderdragna så att man inte får ut den.
(med muttergängad menas förmodligen maskingängad typ M4, M5 eller så).
För att kunna borra måste du nog kunna hålla skruven still så att den inte snurrar med borren, om detta är möjligt med en polygrip kanske du istellet kan gripa runt skallen och dra utåt samtidigt som du vrider på skruven, har du tur så kommer "frisk" gänga att "få tag" och du kan skruva ut den utan problem.
 

Chopperbyggarn

New member
För skruvar/bultar som har ärjat ,rostat fast eller som sitter med stark Loctite så brukar det fungera bra att med TIG svets bygga upp ett"T" på skruven och sedan ta loss den med tång. Svetsningen värmer upp skruven så att den släpper något i gängan. Om du redan har gängpaj så får du nog ta ut den med våld och sätt i nya gängor av typen Heli Coil.

Anders.J
 

jan-olovj

Active member
Kan det vara så att det är en gängad mässingshylsa som sitter i plasten som har släppt?
 
Top