Skrotbilsberedningen

powerglide

New member
För den som inte orkar klicka på länkar.

*Välkommen till Stoppa Skrotbilsberedningen.nu*

Just nu finns det ett liggande förslag om skrotbilar från Naturvårsverket ärendenr NV-01928-10 som om det klubbas igenom kommer att innebära att det kan bli omöjligt att ha en reservdelsbil eller för den delen ett nedplockat projekt stående i mer än ett år

*Skriv på denna namninsamling* www.upprop.nu/kefs
OBS! Du måste skriva på med både för- och efternamn.

*Naminsamlingens stoppdatum är 10 Aug*, den kommer att skickas till de berörda inom Regeringen i Augusti. Hjälp oss att sprida detta vidare tillsammans med den här sajten.

Ett flertal motororganisationer och fordonssammanslutningar har ställt sig bakom detta upprop.

*Varför har denna proteströrelse dragit igång? Varför är det akut att vi agerar nu?*

Följande förslag ligger nu efter att ha malt igenom våra byråkratiska kvarnar. Nedan är några axplock ur beredningen som har gjorts av Naturvårdsverket

1. Fordon som inte har varit i trafik på ett år ska kunna skrotas av myndigheterna. Mina hojar har inte varit i trafik på flera år och ska alltså kunna skrotas. "Konfiskering" heter det!

2. Om reparationskostnaden överstiger marknadsvärdet för ett fordon ska det kunna skrotas. Vem avgör dessa värden? En Bel Air -57 med motorrumsbrand kanske kostar för mycket att laga enligt värderingsmannen och ska därför skrotas. Men ägaren kanske har lite reservdelar och är beredd att lägga all fritid en hel vinter för att rädda sin älskade bil, men se det får han inte, för den ska skrotas.

3. Det blir förbjudet för privatpersoner att demontera bilar. Avsikten är att skrotning av bilar ska göras av bilskrotar, men det görs ju redan idag. Ingen nytta med den delen av förslaget med andra ord. Det görs inget undantag för att demontera en bil för renovering, det blir med andra ord förbjudet att helt demontera en Volvo PV för omsorgsfull renovering enligt förslaget.

4. I en demokrati ska man titta på allas intressen, eller hur? Inga som helst motororganisationer har blivit tillfrågade om detta. Inte ens MHRF som dessutom felaktigt benämnts som "Motorhistoriska Klubben". De har alltså inte ens ägnat landets största organisation för bevarande av motorkulturen så mycket intresse att de lyckats benämna organisationen rätt. Detta trots att det finns ett EU-fördrag som säger att man SKA ta tillvara och iaktta sådana intressen.

5. Det blir förbjudet att exportera en bil som inte har gått igenom SBP senaste året. Det må väl så vara för vardagsbilar eftersom dessa oftast stannar inom länsgränserna vid ägarbyte, men samlar- och veteranbilar har en marknad som geografiskt är avsevärt större än så.

Detta var bara några av dumheterna i förslaget. Ska vi ha ett sådant samhälle?

*MHRF*

Motorhistoriska Riksförbundet har redan agerat och har också skrivit ett betänkande som berör ett antal punkter och dess konsekvenser. Hela beredningens förslag finns att läsa på MHRFs hemsida likaså MHRFs remissvar.

Länk till MHRFs sida:
www.mhrf.se/uttjanta_bilar

Länk till Naturvårdsverkets redovisning:
www.mhrf.se/M2011/2459/KeRedovisning

Länk till MHRFs remissvar:
www.mhrf.se/M2011/2459/Ke

Det är av största vikt att vi som folk agerar och protesterar å det starkaste nu innan det är för sent då denna motionen skall behandlas redan i September. I början av Augusti kommer namninsamlingen vidarebefodras till de berörda parterna inom alla beslutsorgan via MHRF och andra motororganisationer.

Denna insamling handlar enkom om att få stopp på beredningens förslag och att få dem att införliva alla motororganisationer i en ny beredning så att svenska folkets hobby och kultur inte berörs negativt utav EU direktiven


Ladda ner MHRFs flyer i PDF här...

*Facebook*

Vi finns även på FACEBOOK men innan du hoppar in där så läs vår policy så du håller dig inom dessa ramar.
För att bibehålla kursen så ska vi hålla denna kampanj opolitisk och icke partibunden. Alla partipolitiska påhopp, racistiska tillmälen och andra intresseinlägg kommer att rensas bort. Vi bör hålla våra kommentarer till att gälla denna beredning och konsekvenserna för våran fordonshobby, så att politiskt käbbel inte söndrar oss. Alla oavsett politisk åsikt, ras, sexuell identitet och religion skall kunna vara med i denna kampanjen.

Vårt gemensamma mål är att stoppa förslaget i dess linda och få det omarbetat så att det är logiskt och demokratisk genomförbart utan att drabba hela fordonshobbyn.

Låt oss därför använda följande princip:
*Så länge banden som knyter oss samman är starkare än de som kan dra oss isär är allt väl.*

TACK!

www.facebook.com/groups/stoppa.skrotberedningen
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har kontakt med MHRF, Motorhistoriska Riksförbundet. Vi ska snacka med varann när semestern är över. Men, som sagt ovan: motorcyklar ingår INTE.
 

Diversion

New member
Det verkar som om någon röstning skall ske redan den 10 augusti. Nej MC ingår inte men det är väl inte alltför långsökt att det kan drabba MC så småningom. Det gäller ju inte bara avställningstiden utan möjlighet att som privatperson skaffa delar från en skrot.
 

Chopperbyggarn

New member
Har självklart skrivit på protesten mot detta förslag!!!!

Personligen har jag ett par reservdelsbilar samt 2stycken veteranbilar som väntar på att komma i trafik när tid o lust kommer för att skruva o fixa det sista på dom...jag känner personer som hållit på att renovera sina veteranbilar/ byggt street rods under årtionden och som sannolikt inte blir klara före pensions åldern.

Ett sådant här förslag måste stoppas till varje pris!!!

Intresset för bilar och motorcyklar går på många punkter hand i hand samt att många motorintresserade håller på med både bilar och motorcyklar.

Anders.J
 

lilleman

New member
När det gäller vad denna regeringen hittar på så blir jag inte förvånad över detta
urdumma lagförslag.Jag skyndade mig o skriva på protestlistan för detta tramsförslag.

Mvh/Roger
 

Diversion

New member
Vill bara påpeka att det är en utredning av en enskild tjänsteman som verkar vara på korståg i miljöns namn, det har alltså än så länge inget med politikerna (vare sig regering eller opposition) att göra annat än att de utfärdat uppdraget.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Har haft kontakt med MHRF och därefter lagt ut detta som nyhet. SMC stödjer givetvis MHRF, men eftersom motorcyklar inte ingår i förslaget kommer vi inte att agera. MHRF väntar på beslut från Miljödepartementet. Observera att inget beslut fattat av regeringen om hur man ska gå vidare med förslaget trots att ett år gått. Som Diversion påpekar, det är en utredning av en tjänsteman.
Länk nyhet: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Naturvardsverkets-forslag-ett-hot-mot-fordonshobbyn/
 

Hansi

Skrivit för mycket
Räcker ju att någon skriver fordon istället för bil i texten någonstans så kommer motorcyklar ingå. Och vad tror ni man kommer använda för ord...mycket enklare att skriva fordon så att lätta lastbilar, lastbilar och bussar kommer med i en och samma paragraf.
 

Diversion

New member
Räcker ju att någon skriver fordon istället för bil i texten någonstans så kommer motorcyklar ingå. Och vad tror ni man kommer använda för ord...mycket enklare att skriva fordon så att lätta lastbilar, lastbilar och bussar kommer med i en och samma paragraf.

Det finns enskilda tjänstemän som bedriver korståg mot fordonshobbyn oavsett om det gäller fyra eller två hjul. Det hade nästan varit bättre om MC ingått, för nu splittras vi. När de löst "problemet" med entusiastbilar kommer de efter MC, det är bara en tidsfråga men den dagen står vi kanske ensamma.
 

Oldbiker

New member
Det finns enskilda tjänstemän som bedriver korståg mot fordonshobbyn oavsett om det gäller fyra eller två hjul. Det hade nästan varit bättre om MC ingått, för nu splittras vi. När de löst "problemet" med entusiastbilar kommer de efter MC, det är bara en tidsfråga men den dagen står vi kanske ensamma.

Jag instämmer till fullo, vi som på ett eller annat sätt håller på med hobbyfordon måste hålla ihop. Jag skulle tro att det är många av oss som åker hoj i dag även hållit på med bilar, eller kommer att göra det den dagen vi behöver fler hjul.
Dessutom är det självklart många som har både en bil och en hoj i garaget. Så är det för min del och den ställer jag av på vintern och det är inte varje år som den ställs på, man vet redan på våren att det kommer inte att finnas tid för allt. Har också några gamla hojar stående som jag inte riktigt vet vad det ska bli av.
Som flera påpekat handlar detta i nuläget inte om hojar, men vad händer den dagen det gör det, vilket stöd kan vi räkna med för att få ha våra hojar ifred för knepiga byråkrater.
Det bästa är att se till att förslaget skrotas och byråkraten som är pappa till det får ett FAS3 jobb i något arkiv.
 

gundj

New member
Fullständigt horribelt förslag. Häng handläggaren upp o ner i en myrstack! Min gamla duett skulle ju bli skrot :-(

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Alla som arbetar med hobbyfordon håller ihop! SMC har regelbunden kontakt med mängder av organisationer i alla slags fordonsfrågor - det finns ingen splittring. Tvärtom försöker vi samordna våra remissvar och liknande. Med gemensamma mål i olika frågor kan vi nå längre. Inom MHRF finns för övrigt många medlemsklubbar som enbart arbetar med MC och mopeder.
 

Chopperbyggarn

New member
Kom just att tänka på att det finns en kategori motorcyklister som direkt berörs av skrotbilsberedningens förslag och det är en stor andel av dom som Amatörbygger sina Trikes dessutom byggs det 2 hjuliga motorcyklar baserades på motorer/växellådor från bilar.

Såvitt jag känner till så registreras alla nybyggda Trikes som Motorcykel (finns vissa äldre som är bilreggade)

Många Trike byggen börjar med inköp av en bil som inte längre kommer användas i trafik och drivlina, bakaxel, hjulupphängningar, fjädring, bromsar mm plockas från bilen för bygget innan resten skickas till skrot… dom auktoriserade bilskrotarna sparar inte alltid på alla dessa delar så man kan köpa dom där och om man mot förmodan hittar alla dessa delar på en bilskrot så blir utgångspunkten för bygget avsevärt dyrare.

I min värld är det dessutom en miljögärning att återanvända fullt och väl fungerande delar i andra sammanhang.

SMC kanske mer aktivt borde engagera sig i denna fråga?

Mvh

Anders.J
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns ingen anledning att göra något ytterligare just nu. OM förslaget dyker upp som ett förslag från regeringen, då kommer vi att jobba aktivt. Just nu är det en skrivbordsprodukt som ligger på Miljödepartementet och väntar på att behandlas, inget annat.
 

Skye

Kör Mycket!
Hörde på radio väst att förslaget inte var så väl genomtänkt och att de ska se över så att det inte drabbar hobby-byggaren. De glömde lixom av den delen i jakten på miljöförbrytare och oseriösa skrotar.
 

Hampe

Skriver massor!
Ah!
En sådan härlig flashback från schuttitalet och vansinnigheterna då. En rabiat tjänsteman i en källarskrubb utan fönster snöar in och tar ut allt sitt hat mot sådant han eller hon inte förstår sig på genom att hängivet vilja förbjuda det som ligger utanför denna lilla människas horisont - och därtill med så bred pensel att allt annat sugs med i svepet också.

Nå, det lär inte gå igenom nu i denna vändan - men det är en varningssignal att sådana vi avlönar tillåts ägna dagar, veckor och månader med sådant här trams.

Jag ser ett par saker som man kanske ville komma åt från början:

# Export av begagnade bilar.
Ett väldigt smalt band av bilmodeller exporteras ut ur landet till några få definierade länder;
Det handlar om japanska minibussar och pickupper, några få modeller av japanska personbilar och combis samt enstaka VW bussar och Mersor. Dom exporteras i slutet av sin svenska levnadscykel, men har åtskilligt kvar att ge i länder utan krav på status, pittmätning mellan grannar och Svensk Bilprovning.
Är det så himla allvarligt, egentligen? Det mesta som går ut idag är dessutom katalysatorrenat och rullar i många år i sitt nya hemland innan användbara reservdelar flyttas över till andra fordon.
Kanske slarvar man med spilloljehanteringen på den nya hemorten, men lita på att grejerna kommer till användning, tas om hand på bästa sätt och att eventuellt uttjänta delar antingen finner nya helt oväntade användningsområden, eller återvinns som metaller.
Behöver vi verkligen lagstifta mot detta? Det kanske är bättre att upplysa batikmänniskorna om att bilarna går till huvudsakligen går till västafrikanska länder som tex Gambia? Då blir det annat ljud i skällan och exporten av halvskabbiga bilar kan kanske mer ses som ett slags bistånd? Med lite kreativt sökande i Tullstatistiken kan till och med det bokförda värdet för bilexporten inkorporeras i "1-procents ambitionen" vi en gång hade...

Det är redan idag förbjudet att exportera däck med profildjup som understiger svenska lagstadgade 1,6 mm. Fråga mig inte varför svenska myndigheter vill styra upp vad som sker i ett land på andra sidan jordklotet - som inte ens har motsvarande lag på mönsterdjup. Svensk klåfingfrighet i sin prydno.


#Övergivna bilar

Bättre då att ta hand om det som sker på hemmaplan: alla övergivna bilar som droppas precis var som helst. Ibland utan skyltar, ibland med skyltar. Jag kan tänka mig att även dessa var i fokus för den aktuella utredningen, men vad skulle det egentligen göra för skillnad?

Idag lämnas bilarna precis var som helst. Efter dagar/veckor får dom ett litet plastband i backspegeln eller en flourocerande orange lapp i rutan. Detta är egentligen startskottet för den stora huggsexan - har bilen fått vara ifred innan så börjar nu råttorna kalasa på kroppen nattetid. I rask takt försvinner det som har ett värde, och bilen går från att varit övergiven med (ofta) bara mindre fel till att vara ett kadaver på mindre än en vecka. Då tar vandalerna vid. Man slår och krossar, eldar och förstör. Oavsett var bilen står. På en ficka längs landsvägen. På vägrenen längs motorvägen - med myndigheternas goda minne. Eller på en bostadsparkering där ofta andras, fungerande bilar får en släng av sleven när förstörelselustan överträffar antalet kvarvarande rutor att smascha på den övergivna bilen.

Varför försöka patcha på ytterligare en lag på dom vi redan har? Det är mycket bättre att verkligen använda sig av den lagstiftning som redan finns. Att bara plocka nummerskyltarna gör inte bilen svårare att spåra, och fråntar inte den registrerade ägaren från ansvar.
Oh ja, det finns bilägare som inte gör rätt för sig, och bilmålvakter som skiter i allt. Men det kommer det att finnas även om man hittar på en ny lag i stil med den som skissas på nu. Bättre att lägga resurser på att jaga reda på registerad ägare och låta denne betala för kostnaderna för bärgning och uppställning i låst parkering under låt säga 3 månader.

Så som det funkade förr! Jag förstår att det var ett tröstlöst arbete, och att det var besvärligt att kontoföra de kostnader som inte gick att ta ut på bilägarna. Men när samhället kapitulerar inför sina egna lagar så kommer respektlösheten som ett brev på posten gjorde förr - med lördagsutdelning och allt!

Jag är less på att röra mig i laglöst land: industriområdernas ytterområden där övergivna fordon - delvis tack vare skrotpremiens avskaffande! plundras på godbitar, eldas upp och lämnas att tas om hand av samhället. En ny lag kommer inte att göra någon skillnad i det avseendet.

Man måste se till att effektuera och skapa respekt för de lagar som faktiskt redan finns innan man börjar klydda fram nya.
Annars sjunker respekten för rättsystemet i stort. Det står i versaler på alla försättsblad jag har sett. Hur kan någon jag betalar lönen för missa en sådan grej?



Hampe
 
Last edited:
Top