Skrämselpropaganda Trafik.

mudder

Member
Skrämmande film, men tyvärr är situatuonerna inte ovanliga. Jag kör lastbil ibland och då blir man en slags betraktare när man lunkar på i 80 km/tim.
Det jag funderar över är varför folk inte saktar ner vid uppenbara faror. T.ex. om jag kommer och kör på E4:an och ser att det står en bil på vägrenen så förstår jag att det är något fel. Eftersom de inte är normalt att parkera på E4:an så gäller det att vara berädd på precis vad som helst. Ibland kan det vara lämpligt att sänka farten till gångfart vid passering av vissa faror eller vägarbetare. Men, det jag vill komma till, är alla idioter som inte lättar en endaste millimeter på gaspedalen vid passering av hinder. Jag har sett massor av personer som glatt gasar vidare endast några centimeter från en uppenbar fara. Varför lättar de inte på gasen?

Vet alla föresten vad en gul saftblandare betyder? Det betyder att, vägen är helt eller delvis blockerad. HELT blockerad kan vara t.ex. en stålwire som bärgningsbilen har spännt upp tvärs över vägen! Tänk på det!
 

jan-olovj

Active member
Ja det var en otäck film, men den visar på hur lite folk tänker på den fara som det är i trafiken. Mig berörde den väldigt, allt onödigt lidande bara för att det skall vara så jäkla stressat hela tiden.
 

Tommi

New member
Ja det var en otäck film, men den visar på hur lite folk tänker på den fara som det är i trafiken. Mig berörde den väldigt, allt onödigt lidande bara för att det skall vara så jäkla stressat hela tiden.

Stressat var ordet ja.
Jag funderar ofta sittandes på motorcykeln och i bilen med för den delen varför folk har så bråttom någonstans hela tiden?

Något jag verkligen avskyr och önskar att polisen gjorde något åt istället för att stirra sig blinda på hastighetsövervakning är folks totala oförmåga att hålla avstånd och använda blinkers.

Vore trevligt om SMC kunde lobba för att kameraskåpen byts 1 till 1 mot polisbilar och eller polismotorcyklar, det enda som fungerar mot kamerabromsande ögontjänare.

/ Tommi
 

lilleman

New member
Ja den borde helt klart visas i svensk tv
verkligen en skrämande o tankeframkallande film.

Mvh/Roger
 

adrian_vg

New member
Fick en flashback från olyckan jag såg häromdagen. En bilist körde på en gångtrafikant. Kommer nog aldrig att glömma dunket och klirret, samt nånting som flög i ögonvrån... Damen som blev påkörd flög enl uppgift som en vante. Bilen körde i kanske 50km/h... Den arma kvinnan var alldeles blodig och bruten, och dog på plats en liten stund senare, efter att ambulans kommit. Allt jag kunde göra tills ambulansen äntligen kom, var att hålla henne i handen och säga tröstande ord. Jag vill inte vara med om nåt sånt igen... Fy fan.

Lova att ni alltid har alla skydden på när ni kör er mc, oavsett temperatur, och kör snyggt och säkert. Deal?
 
M

magne

Guest
Efter att sett filmen kan jag bara säga att den är skrämmande... en del tankar flög genom huvudet...
 

zappa

New member
Sitter just nu rätt mållös efter att ha sett filmen, helt klart att det ger en tankställare som heter duga. Inte för att jag tycker att jag gör vårdlöst men för att det finns så många andra som gör det.

Håller med Mudder vad gäller problem som uppstår på motorvägar, det minsta man kan göra (om det finns utrymme) är ju att byta till yttre/inre fil när man passera en "parkerad" bil på E4:an. Finns det inte utrymme så är det ju sakta farten som gäller, har själv nästan blivit nermejad på hoj när jag gick ner till 60-70 km/h på E4:an när det stod en bil med skada, de hade klippt en grävling som låg halvvägs ut i vägbanan, bilen bakom mig körde minst 110km/h och bromsade så kraftigt att jag hörde de små däckstjuten som kan bli med ABS, kan inte ha varit många cm till godo för min del.

Jag hade inga problem att passera grävlingen, men en låg bil får ju lite skador även om han kör på en död grävling, och det gjorde denna personen. Det "roligaste" var att han stanna på samma mack, ett par hundra meter senare, som mig och började skälla ut mig efter noter och ville att jag skulle betala hans skador!!!

Finns ju bara ett svar på det: "Ring Polisen så ska vi nog lösa det!". Sedan satte jag på mig hjälmen och körde där ifrån. Paret som hade kört på grävlingen i första skedet var på samma mack och ringde efter bärgare så det var som tur var ingen i/vid bilen, de hade slagit sönder kylare och lite annat.

/Zappa
 

Swedie

Administrator
Personal
Fin och rörande film. Bra att se saker på sätt man kanske inte tidigare tänkt det på.
 

Spiff

New member
Den filmen skulle man se varje gång innan man fick starta bilen....
Huga vad starkt. Tänk att vi har så brått....
 

Motormannen

New member
Det är en mycket rörande och allvarlig film!

Borde visas i svensk TV någon gång då och då och kanske också obligatorisk att se på riskutbildningarna för varje körkortsbehörighet?
 

swischmc

New member
Det som rör mig mest efter att ha sett filmen är de anhöriga. Krascher ser man ju på tv/film mest hela tiden och alla kliver oskadade ur fordonen - om det inte är the bad gays.

Men att se det som händer sedan, i verkligheten. Att se anhörigas sorg. Vanliga människors vardag som förändras till det värsta på bara en sekund. Den vållande i fängelset och ångesten den personer måste känna. Jag släpper helt klart av på farten när jag sett filmen!

Filmen borde visas på tv, i alla fall vissa delar av den. Sju minuter är nog i längsta lagen om man ser den på tv eller bio. Jag blev berörd redan efter 1-1,5 minuter.
 
Top