Larmet är kanske inte till för att skrämma tjuvar.
Det är där för att du inte ska glömma det. Det är lätt att missa det och köra iväg en halvmeter innan det tar i gafflen ;-)
Köper man dessutom deras kedja och den längre "knoppen" till skivbromslåset så kan du låsa fast hojen i en stolpe t.ex.Handelsboden har ett suveränt skivbromslås som har det pasande namnet
"Hojlåset"
Hojlåset 14c är ett bromsskivelås för motorcyklar – låser effektivt hjulet, så det inte kan snurra. Testat och godkänt av Svenska Stöldskyddsföreningens certifieringsorgan (godkänns av försäkringsbolagen). Levereras med två nycklar.
Hojlåset är Sveriges billigaste godkända MC-lås!
Knoppen på mitt skivbromslås sitter i inre kransen,Tänk på att om du köper en "knopp" så ska den kunna sitta på ett sådant sätt i skivan att hojen blir mer eller mindre obrukbar om man försöker klippa skivan.
Om den bara sitter i inre kransen är det en lätt sak att klippa en länk och sedan köra iväg.
Tjena
Inget ont sagt om skivbromslås, men en kompis i Göteborg sa att
2 grabbar stal en hoj med hjälp av en skateboard under framhjulet
sedan runt hörnet in i väntande bil förra året!!!!
Snart slutar man att bli förvånad![]()
Jo, det är så det går till. Oftast en skåbil med ramp som väntar.Tjena
Inget ont sagt om skivbromslås, men en kompis i Göteborg sa att
2 grabbar stal en hoj med hjälp av en skateboard under framhjulet
sedan runt hörnet in i väntande bil förra året!!!!
Snart slutar man att bli förvånad![]()
Skaffa ett lås som passar bakbromsskivan och lås i denna.
Svårare att släpa iväg hojjen med låst bakjhul och styrlås.
Sedan är det mindre risk för att göra skivan vind pga av egen glömska.
Vanligt stöldknep är säckakärra under framhjulet och sedan släpa den till väntandes lastbil.
Bara aningen svårare att balansera för dem kan jag tänka mig.Svårare att släpa iväg hojjen med låst bakjhul och styrlås.
Kylspray och en spetsig hammare tar i stort sett vilket lås som helst.Lås i bromsskivor begriper jag faktiskt inte hur dom kan vara godkända över huvud taget. För en enkel själ som mig ser det ut som man bara behöver enkla handverktyg för att sätta ett sånt ur spel (på väldigt många hojar).