Skivbromslås

Xavante

New member
Är nybliven ägare till både hoj och körkort sedan i somras. Ska snart hämta ut min pärla (VFR 800) och funderar på vilket lås jag ska köpa.

Tar väldigt tacksamt emot tips och förslag på vart jag köper det.... :)

Lejonell

New member
Handelsboden har ett suveränt skivbromslås som har det pasande namnet
"Hojlåset"

ProductPopup.aspx

STORSÄLJARE
Artnr:9011
Beskrivning:
Hojlåset 14c är ett bromsskivelås för motorcyklar – låser effektivt hjulet, så det inte kan snurra. Testat och godkänt av Svenska Stöldskyddsföreningens certifieringsorgan (godkänns av försäkringsbolagen).

Levereras med två nycklar.

Hojlåset är Sveriges billigaste godkända MC-lås!

Catherine

New member
Jag köpte förra året ett skivbromslås med larm, Abus Detecto 8000. Larmets nytta diskuteras, men jag tror att det kan avskräcka en och annan spontan tjuv och även provsittare. "Proffsen" stoppas säkert inte av varken larm eller låskedjor... Jag är hur som helst väldigt nöjd med låset.

Du hittar låset på laskompaniet.se.

jsfjr

New member
Larmet är kanske inte till för att skrämma tjuvar.
Det är där för att du inte ska glömma det. Det är lätt att missa det och köra iväg en halvmeter innan det tar i gafflen ;-)

Catherine

New member
Larmet är kanske inte till för att skrämma tjuvar.
Det är där för att du inte ska glömma det. Det är lätt att missa det och köra iväg en halvmeter innan det tar i gafflen ;-)

En väldigt praktisk bonuseffekt, men vore detta enda syftet så skulle det inte behöva tjuta så öronen ramlar av... ;)

Jeppe62

New member
Jag har ett litet och smidigt skivbromslås som är lätt att använda och att ta med på resan. ABUS Granit 68 heter låset och det följer med en "kabel" att sätta runt handbromsen så att det inte går att glömma låset när du åker iväg. Det har räddat mig från ett spräckt bromsok ett par gånger.
Jag köpte låset hos SULAS i Strängnäs och det var dessutom nedsatt till reducerat pris.
mvh Jeppe

lime

Skriver inte
Tänk på att om du köper en "knopp" så ska den kunna sitta på ett sådant sätt i skivan att hojen blir mer eller mindre obrukbar om man försöker klippa skivan.

Om den bara sitter i inre kransen är det en lätt sak att klippa en länk och sedan köra iväg.

jan-olovj

Active member
Min första hoj var en xv535 och låset jag köpte passade inte Viragon 1100. Det kanske är en god ide att kolla före köp att det passar.

hobbe

New member
En sak jag tycker du skall tänka på är att du väljer ett lås du kan förvara i/på hojen när låset inte används.
Lås är inget du vill ha i ryggan om det går åt skogen.

TKH

New member
Handelsboden har ett suveränt skivbromslås som har det pasande namnet
"Hojlåset"
Hojlåset 14c är ett bromsskivelås för motorcyklar – låser effektivt hjulet, så det inte kan snurra. Testat och godkänt av Svenska Stöldskyddsföreningens certifieringsorgan (godkänns av försäkringsbolagen). Levereras med två nycklar.
Hojlåset är Sveriges billigaste godkända MC-lås!
Köper man dessutom deras kedja och den längre "knoppen" till skivbromslåset så kan du låsa fast hojen i en stolpe t.ex.

Tänk på att om du köper en "knopp" så ska den kunna sitta på ett sådant sätt i skivan att hojen blir mer eller mindre obrukbar om man försöker klippa skivan.

Om den bara sitter i inre kransen är det en lätt sak att klippa en länk och sedan köra iväg.
Knoppen på mitt skivbromslås sitter i inre kransen,
det blir inte större bredd på "spåret" så knoppen faller igenom om
man tar en länk på skivan, bara ett längre spår.
Spelar ingen roll egentligen hur bra lås man har, vill de ta hojen så gör de det.

fbg

New member
Tjena
Inget ont sagt om skivbromslås, men en kompis i Göteborg sa att
2 grabbar stal en hoj med hjälp av en skateboard under framhjulet
sedan runt hörnet in i väntande bil förra året!!!!

Snart slutar man att bli förvånad :confused::rolleyes:

lime

Skriver inte
Tjena

Med en tillräckligt stor kran snor man ett helt hus om man bara vill. :D

TKH

New member
Tjena

Jo, det är så det går till. Oftast en skåbil med ramp som väntar.
Därav kedjar man fast hojen i en stolpe via skivbromslåset t.ex.
Det kanske räddar en och annan hoj för tillfället då de kanske inte
har verktyg att kapa kedjan med sig.

LC4ever

New member
Skaffa ett lås som passar bakbromsskivan och lås i denna.
Svårare att släpa iväg hojjen med låst bakjhul och styrlås.
Sedan är det mindre risk för att göra skivan vind pga av egen glömska.

Vanligt stöldknep är säckakärra under framhjulet och sedan släpa den till väntandes lastbil.

OH-

Member
Skaffa ett lås som passar bakbromsskivan och lås i denna.
Svårare att släpa iväg hojjen med låst bakjhul och styrlås.
Sedan är det mindre risk för att göra skivan vind pga av egen glömska.

Vanligt stöldknep är säckakärra under framhjulet och sedan släpa den till väntandes lastbil.

Jag säger inte att du har fel - men hur tänker du när du säger att ett lås i bakbromsskivan är lättare att komma ihåg / se?

När vi ändå är där bak: Är det inte en bra idé att (på dom hojar det passar) sätta ett grovt hänglås / skivbromslås med bygel i drevet? Starkt vid minnesluckor och väldigt bängligt att köra iväg med.

Lås i bromsskivor begriper jag faktiskt inte hur dom kan vara godkända över huvud taget. För en enkel själ som mig ser det ut som man bara behöver enkla handverktyg för att sätta ett sånt ur spel (på väldigt många hojar).

TKH

New member
Lås i bromsskivor begriper jag faktiskt inte hur dom kan vara godkända över huvud taget. För en enkel själ som mig ser det ut som man bara behöver enkla handverktyg för att sätta ett sånt ur spel (på väldigt många hojar).
Kylspray och en spetsig hammare tar i stort sett vilket lås som helst.
Våra byggcontainrar hade värsta värstinglåsen för tusentals kronor styck.
Tror ni det hjälpte?
Nix, det slutade med att man fick ha alla verktyg i 1 container som sedan
hissades upp i luften med en kran varje dag man gick hem.
Då fick de vara ifred men jag kan tänka mig att buset idag har lärt sig att hissa ner också.
Ibland hade man ingen kran på bygget.....