Skinnställ, budget

Crank

New member
Goddagens!
Jag har funderingar om alla dom budget-skinnställ som finns ute på marknaden och skulle gärna vilja höra andras erfarenheter och tankar angående dessa. Det kan handla om storlekar och passform, kvalitén på skinnet/sömmar/skydd etc. Dela gärna med er! Det bästa är så klart att prova och känna, men dessa ställ stöter iaf inte jag på i butikerna i närheten. Det är alltså beställningar via nätet som gäller. Och kan jag få ett ställ med kvalitet som är i närheten av dom dyrare alternativen, men för en bråkdel av pengarna så tackar jag och tar emot!

Själv har jag ett CAFD 2-delat storlek 50. Är man som jag runt 175cm, 80kg hyfsat atletisk så är nog storlek 48 att föredra. Mitt har gett med sig och blivit lite slappt. Utseendet är annars relativt snyggt och cleant. Kvalitén verkar vara helt ok. Inget märkbart slitage efter snart 3 säsonger. Hur det håller vid asfaltssyning har jag ingen erfarenhet av. Det är förövrigt rea på jacka och brallor just nu om nån är intresserad. Ca 1350 kr styck.

Nu har jag börjat kika efter ett nytt 2-delat ställ. Har sett att bland annat MC-depån säljer PROBIKER PRX-4 för ca 2600kr. Är det möjligen någon som har ett sånt och har nåt utlåtande? Det ser iaf snyggt ut om man kan leva med loggan, men man blir förstås lite misstänksam på kvalitén när det är så billigt.
 

SuperRetard

New member
Jag skulle nog dra öronen åt mig lite om det dessutom hävdar komfort.

Jag köpte "budget" i Lindstrands raceställ. ca 5000 men riktigt bra rent säkerhetsmässigt, priset man betalar är att det saknar innefickor och sånt. Ett bättre alternativ än att köpa halvfabrikat som jag ser det.
 

Hellman

New member
Jag skulle välja ett Lindstrandsställ om man vill spara lite pengar. Då får man ett vettigt ställ med skydd i som inte kostar skjortan.

Man kan snåla på mycket här i livet, men jag anser inte att skyddskläder för motorcykelåkning är en av punkterna. Ett kvalitetsställ håller ju i MÅNGA år bara man sköter det.

Blir faktiskt förvånad när man möter "kollegor" runt om på vägarna. Här är faktiskt customfolket värst. Vanliga skinnbrallor i jeansmodell helt utan skydd, krossade knäskålar - here I come!.
Till detta en skinnjacka,värsta fall väst, helt utan skydd och dessutom icke ihopkopplingsbar i midjan. Skinnkorv i armhålan med rosaröd rygg - here I come.
Toppa detta med en öppen hjälm! - Plastikkirugi - Here I come! (Anser att intergralhjälm borde lagstiftas).

Köp säkert. Mina 2 ören.

/Åke - Som precis kört en runda i full utrustning i tropisk hetta för han vet hur ont det gör att skrapa asfalt i skitkläder som inte håller ihop.
 

HighfidelitY

New member
Nu har jag börjat kika efter ett nytt 2-delat ställ. Har sett att bland annat MC-depån säljer PROBIKER PRX-4 för ca 2600kr. Är det möjligen någon som har ett sånt och har nåt utlåtande? Det ser iaf snyggt ut om man kan leva med loggan, men man blir förstås lite misstänksam på kvalitén när det är så billigt.

Jag har ett sånt! Tycker det är ett kap för dom pengarna. Du blir inte tuffast vid korvkiosken men sömmar och skinn håller hög kvalitet.
Hade jag haft råd hade jag gärna poserat i Dainese eller nåt annat prestigemärke...:rolleyes:

Kan du leva med att alla vet att det är billigt och trackar dej för det så är det bara att köpa! ;)
 

Hellman

New member
Jag har ett sånt! Tycker det är ett kap för dom pengarna. Du blir inte tuffast vid korvkiosken men sömmar och skinn håller hög kvalitet.
Hade jag haft råd hade jag gärna poserat i Dainese eller nåt annat prestigemärke...:rolleyes:

Kan du leva med att alla vet att det är billigt och trackar dej för det så är det bara att köpa! ;)


Dainese är ju ganska känt för att ge sig i sömmarna, allt som kostar är inte perfekt. Även om det räknas som "prestige".
 
Top