Skinn med signalfärg?

-ah

New member
Som alla andra har jag ett svart skinnställ. Jag föredrar skinn framför textil främst för att det inte fladdrar. Måhända Rukka har ett 25 tusen kronors ställ, säkert som fan, som även syns. Men sådana belopp går hellre till en ny bil, villa och sommarstuga i skärgården.
Jag tänkar ersätta min iofs väldigt bra Halvorsson jacka med nånting i ventilerbart skinn som även syns.
Var jag än letar hittar jag Gladsvart, Muntersvart, Antracit, Grafitsvart och ibland till omväxling enbart Svart. Pojkarna och flickorna som glider omkring i vägrenen på tunga saker klär sig ju gärna i dessa glada färger, men varför ska det drabba mig? Mest älskansvärd är det att se en tuff typ på glidare, svart hjälm, mörka goggles, svart skinn och stövlar - och varningsväst. :D
Jag kör enbart touring, gärna långt och länge, så ett figursytt racingställ ter sig inte heller så lockande. Fladdrig varningsväst känns som ett måste i mulet och dålig sikt, på motorvägar i synnerhet och i tätorter som Berlin och Milano. Men jag skulle gärna vara utan, och ändå synas.
Är det verkligen ingen som tillverkar något vettigt som även syns, samt fungerar även när temperaturen närmar sig 40-strecket? (öch där man inte behöver föra med sig ett antal olika skal, som Halvarsson så piggt föreslår. KISS, som dom säger!)

Jag minns det glada 70-talet. Då jävvlar var det färg! Inte snyggt, nä nä - men färgglatt och synbart var det! :cool:

Frågan slutligen: Nån som vet om nåt vettigt som kan passa mig? (-och finansierbart utan banklån...)
 
Last edited:

Spiff

New member
mitt skinnställ syns :D
Men det är ett racingställ och det är rätt dyrt om man skall köpa det nytt.

PSI är ju annars en tillverkare där du kan välja utseende.

/spiff
 

-ah

New member
mitt skinnställ syns :D
Men det är ett racingställ och det är rätt dyrt om man skall köpa det nytt.

PSI är ju annars en tillverkare där du kan välja utseende.

/spiff

:D

Gulligt. Vart tog hojen vägen? ;)

Jag hade någon tillverkare i tankarna - antar att det var PSI. Tack för namnet som hade försvunnit in i de Alzheimerska dimmorna.

Handelsbodens jacka känner jag till. Tyvärr litar jag inte på kvaliten, och färgen är faktiskt inte signalfärg, utan nån sorts grön.
 

MikkeB

New member
Även jag har ett ställ från PSI av racing modell med egen design på färgerna. Det gula jag har på överarmarna ska enl utsago synas väldigt bra. PSI har ju dock kläder av icke racing modell men jag vet inte om man får göra sin egen design på dem.

/m
 

Spiff

New member
Bara ett förtydligande, mitt ställ är inte från PSI. Det är från Holland och är gjort av en firma som heter MJK. Tror inte det finns någon som säljer det märket i Sverige.

/spiff
 

-ah

New member
Dags för en uppdatering.
Hitta skinn i varningsfärg har jag gett upp. Jag råkade se en STR-jacka på rea med små fält av signalfärgat skinn insydda. Samt tribals i samma färg... :rolleyes:
Den var på rea, och även om det var ett bra försök av pojkarna i norr, inte alls vad jag vill ha.

Däremot säljer Biltema numera T-tröjor i varningsklassat utförande för 150:-.
Till skillnad från västarna sitter dom tajt mot skinnstället så att fladder stort sett är ett minne blott.
Det gäller dock att köpa tillräcklig liten storlek. Dom är gjorda för stora pojkar. Den första jag köpte var XL md tanke på att den skulle gå utanpå ett ställ i strl 54.
Strl M hade varit rätt.... :D
 

Pettsson

New member
En polare har fäst neonfärgade reflexband på sitt svarta skinnställ, ser faktiskt ganska coolt ut... Om det räcker med bandens självhäftande förmåga eller om han sytt vet jag ej, men de verkar sitta kvar iaf.

Har även funderat på att skicka min mattsvarta hjälm till lackerare för att få reflexorangea fält ditmålade.
 

SOKA

New member
Jofama syr om skinnställ om du vill justera passform eller laga efter marksyning. Det bör inte vara något problem att sy på/ersätta skinn i andra färger, "någon skinnbit från det färgglada 70-talet ligger säkert och
skräpar i hyllorna" :D.
 

LC4ever

New member
Jag vet att det inte är exakt vad du letar efter och att andra kommer att hoppa på mig med olika kommentarer MEN -

Hood-kidsen har faktiskt en poäng, dra en färgglad tröja över skinnstället. Har två funktioner (om man nu inte väljer svart tröja), dels så syns man och dels skyddar det skinnstället. Mycket enklare att slänga en skitig tröja i tvättmaskinen än en skinnjacka.
Väljer man en färgglad kross-tröja som sitter tight så klarar den lite påfrestningar.
3L508001X.jpg
 

-ah

New member
Jag vet att det inte är exakt vad du letar efter och att andra kommer att hoppa på mig med olika kommentarer MEN -

Detta är vad jag letar efter



halogen_b.jpg



-fast i skinn.

Att det fungerar mycket bra vet jag efter en snabb 28 timmars tur på 2000 km härom veckan. Biltema-varningströja över stället, vit hjälm och en och annan reflexdekal får bilarna att trängas i vägrenen och tvära hastighetssänkningar är regel.
Fan vet varför.:rolleyes:
Ändå kör jag en naken Guzzi. :D
 

Bänkad o Klar

New member
Att det fungerar mycket bra vet jag efter en snabb 28 timmars tur på 2000 km härom veckan. Biltema-varningströja över stället, vit hjälm och en och annan reflexdekal får bilarna att trängas i vägrenen och tvära hastighetssänkningar är regel.
Fan vet varför.:rolleyes:
Ändå kör jag en naken Guzzi. :D

:D :D :D :D :p ;)
 

Tyrannosaurus

New member
Även jag har ett ställ från PSI av racing modell med egen design på färgerna. Det gula jag har på överarmarna ska enl utsago synas väldigt bra. PSI har ju dock kläder av icke racing modell men jag vet inte om man får göra sin egen design på dem.
Här verkar det gå att beställa mc-kläder i färgat skinn:
http://www.psi-sweden.com
Vad jag vet går allt som PSI tillverkar att specialbeställa. Jag har ett tvådelat PSI "icke-racing" skinnställ men även det gick att specialbeställa med egen design om jag hade velat. Nu blev det bara egen färg men med standarddesign.
Men trots att det är "icke-racing" kan man nog knappast heller kalla det "touring" eftersom det känns som att dra på sig riddarrustning. Det inbyggda ryggskyddet åkte däremot ur för att jag överhuvudtaget skulle kunna röra mig :rolleyes:
Får jag för mig att försöka göra bra tider på en bana så trycker jag väl i det igen, tills dess får det ligga där det ligger.

Ja jag vet, "säkerhet blablabla säkerhet och även om man själv kör med insidan så finns det andra osv..."
Men med tanke på att jag under min racigaste period körde med skinnställ som hade "skydd" av skumgummi och inga dubbla skinnlager som jag gjorde knäskap med (inga hårda knäskarp för då hade det nog gjort ont) och jag överlevde så då lär jag nog överleva lite till utan ryggskydd. T.o.m. mitt gamla Sinisalo-ställ har betydligt mer skydd och förstärkningar än mina ännu äldre "inkraschade" och racetejp lagade skinnställ :D
 
Last edited:

-ah

New member
Jag tror att Lindstrands har en svart skinnjacka med signalgula fält.

Har haft, i alla fall. Hittade en på vrålrea i strl S. Men de fälten är mikroskopiskt små, och dessutom har man gud hjälpe mig; näh: DOM!, tryckt tribals här och var.
Lite värdighet har man trots allt kvar, men tack för tipset! :)
 
Last edited:

Sad Glad

New member
Har haft, i alla fall. Hittade en på vrålrea i strl S. Men de fälten är mikroskopiskt små, och dessutom har man gud hjälpe mig; näh: DOM!, tryckt tribals här och var.
Lite värdighet har man trots allt kvar, men tack för tipset! :)

Haha ja tribals känns lite fånigt. Jag minns inte att det fanns tribals på den jackan jag såg men det är säkert samma jacka vi talar om.
 
Top