Skillnader i MC-intresse mellan nordiska länder

Hampe

Skriver massor!
Med anledning av den nyligen timade konferensen inom NMR - Nordisk Motorsykkelråd
http://svmc.se/smc/Nyheter/Nordiska-knuttar-traffas/

så dyker det upp mycket intressanta siffror om man klickar på länken för lite fördjupning.*nudge-nudge*


MC och mopeder i Norden
Totalt finns det över 1,5 miljoner tvåhjuliga motorfordon i trafik i de fyra nordiska grannländerna. Det är ett antal som borde beaktas i olika sammanhang, t ex då det gäller vägmiljön.
Finland: 250 000 motorcyklar, 300 000 mopeder
Danmark: 158 000 motorcyklar, 52 000 mopeder
Sverige 315 000 motorcyklar, 150 000 mopeder
Norge: 160 000 motorcyklar, 170 000 mopeder
Totalt: 783 000 motorcyklar, 572 000 mopeder

På MC-sidan leder Finland skyhögt över oss andra nordiska länder om man räkna antalet motorcyklar per capita!
Dom leder över oss, dom varvar både Danmark och Norge - samt kör förbi dem på yttern en gång till. Jösses!

Varför? Vad gör Finland som är så rätt?

Har dom en så mycket längre och bättre väderlek som passar motorcyklister perfekt?
Njae...

Är det ett kuperat land som erbjuder sällsynt kurviga vägar för motorcyklar?
Nope.

Är det den direkta närheten till kontinenten och möjligheterna till MC-körning där som drar upp talen?
Inte det, nä...

Låga fortkörningsböter?
Inte!

Så varför är Finland så mycket mer MC-motoriserat än vi i övriga Norden?

Är det väldigt mycket billigare än i övriga Norden att köra hoj i Finland?
Jag vet inte - eller jo, jag vet att mina finska vänner importerar begagnade hojar från Tyskland eller Sverige beroende på vilket som blir billigast när utbudet är för dåligt hemma, och priserna blir för upptrissade, men det är ju "normalt" i vårt nya Europa.


Genom mina nyfunna finska vänner har jag fått känna av det djupa och genuina MC-engagemanget som finns på andra sidan Östersjön, Finland är den mest aktiva avdelningen i IBA-sfären utanför USA, med ett helt sanslöst antal körningar varje år.
Återigen - räknat per capita så lämnar dom moderföreningen, och alla bakom sig med hästlängder.

Man har en sund och levande 125-kultur som pumpar in friskt blod i leden.

Jag upplever att man umgås friskt över de plogfåror i motorcykeltyper vi ser här i Sverige:
Touring, Custom, Adventure - spelar roll då; vi kör ju motorcykel..?




Vad kan vi andra lära av Finland?


Hampe



Edit:

Man har även Pystymettä -


höstträffen som ofta brukar sammanfalla med första snön!

Sista helgen i Oktober - var går den i år, Jonkko?


Edit-edit:

Isojoki, mellan Pori och Närpes, å en bit in i landet. Start 24/10

https://www.google.com/maps/place/6...m2!3m1!1s0x468843528293f8a7:0x40146d63c75ade0

Mer info här:
http://www.wherevent.com/detail/Kari-Ketola-Etelan-Pystymetta-2014

*ressugen*
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vi väntar på en artikel som gäller mopedkulturen i Finland från en kille i MP69. En helt ny värld öppnade sig för oss under mötet faktiskt. Det verkar som om motorintresset är betydligt mer rotat i den finska folksjälen jämfört med den svenska. Att svenska ungdomar inte tar körkort i samma utsträckning som tidigare vet vi.
Danmark har 18 års åldersgräns för moped. De har 18 för A1, 20 för A2 och 22/24 för A. Det syns i det låga antalet mopeder.
 

VBK

New member
Det känns som om man vårdar dom nya på hoj på ett sätt som vi är ovana vid.

125 delen på tex SH är det få som ens läser.
 

JoHu

New member
Först av allt så bör svensken lära sig KÖRA sin motorcykel till träffarna.
Inte lasta den på släp efter bilen och sedan lasta av den 2 km innan träffen för att köra in på träff området..... :confused:
 
Top