Hampe
Skriver massor!
Med anledning av den nyligen timade konferensen inom NMR - Nordisk Motorsykkelråd
http://svmc.se/smc/Nyheter/Nordiska-knuttar-traffas/
så dyker det upp mycket intressanta siffror om man klickar på länken för lite fördjupning.*nudge-nudge*
På MC-sidan leder Finland skyhögt över oss andra nordiska länder om man räkna antalet motorcyklar per capita!
Dom leder över oss, dom varvar både Danmark och Norge - samt kör förbi dem på yttern en gång till. Jösses!
Varför? Vad gör Finland som är så rätt?
Har dom en så mycket längre och bättre väderlek som passar motorcyklister perfekt?
Njae...
Är det ett kuperat land som erbjuder sällsynt kurviga vägar för motorcyklar?
Nope.
Är det den direkta närheten till kontinenten och möjligheterna till MC-körning där som drar upp talen?
Inte det, nä...
Låga fortkörningsböter?
Inte!
Så varför är Finland så mycket mer MC-motoriserat än vi i övriga Norden?
Är det väldigt mycket billigare än i övriga Norden att köra hoj i Finland?
Jag vet inte - eller jo, jag vet att mina finska vänner importerar begagnade hojar från Tyskland eller Sverige beroende på vilket som blir billigast när utbudet är för dåligt hemma, och priserna blir för upptrissade, men det är ju "normalt" i vårt nya Europa.
Genom mina nyfunna finska vänner har jag fått känna av det djupa och genuina MC-engagemanget som finns på andra sidan Östersjön, Finland är den mest aktiva avdelningen i IBA-sfären utanför USA, med ett helt sanslöst antal körningar varje år.
Återigen - räknat per capita så lämnar dom moderföreningen, och alla bakom sig med hästlängder.
Man har en sund och levande 125-kultur som pumpar in friskt blod i leden.
Jag upplever att man umgås friskt över de plogfåror i motorcykeltyper vi ser här i Sverige:
Touring, Custom, Adventure - spelar roll då; vi kör ju motorcykel..?
Vad kan vi andra lära av Finland?
Hampe
Edit:
Man har även Pystymettä -
höstträffen som ofta brukar sammanfalla med första snön!
Sista helgen i Oktober - var går den i år, Jonkko?
Edit-edit:
Isojoki, mellan Pori och Närpes, å en bit in i landet. Start 24/10
https://www.google.com/maps/place/6...m2!3m1!1s0x468843528293f8a7:0x40146d63c75ade0
Mer info här:
http://www.wherevent.com/detail/Kari-Ketola-Etelan-Pystymetta-2014
*ressugen*
http://svmc.se/smc/Nyheter/Nordiska-knuttar-traffas/
så dyker det upp mycket intressanta siffror om man klickar på länken för lite fördjupning.*nudge-nudge*
MC och mopeder i Norden
Totalt finns det över 1,5 miljoner tvåhjuliga motorfordon i trafik i de fyra nordiska grannländerna. Det är ett antal som borde beaktas i olika sammanhang, t ex då det gäller vägmiljön.
Finland: 250 000 motorcyklar, 300 000 mopeder
Danmark: 158 000 motorcyklar, 52 000 mopeder
Sverige 315 000 motorcyklar, 150 000 mopeder
Norge: 160 000 motorcyklar, 170 000 mopeder
Totalt: 783 000 motorcyklar, 572 000 mopeder
På MC-sidan leder Finland skyhögt över oss andra nordiska länder om man räkna antalet motorcyklar per capita!
Dom leder över oss, dom varvar både Danmark och Norge - samt kör förbi dem på yttern en gång till. Jösses!
Varför? Vad gör Finland som är så rätt?
Har dom en så mycket längre och bättre väderlek som passar motorcyklister perfekt?
Njae...
Är det ett kuperat land som erbjuder sällsynt kurviga vägar för motorcyklar?
Nope.
Är det den direkta närheten till kontinenten och möjligheterna till MC-körning där som drar upp talen?
Inte det, nä...
Låga fortkörningsböter?
Inte!
Så varför är Finland så mycket mer MC-motoriserat än vi i övriga Norden?
Är det väldigt mycket billigare än i övriga Norden att köra hoj i Finland?
Jag vet inte - eller jo, jag vet att mina finska vänner importerar begagnade hojar från Tyskland eller Sverige beroende på vilket som blir billigast när utbudet är för dåligt hemma, och priserna blir för upptrissade, men det är ju "normalt" i vårt nya Europa.
Genom mina nyfunna finska vänner har jag fått känna av det djupa och genuina MC-engagemanget som finns på andra sidan Östersjön, Finland är den mest aktiva avdelningen i IBA-sfären utanför USA, med ett helt sanslöst antal körningar varje år.
Återigen - räknat per capita så lämnar dom moderföreningen, och alla bakom sig med hästlängder.
Man har en sund och levande 125-kultur som pumpar in friskt blod i leden.
Jag upplever att man umgås friskt över de plogfåror i motorcykeltyper vi ser här i Sverige:
Touring, Custom, Adventure - spelar roll då; vi kör ju motorcykel..?
Vad kan vi andra lära av Finland?
Hampe
Edit:
Man har även Pystymettä -
höstträffen som ofta brukar sammanfalla med första snön!
Sista helgen i Oktober - var går den i år, Jonkko?
Edit-edit:
Isojoki, mellan Pori och Närpes, å en bit in i landet. Start 24/10
https://www.google.com/maps/place/6...m2!3m1!1s0x468843528293f8a7:0x40146d63c75ade0
Mer info här:
http://www.wherevent.com/detail/Kari-Ketola-Etelan-Pystymetta-2014
*ressugen*
Last edited: