Skillnad på SHK och BKK?

Tegheim

New member
Jag förstår vad förkortningarna betyder. Men i mitt fall just nu handlar det mer om jag får ut det jag vill genom att välja en BKK-kurs med min sporthoj? Jag ska gå steg2, och kör mycket bana i vanliga fall på Sviesta. Vill ju inte komma dit och lära mig hur man fäller ut stödet :)

Har valet mellan SHK och BKK något med hur avancerad den är att göra? Eller bör man välja en snabbare grupp i BKK än SHK tex...?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Handlar om att det inte finns någon SHK som passar mig tidsmässigt.

Mvh Tony
 

Peter1980

New member
Jag har inte märkt någon egentlig innehållsmässig skillnad.
Däremot så tycker jag att SHK generellt går fortare än BKK.

Körde i snabb grupp i BKK vid något tillfälle, sen köre jag medel i SHK, och jag tyckte nog att SHK medelkörningen var ungefär samma tempo som BKK snabb.

(men det kanske bara råkade vara så den gången, det kan jag inte svara på) :)
 

Tegheim

New member
Jag tänkte lite så, att det kanske passar att köra snabb grupp på BKK om man är van vid medel på SHK eller i det nedre skiktet av snabb gatgrupp på bandagar.
Iom att det enbart är steg 2 ännu, så kanske det inte spelar så stor roll då.

Bra upplägg på den skånska sidan, borde de inte ligga en sådan som täcker hela sverige? Det är väl ändå samma upplägg på kurser oavsett vart man bor?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hej,

generellt är BKK riktad till olika typer av MCs - men, ofta är det en stor andel sporthojer även på dessa kurser

Sporthojskurserna, är riktade på sporthojer - men, ofta syns lite övriga hojtyper på dessa kurser.

Tror dom flesta accepterar att hastighet, inte altid är endast hojen - men, till stor del föraren!
Det går därför inte att tala att hastigheten är konsekvent högra på en sporthojskurs versus BKK. Det är ofta så att det är deltagerna som avgör hur hastigheten är. Instruktörerna är duktiga på att stuka om, så alla hamnar rätt.

Innehålls mässigt är kurserna i princip samma. Det är självfallet lite mera specifikt sporthoj på sporthojskursen - Kom ihåg att grundreglerna för att köra en MC är samma oavset hoj typ! Lite skillnader är det såklart på broms och sittställning när instruktörerna går in på detailjer..
 

Tegheim

New member
Jag lär mig säkert massor, och blir nöjd med en BKK iaf då. Då är det bara att boka och se glad ut :) Tack för hjälpen!
 

påK-en

New member
Tror dom flesta accepterar att hastighet, inte altid är endast hojen - men, till stor del föraren!
..............................
Kom ihåg att grundreglerna för att köra en MC är samma oavset hoj typ! Lite skillnader är det såklart på broms och sittställning när instruktörerna går in på detailjer..

Dansken talar som oftast visa ord. :)
Jag var nyligen på en sporthojskurs, där en man i övre medelåldern (i blå grupp) höll ett bättre tempo med en V-strom 1000, än vad de flesta övriga gjorde. :D
Det spelade ingen roll att dom åkte Ninja eller liknande.
Många gånger verkar det som att man anmäler sig i hastighetsgrupp efter vilken hoj man åker, inte efter körkunnande. :confused:
 

RonnyB

New member
Jag lär mig säkert massor, och blir nöjd med en BKK iaf då. Då är det bara att boka och se glad ut :) Tack för hjälpen!

Kanske boka en på Knutstorp och se om Skåningarna är lika bra på att lära ut som att förklara ;) hahaha.

Lycka till på din bandag oavsett vart du hamnar. :D
 

Peter1980

New member
Värt att tillägga är väl att även om det nu skulle vara någon marginell skillnad mellan de båda så har de en 100%:ig likhet.. Nämligen att båda är förbannat roliga!

Ser man till nöje/krona så är kurserna t om nästan billiga..
 

Tegheim

New member
Värt att tillägga är väl att även om det nu skulle vara någon marginell skillnad mellan de båda så har de en 100%:ig likhet.. Nämligen att båda är förbannat roliga!

Ser man till nöje/krona så är kurserna t om nästan billiga..

Eller nöje+nytta/krona :)
 
Last edited:

Robz

New member
Värt att tillägga är väl att även om det nu skulle vara någon marginell skillnad mellan de båda så har de en 100%:ig likhet.. Nämligen att båda är förbannat roliga!
Ser man till nöje/krona så är kurserna t om nästan billiga..

Skillnaderna är inte marginella i Skåne.
Utöver en BKK fås i Skåne:
* Mer körtid (lika mycket per krona räknat dock, då SHK kostar mer), på en glesare bana (färre deltagare)
* Färre deltagare per Instruktör (Idag endast 2st per Instruktör, normalt max 3st). Detta ger utrymme för mycket mer och detaljerad feedback/övningar.
* Alla deltagare blir filmade minst ett varv och sedan utvärderas filmen med Instruktör
* Deltagaren får sedan filmen
* Mer tid för hjälp med fjärdingsinställning, tekniskt snack kring däck, etc.
* EDIT: Samtliga flaggtorn bemannade med en Instruktör som via radio ger info till enskild deltagares Instruktör för ökad feedback (kräver dock utbildad Instruktör, ej "vanlig" flaggvakt)

I övrigt som nämnt - högre medelhastighet, lite mer finslipning av svårare moment då vi är färre på banan och kvalitén därmed blir högre....

Med detta gäller just nu bara Skåne - Riks kanske kommer med samma upplägg.

Hälsningar
en stentrött Robin efter 2 fantastiska dagar på Knutstorp. :)
 
Last edited:
Top