Skillnad i de olika stegen (Instruktörer se hit)

Harmon Rabb

New member
Jag har några frågor som rör de olika stegen. Körde en enkeldag samt dubbeldag förra säsongen på Knutstorp. Vill minnas att jag körde steg tre båda gångerna. I år anmälde jag mig också till steg tre på en enkeldag i slutet på april samt dubbeldagen i juli. Nu funderar jag på om jag kanske borde anmält mig till steg fyra på dubbeldagen åtminstone. Skrev ett mail till "kursfrågor" adressen, men har ännu inte fått något svar. Det kommer väl. Hur som helst så undrar jag hur mycket som skiljer steg tre och fyra.

Jag kan känna att det som står i beskrivningen av steg tre är viktigt att öva på för mig. Samtidigt kan jag inte låta bli att undra om man inte kan öva samma saker i steg fyra i mån av behov samt införa några andra moment som man kanske också skulle behöva öva mer på fast på ett mer individuellt plan.
 

Catman

Just for the fun of it...
Jag kan känna att det som står i beskrivningen av steg tre är viktigt att öva på för mig. Samtidigt kan jag inte låta bli att undra om man inte kan öva samma saker i steg fyra i mån av behov samt införa några andra moment som man kanske också skulle behöva öva mer på fast på ett mer individuellt plan.

Du har nog själv svarat på din fråga.
Steg 4 är ett individuellt steg där du själv framför dina önskemål om vad du vill träna på.
Instruktören kommer förmodligen att ge dig tips på något annat som du behöver träna på också.
Sen syr du och instruktören ihop dagen tillsammans så att du får träna på det du behöver/vill.

/Tom
 

Harmon Rabb

New member
Om det är så att man lägger upp ett individuellt schema på steg 4 efter egna önskemål ska jag nog ändra till steg 4 på tvådagarskursen åtminstone. Får se om jag får något svar på mailet jag skickade i förra veckan.
 

Avarage

New member
Jag har några frågor som rör de olika stegen. Körde en enkeldag samt dubbeldag förra säsongen på Knutstorp. Vill minnas att jag körde steg tre båda gångerna. I år anmälde jag mig också till steg tre på en enkeldag i slutet på april samt dubbeldagen i juli. Nu funderar jag på om jag kanske borde anmält mig till steg fyra på dubbeldagen åtminstone. Skrev ett mail till "kursfrågor" adressen, men har ännu inte fått något svar. Det kommer väl. Hur som helst så undrar jag hur mycket som skiljer steg tre och fyra.

Jag kan känna att det som står i beskrivningen av steg tre är viktigt att öva på för mig. Samtidigt kan jag inte låta bli att undra om man inte kan öva samma saker i steg fyra i mån av behov samt införa några andra moment som man kanske också skulle behöva öva mer på fast på ett mer individuellt plan.


Inget fel att gå steg 1-3 flera gånger. Känner man själv att man inte kommer ihåg eller behöver/vill fräscha upp kunskaperna kan man naturligtvis gå steg 1-3 igen, det är ju trots allt där grunden läggs och det är också därifrån övningar/innehåll i stort hämtas från i steg 4 (finns självklart utrymme för andra övningar också, vilket utnyttjas av instr.).

Precis som Tom skriver anser även jag att du nog bör fundera på steg 4 i stället. I steg 4 arbetar du och din instruktör fram en utbildningsplan som är helt individuell för dig där instruktören ansvarar för att just dina behov och önskemål styr dagen!

Innehållet i en sådan kurs blir således vad DU gör den till och med hjälp av din instruktör. Som steg-4 instruktör ser JAG därför helst att var och en av de deltagare som jag skall jobba med innan kursdagen börjar har funderat lite kring vad de vill/behöver öva på baserat på vad som lärts ut i steg 1-3.

Tips:
- Det är lätt att ibland bara fokusera på vad man behöver ELLER på att göra övningar som man tycker är roliga. En lagom mix av både och ger oftast "mest pang för pengarna". Så det är viktigt att instruktören är lyhörd och han/hon KOMMER guida dig till att få ut det mesta av din dag!

Mvh!
// Niklas
 
Top