Skicka hoj till Nya Zeeland

Marie

Banned
Någon här som har erfarenhet att skicka sin hoj till Nya Zeeland?


Nej det har jag ingen refarenhet av, men jag skulle överväga att köpa en hoj där och sälja den igen efteråt. Värdeminskningen lär inte bli mycket värre än transportkostnaden, i synnerhet inte om du köper en beg. hoj.
/Marie
 

blueslow

New member
Jag hyrde hoj där, med försäkring och allt.
Funkade bra.

Skall du stanna länge så är det bättre att köpa och sedan sälja.

Det var kanon och köra där :D:D:D
 

bordergd2

New member
Jag skickade en hoj från Arvika med lastbil till Göteborg för att sen gå med fartyg till Hamburg och sen lastas av i Lautoka, Fiji öarna. En firma tilverkade en trälåda (se bild: http://goto.glocalnet.net/arvika_2004/sendhome.html ) och jag hyrde en del i en container. Det är lite jobb och jag skulle nästan rekommendera att du gör som blueslow, dvs att hyra). Men det är ganska ballt att ha kört en svensk registrerad mc på andra sidan jordklotet.
http://web.telia.com/~u87544250/jaggardfji.htm
 

Chopperbyggarn

New member
skicka hoj

Någon här som har erfarenhet att skicka sin hoj till Nya Zeeland?
Hej!
Har inte skickat hoj till Nya Zeeland men däremot Australien, USA, Argentina,Chile. Om Nya Zeeland är som Australien så tvätta hojen kliniskt o bygg en trälåda av godkänt virke då dom är livrädda att få in växter o insekter som kan förstöra dera fauna, alternativt kanske du kan köpa en import låda från någon mc-handlare, brukar gå att övertala fraktagenten i andra ändan att förvara lådan till hemtransporten. Vid sjöfrakt så betalar du per kubikmeter så liten låda = lägre pris. Sjöfrakt kan ta allt från två veckor upp till en och en halv månad beroende på båt rutt samt omlastningar. Du lär förmodligen behöva en tullcarnet som du kan skaffa hos Motormännen eller KAK som garanterar att mc´n förs ut urlandet efter resan, räkna med en hög depositionskostnad % av mc´n värde. Om tull Carnet inte krävs så räkna med att deponera pengar till Nya Zeeländska tullen..pengar som du inte får tillbaks förrän mc´n har lämnat landet efter resan. Ett viktigt dockument att ta med är "Bill Of Lading" som du får av fraktfirman du skickar med..och detta dokument brukar komma mycket nära avresa/alternativt skickas "Bill Of Lading" direkt till fraktagenten på nya Zeeland och du får hämta det där. Gör minst dubbel koll med alla myndigheter, Nya Zeeländska Ambassaden/Konsulatet i Sverige, Svenska Ambassaden konsulatet i Nya Zeeland Samt kontakta Nya Zeeländska Tullmyndigheten.
Nya Zeeland har trafikförsäkringslag (har åkt inköpt bil där) så kontakta flera Försäkringsbolag där långt före avresa,förmodligen kan du inte teckna försäkringen innan du är på plats men det brukar gå bra när du har med dig breven som lovar dig försäkring, du får räkna med att köra mc´n oförsäkrad till försäkringsbolaget då dom eventuellt vill se mc´n. Försök att få alla svar skriftligen med namnen på personerna som har gett svar.

Gör inte samma misstag som jag gjorde på min första Australien resa att köpa hojen där! Köpa är inget större problem men när du en vecka innan hemresa ska sälja hojen ... jag då får du räkna med ett mycket kraftigt underpris om du ska bli av med den! I mitt fall så skickade jag hem hojen till sverige med flyg då jag inte fick den såld.

Att hyra motorcykel är enkelt och bra om du bara ska stanna ett par veckor men det blir mycket dyrt om du ska stanna några månader. Om du åker hela vägen till Nya Zeeland så tänker du väl stanna där ett tag..

Att åka med Svensk regskylt långt bort från Europa gennererar många trevliga möten med mäniskor!!!

Lycka till!
Anders.J
 
Top