Skall ändå fler blinda få köra bil?

Hampe

Skriver massor!
Okay, inte "blinda", men personer med vissa typer av synfältsbortfall vill man försöka få ut i trafiken.

http://www.transportstyrelsen.se/sv...faltsbortfall-att-vara-med-i-simulatorstudie/

Alltså sådana som tidigare bedömdes som "blinda" ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, och inte fick eller fick behålla sitt körkort.

Jag om någon förstår att det är ett fruktansvärt slag att fråntas sin körkortsbehörighet efter en sjukdom, eller att livet blir besvärligare för den som aldrig fått ett körkortstillstånd på grund av att man inte ser som man skall.

Men skall man köra bil? Skall man testas och sedan få ett villkor inskrivet i körkortet: "Hålla blicken rörlig"...? och kanske rent av "Tänka sig för lite extra"...?

Tydligen. Jag undrar hur mycket man tänker på smalspåriga motorcyklar under testerna - oss som inte ens fullseende klarar av att upptäcka...

Vi verkar allt mer röra oss mot ett samhälle där alla skall få framföra eget fordon, hur dåligt lämpad och rustad man än är. En slags mänsklig rättighet att ha körkort.
Och visst - med separerade körfält, dubbla vajerräcken, "anpassade hastighetsgränser", blinkande ljus vid korsande trafik och när dessutom bilarna har adaptiva farthållare, kollisionsvarningar och autonomt kommunicerar farligheterna till varandra och justerar ned hastigheten ytterligare så - absolut: man kan låta både de med synfältsbortfall och kanske även starrpatienter forsätta köra.
Tusan vet om man ens behöver ett körkort.

Men vart tar vi motorcyklister vägen?

Hampe

gundj

New member
Jag har synfältsbortfall en del fredags och lördagskvällar.
Kan jag ta särskild behörighet för att köra vid dom tillfällena?

Nu blir väl någon synskadad kränkt, men det får väl vara någon hejd på kraven att alla skall ha samma möjlighet.

Vilket osökt får mig att tänka på Sammy Davis jr. "Skämtar man om en synål blir alltid någon enögd förbannad"
För er som är för unga för att veta så var SD jr enögd, svart och jude, vilket var grundstolparna i alla hans skämt.

Hasse-VTX

New member
Det fins redan massor med bilister som säger att de inte ser motorcyklar,
oftast efter att de är vållande till olyckor men ändå har körkortet kvar.
kanske behövs en lag att man måste kunna se motorcyklar för att få ta körkort.

challe

Member
Det fins redan massor med bilister som säger att de inte ser motorcyklar,
oftast efter att de är vållande till olyckor men ändå har körkortet kvar.
kanske behövs en lag att man måste kunna se motorcyklar för att få ta körkort.

Vore väl bättre om man vid uppkörningen iinkluderade ett körprov i simulator där man kan avgöra om en körkortsaspirant verkligen har förmågan att upptäcka och agera lämpligt när ett antal typiska olycksscenarior utvecklar sig. Det är många som inte upptäcker vare sig motorcyklister, mopedister, cyklister, lekande barn eller vuxna som fejsbookar på övergångsstället. Vid en vanlig uppkörning inträffar för få eller rent av inga situationer som behöver hanteras.