Ska passagerare hälsa?

Insk

New member
Jag tycker vanan att motorcyklister hälsar på varandra är väldigt trevlig.
Men gäller det även passagerarna? När jag åker med vet jag inte riktigt hur jag ska göra för jag är ju inte den "riktiga" motorcyklisten..
Vad säger etiketten?

H/I.

Insk

New member
Vill ja, men vad BÖR man göra? Jag får samma svar från "chauffören" men när jag hälsar känner jag mig ibland lite larvig.. Som sagt, det är ju inte jag som är motorcyklisten.

Thomas Svärd

New member
Jag sitter i stort sett aldrig bakpå, men tycker att det är trevligt och helt ok om passageraren hälsar. Marita som åker bak med mig, när hon inte kör själv, brukar hälsa som passagerare.:)

Alexander76

Member
Som nybörjare tycker jag det är väldigt svårt att veta när och hur man ska hälsa på andra hojare. En del av mig tycker det är skitafånigt att hälsa över huvud taget men det ÄR ju roligt så jag gör det hela tiden i alla fall :) Passagerare får/ska såklart hälsa så mycket de vill!

Däremot har jag sett mer eller mindre klara "regler" för hur/när folk hälsar. Den allra största gruppen hälsar friskt (sport/naken/tuoring) utan hänsyn till vad den andre sitter på. Cruisers/custom däremot hälsar ibland men oftast inte och jag kan väl köpa det lite eftersom vi är till största delen helt olika sorters människor. Och ärligt talat ser det rätt svårt ut att över huvud taget hålla i sig på vissa av dom customhojarna så det kanske inte funkar att släppa med ena klon och börja veva i luften :D

Men sen har vi mopedister och de som kör MC-skootrar, jag ser kanske 30 om dagen när jag kör fram och tillbaka till jobbet och det är aldrig någon som hälsar, det har inte hänt en enda gång. Jag tycker det är lite synd så jag har bestämt mig för att tokhälsa på alla mopeder och skootrar jag ser så de inte känner sig utanför eftersom de förmodligen är precis lika stora tvåhjulsfantaster som oss :)

En annan grupp jag ser överallt och som jag definitivt hälsar på är trehjulingarna, alltså ni vet MP3 och dom. Jag hade nämligen en sån själv förra året, jag skaffade en för att jag ville uppgradera från moped men kände att jag inte hade tid att skaffa A-behörighet - men det bodde en lika inbiten hojåkare i mig då som i någon annan kan jag lova. Och jag kan säga att eftersom man faktiskt skäms en hel del över extrahjulet fram blir man extra glad när en tvåhjuling säger hej :)

Ove 60+

Active member
Som nybörjare tycker jag det är väldigt svårt att veta när och hur man ska hälsa på andra hojare. En del av mig tycker det är skitafånigt att hälsa över huvud taget men det ÄR ju roligt så jag gör det hela tiden i alla fall :) Passagerare får/ska såklart hälsa så mycket de vill!

Däremot har jag sett mer eller mindre klara "regler" för hur/när folk hälsar. Den allra största gruppen hälsar friskt (sport/naken/tuoring) utan hänsyn till vad den andre sitter på. Cruisers/custom däremot hälsar ibland men oftast inte och jag kan väl köpa det lite eftersom vi är till största delen helt olika sorters människor. Och ärligt talat ser det rätt svårt ut att över huvud taget hålla i sig på vissa av dom customhojarna så det kanske inte funkar att släppa med ena klon och börja veva i luften :D

Men sen har vi mopedister och de som kör MC-skootrar, jag ser kanske 30 om dagen när jag kör fram och tillbaka till jobbet och det är aldrig någon som hälsar, det har inte hänt en enda gång. Jag tycker det är lite synd så jag har bestämt mig för att tokhälsa på alla mopeder och skootrar jag ser så de inte känner sig utanför eftersom de förmodligen är precis lika stora tvåhjulsfantaster som oss :)

En annan grupp jag ser överallt och som jag definitivt hälsar på är trehjulingarna, alltså ni vet MP3 och dom. Jag hade nämligen en sån själv förra året, jag skaffade en för att jag ville uppgradera från moped men kände att jag inte hade tid att skaffa A-behörighet - men det bodde en lika inbiten hojåkare i mig då som i någon annan kan jag lova. Och jag kan säga att eftersom man faktiskt skäms en hel del över extrahjulet fram blir man extra glad när en tvåhjuling säger hej :)

:) Klart att man kan hälsa på vem man vill och det är alltid kul om någon vinkar. Att du dessutom hälsar på moppar scooters och trehjulingar får mig att både vinka tillbaka och höja hatten för dig. Det finns en lite fånig föreställning att man som "riktig" motorcyklist inte ska hälsa på småglyttar och skoterfolk, man ser det som tufft att inte hälsa.(?) :p

Är jag ute med nån mc hälsas det men inte när jag kommer på lilla skotern Byrackan men jag är väl samma gubbe oavsett vad jag för tilfället kör - antar jag. :angel:

Att heja på det yngre gardet tycker jag är viktigt så att dom kan få en känsla av tvåhjulsåkarnas gemenskap (- om det nu finns någon sådan). :tummenupp

Att hälsa en gång förmycket (dvs när den du möter inte hälsar) spelar ingen som helst roll, dessutom kostar det inget. Jag hälsar på alla hojtyper och de hälsar i regel tillbaka. Det är en trevlig gest!

Ett undantag kan vara att jag måste dra in kopplingen samtidigt som hälsningen ska utföras, då prioriteras kopplingen. Jag använder kopplingen till skillnad från en del andra sporthojsåkare…:D:D.

PS - Det är givetvis bara trevligt att ev. passagerare hälsar, fortsätt gärna med det :tummenupp.

/Peter

Last edited:

Lottafia

Member
Jomen, det är väl klart att man hälsar på de där stackarna som på grund av något medfött eller förvärvat lyte tvingas åka runt med ett sånt där handikappfordon...:angel:

Annars är det sällan jag ids hälsa. Jag gör det normalt annars bara på sporthojförare, och då endast om jag nyss passerat en byling som står och vildavästernskjuter med lasern. :tomte:

Last edited: