Ska försäkringstagarna betala för dåligt vägunderhåll?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Igår höll jag ett föredrag på Försäkringsföreningens bilskadeseminarium med detta som tema: Ska försäkringstagarna betala för dåligt vägunderhåll?
Efterlyste samarbete med bolagen i denna viktiga fråga- undersök mer om varför olyckor skedde och regressa om det är brister på vägen som vållat olyckan.
Efterlyste också statistik som gäller MC-olyckor mot räcken. Bolagen betalar stora kostnader för räckesreparationer då bilar kör in i räckena. Ingen har någonsin berört vad det kostar när en motorcyklist gör samma sak. Då är det inte räcket och fordonet som är dyra att laga, utan motorcyklisten.

Artikel och presentation hittar du här. Varning för starka bilder i presentationen!
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ska-forsakringstagarna-betala-btister-i-underhall/
 

Ove 60+

Active member
Artikel och presentation hittar du här. Varning för starka bilder i presentationen!
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ska-forsakringstagarna-betala-btister-i-underhall/

Otäcka bilder men väl motiverat att visa dom, för det är vad som kan bli av kontakt med vajerräcken.

Jag har själv förskonas från att se liknande skador på människa men väl på djur som slungats mot räcken vid påkörning. Skador på djur som "bara" blivit påkörda ser annorlunda ut mot dom som därefter har styckats av räcken.
 

Hampe

Skriver massor!
Såg notisen redan igår på FB-flödet och tänkte: det är då själva f*****n!
Men jag sade inget. Idag är nyheten uppe på hemsidan, och den är bra!


Strålande bra. Som TMax500 skriver: Kraftfull och tydlig.
Hade vi fått även det andra steget i senaste trafikförsäkringsreformen - den som vi protesterade mot, så hade vi kunnat ha hela försäkringsvärlden med oss i denna fråga: eftersom varje krona som kunde sparas på att motverka olyckor, eller mildra konsekvensen av dem hade genererat vinst hos försäkringsbolagen.

Men så är det egentligen nu också - bara så otroligt mycket tyngre att förklara och argumentera för detta som egentligen är en självklarhet.
Tack för det jobbet du lägger ner, säkert tröstlös emellanåt, men ack så viktigt.
Bra också att den totala bristen på förståelse och åtgärder hos Trafikverket belyses.




Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack alla. Den italienske patologen som skrivit studien har jag haft kontakt med. Han visade bilder för andra patologer. De var mycket förvånade över att godkänd vägutrustning kunde ge så allvarliga skador. MC-förarna hade krockat med stolpar på w-balkräcken. I Sverige är de populäraste räckestyperna vajerräcken, w-balk och kolswa som har en gemensam nämnare: oskyddade stolpar.

Eftersom SMC gång på gång får höra att det aldrig hänt en olycka där en motorcyklist blivit skivad/fått kroppsdelar avslitna måste vi ta till storsläggan. Presentationen var en del, insatsrapporter beställs numera också från räddningstjänster som tar hand om alla skadade och dödade i räckesolyckor. Det är ingen trevlig läsning och jag är full av beundran för de killar och tjejer som har detta som arbete.
 

Hampe

Skriver massor!
Eftersom SMC gång på gång får höra att det aldrig hänt en olycka där en motorcyklist blivit skivad/fått kroppsdelar avslitna måste vi ta till storsläggan.

Nä, när man får beställa ut spolbil innan man kan med att släppa på trafiken så säger det en hel del om olyckans art, och när man vid andra tillfällen tvingas rekvirera tränad hund för att vara säker på att få med sig alla bits n' pieces till bårhuset så är det en stor skam hur somliga stänger av och säger att det aldrig hänt.
Ja, i Sverige!




H
 

Niklasinorr

New member
Mycket, mycket bra jobbat Maria!!!!!

Jag kan dock inte förstå hur myndighetspersoner kan stå och neka till att räckena skapar precis sådana skador som visas här. Tycker att det är bra att chocka de här människorna...
 
Det har väl genomförts prov med säkrare och bättre räcken? Det har skrivits om detta i "vår tidning", men det har varit tyst ett tag. Har det inte tagits beslut om säkrare räcken i Norge? Men vad händer i Sverige? Enligt vad du skrev i trådstarten händer ingenting! Är det verkligen så?
 

Diversion

New member
Är inte detta något som ansvariga politiker och tjänstemän borde se? I slutändan är det ju dessa som avgör huruvida räckena skall bytas ut eller ej. Sedan så förstår jag precis som Nicklasinorr inte hur man kan stå och säga att det inte kan hända. Man behöver ju faktiskt inte vara läkare eller trafikskadexpert för att inse vad som händer när en mjuk människa i tillräckligt hög fart (och därmed med tillräckligt med rörelsenergi) träffar ett wireräcke som inte ger efter. All energi kommer att fördelas på en ytterst liten area. det är grundskolefysik och sunt förnuft.
 

Kapten Stofil

New member
Har mailat länken till artikeln och till presentationen till infrastrukturministern. "All e-post läses" står det, kanske gör det någon liten nytta.
 

Diversion

New member
Har mailat länken till artikeln och till presentationen till infrastrukturministern. "All e-post läses" står det, kanske gör det någon liten nytta.

Hys inga förhoppningar. När det stormade runt skrotbilsberedningen som riskerade att drabba entusiastfordon skrev jag ett brev, ett seriöst med källhänvisningar och allt. Exakt en av 60 politiker bemödade sig om att svara och därmed visa att han öppnat det. Hos övriga åkte det i runda arkivet.
 

Kapten Stofil

New member
Förhoppningar hyser jag inga. Jag tänker mer "droppen urholkar stenen" och "en fjäril som fladdrar med vingarna i Kina kan orsaka en storm i USA". En sak kan man vara helt säker på, gör man inget så händer garanterat inget. Bättre då att göra något fast inget händer.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Lite återkoppling är på sin plats. If fick ersättning för en skada, vilket Hampe berättat om i ett tidigare mail. Tre försäkringsbolag har hört av sig och frågat om tips för hur man ska agera för att söka regress. :)
Trevlig helg!
 

enhjuling

New member
Kanon att SMC kan lära dem men så borde det väl inte vara?
Om jag ägde ett försäkringsbolag och fick reda på att mina anställda inte visste hur man kräver pengar av nån som orsakat skadan utan bara betalar ut hela tiden så skulle jag inte vara så nöjd med dem....
 

Kapten Stofil

New member
Det kan vara så att de vet precis hur de ska göra när det rör sig om att söka regress mot andra försäkringsbolag (det gör de väl hela tiden) eller privatpersoner, men inte mot staten - det är ju i princip omöjligt att få en statlig instans att betala för något den gjort fel, eller ens få rätt mot staten. Detta är nog en helt ny situation. Ännu mer intressant är att det kanske är ett prejudikat, så att det kommer att utlösa en massa liknande krav som plötsligt blir möjliga att få igenom. Det borde resultera i en rejäl skärpning - man kan åtminstone hoppas.
 

gundj

New member
Jag tror att detta kan vara en av de mest betydelsefulla stegen mot en säkrare trafikmiljö för motorcyklister.
SMC hand i hand med försäkringsbolag som vill hålla igen sina utgifter, det borde få Trafikverket att tänka sig för lite extra.
 
Top