Ska få hoj till sommaren... Hjälp!

Spontaneous

New member
Har blivit med hoj... ojojoj... men det dröjer ju tills jag kan köra den! Vad behöver jag skaffa inför sommarens äventyr?
 

dalis

New member
Motfråga: Vad har du?
Om du inte har någon utrustning alls så bör du ju skaffa hela kittet, jacka , byxor, stövlar, handskar, hjälm, ryggskydd, mm.
Om man väljer skinn kläder eller all-väders grejor är mest en smaksak eller rent av en lvsstils fråga.
Jag såg din fråga på SH.com också och förstår att du har en Kawa Meanstreak. (detta forumet passar bättre för den hojen) Många ägare av gldare förespråkar ju skinn och läder...medans jag förespråkar all-väders grejor med goretex.
Ett råd bara: Tänk på säkerheten när du shoppar.
 

Spontaneous

New member
Yepp, en orange! Det vore ju häftigt med skinn/mocka och fransar men håller mig nog till säkrare grejer... tänkte också mer åt allväder, typ... Förslag på märken? Inköpsställen? Tack på förhand!

Motfråga: Vad har du?
Om du inte har någon utrustning alls så bör du ju skaffa hela kittet, jacka , byxor, stövlar, handskar, hjälm, ryggskydd, mm.
Om man väljer skinn kläder eller all-väders grejor är mest en smaksak eller rent av en lvsstils fråga.
Jag såg din fråga på SH.com också och förstår att du har en Kawa Meanstreak. (detta forumet passar bättre för den hojen) Många ägare av gldare förespråkar ju skinn och läder...medans jag förespråkar all-väders grejor med goretex.
Ett råd bara: Tänk på säkerheten när du shoppar.
 

Zopilote

New member
Säkrast = Skinn.
Bekvämast = Allväders.

I bägge fallen gäller att passformen är det viktigaste. Skydden skall sitta kvar på avsedd plats när du krashar, så även allvädersställ bör vara hyfsat tighta. Ryggskydd skulle jag definitivt rekommendera ett separat istället för liggunderlaget som brukar vara inbyggt i många jackor.

Hjälm = Integral eller öppningsbar, där integral är säkrast, men bogvisirshjälm kan vara bekvämt ibland. En fördel med öppningsbar är att det går att ge första hjälpen utan att behöva ta av hjälmen. Nackdelarna är högre vikt, högre vindljud och en svag punkt (låset till fronten). Öppen hjälm finns inte i min värld så länge det går fortare än mopedfart.
 

dalis

New member
det finns så många märken och inköpsställen, istort sett alla MC firmor säljer personlig utrustning, nästan omöjligt att ge ett bra råd.
Ut, känn och klämm på grejjorna, kolla passform mm.
Ofta har jackorna ett urtagbart foder villket ju kan vara bra, men då provar man en jacka med foder i och den sitter bra, sen kanske man kör med fodret urtaget 90% av tiden med en jacka som sitter som en säck potäter. sånt kan man tänka på tex.
Lycka till
 

SuperRetard

New member
När det gäller utr. och säkerhet så är det enkla tipset såhär..

Kolla vad Roadrace-eliten kör med, och jämför hur långt ifrån det de olika alternativ du tittar på är.

Skinn är säkrare än allväder, OM vi pratar "riktigt" ställ. En läderjacka med fransar är just bara en läderjacka med fransar. Ställ dig själv frågan hur mkt nytta skydden (om det finns såna) gör NÄR (aldrig om, utan när) du går i backen.

Det viktigaste är egentligen heller inte HUR skydden skyddar. Utan hur de sitter på dig. 80% av mc-kollektivet kör med för stora kläder som inte passar deras kroppar. Vad jag vill säga är att ett magiskt skydd som knappt ger blåmärken, inte skyddar alls om det glider åt sidan när du går i marken. Passform och att "det sitter där det ska" är prio 1. HUR det skyddar prio 2.

Hjälm är samma sak. Integral bättre än öppen, komposit bättre än plast, kolfiber bäst men sanslöst dyrt.

Stövlar ska skydda mot vrid, slag, tryck och friktionsslitage. Håller de dig torr och varm är det en bonus.

Handskar ska skydda dina knogar, yttre delen av din handflata då det är den du landar på om du sätter handen före (vilket man gör), ett hård inlägg av plast el. dyl skyddar handleden bra. Provkört funktionen flera ggr och det funkar.

Ryggskydd är en social lag inom hojkollektivet idag, och det finns en anledning. Se till att det (som med allt annat), sitter på plats, är lagom långt (be om hjälp i butik om det är svårt.). Och provsitt hojar med liknande sittställning som du kommer köra inna du bestämmer dig. Sambon testade sitt och var helnöjd. När hon bytte till sporthoj så trycks det av nån anledning upp i nacken på henne så att hon får ont = köpa nytt efter 1 säsong = trist.

Nästa viktiga del är att du är bekväm med vad du har på dig. Det ska inte göra ont, det ska inte skava och du ska inte frysa. Fryser man t.ex så spänner man sig vilket gör att man lätt gör misstag vilket kan LEDA till en olycka. Sköna varma kläder är alltså förebyggande, bra skydd en försäkring.

Snåla inte på säkerhet, kör snyggt och lycka till med den första (?) säsongen!

Edit:

Jag har både helställ (skinn) och allväders. När jag KÖR tycker jag numer faktiskt att racestället är bekvämare än allvädersstället. Det är format efter mig och jag känner mig tryggt inpackad i kläderna. Vid glasskiosken däremot är det värdelöst. Allväders använder jag vid caféturer och kortare sträckor eftersom det är lättare att få på/av. Är det kallt ute kör jag också allväders då helstället mest består av spandex och jag fryser sönder om det är kallare än 15 grader. Men det finns varma ställ också om det är så..

Nackdelen för nån som är ny att prova skinnställ är att det ÄR och SKA vara otroligt obekvämt och trångt när det är nytt. Kommer man i det utan hjälp från 1-2 andra när det är helt nytt så är det för stort!
 
Last edited:

Ina

New member
Glöm inte ett bra tält, liggunderlag o sovsäck - allt ska klara en träffsäsong från april till oktober....;)
 

CB_Tobbe

New member
Nu passar väl inte "puckel raceställ" speciellt bra på glidare varesig imigemässigt eller passformen. Dom är ofta formsydda efter sittställningen på en sporthoj. Även race stövlar kan vara obekväma på en glidare

Det inlagda ryggskyddet i många jackor är det bra att ta bort om du använder ett separat ryggskydd. Det blir bäkvämare så.
Det separata ryggskyddet skyddar en större del av ryggen jämfört med det inbyggda.

Integralhjälm skall du defintivt köra med.
Dom öppna ger ett ganska begränsat skydd vid en olycka. Samtidigt slipper du att köra med skyddsglasögon.

Slutligen
Provsitt gärna en glidare i affären med den utrustningen som du tänkt att köpa o kolla att allt passar bra när du sitter på hojen t.ex ryggskyddets längd.
 

SuperRetard

New member
Nu passar väl inte "puckel raceställ" speciellt bra på glidare varesig imagemässigt eller passformen. Dom är ofta formsydda efter sittställningen på en sporthoj. Även race stövlar kan vara obekväma på en glidare.

Raceställ a´la puckel behöver det väl inte va för att vara ett bra och säkert helställ?

Slutligen
Provsitt gärna en glidare i affären med den utrustningen som du tänkt att köpa o kolla att allt passar bra när du sitter på hojen t.ex ryggskyddets längd.

Väldigt bra tips, kan kännas nördigt och obstinat att springa och provsitta på det sättet, men det kan vara skillnaden på ett dyrt och dumt, eller ett fantastiskt köp.


Jag testade handskar för några veckor sen, tyckte det kändes perfekt men ville ändå provklämma dem runt ett handtag.. DÅ kände jag att en söm tryckte riktigt illa rätt på en sena i handen. Säket inget fel på handsken, men den passade ju tydligen inte mig.


Så testa ordentligt på så verklighetsnära sätt du kan!
 

DearHunter

New member
Vad Du behöver skaffa nu när Du har hoj ??? :eek:

Svaret är mkt enkelt:

Vänner som kör hoj IRL :)

Gå gärna med i en trevlig klubb och häng med på våra utflykter. Man träffas över en bit mat och snakar hoj och ger varandra tips. De erfarna gammelsmurfarna kan dessutom visa dig massor av tips och trix allt från körstil, klädsel och hur man hälsar på ett stiligt sätt när man ser en annan hojåkare.

Utrustningen är bara en del i sammanhanget. Det man skaffar sig är framförallt en livstil och vänner! ;)

Vad gäller utrustningen så har Du fått bra tips. Ska Du skjutsa ngn så är intercom (kommunikation mellan förare och passagerare) en bra grej.
Vad gäller säkerheten så bör Du inte ha några prylar på dig. Tankväska (akta tanken, repor) eller en midjeväska för nallen och nycklarna.
 

TMax500

Member
Säkerhet, komfort och hojpolare har ju redan avhandlats.. så jag går in på nästa avdelning!

Ett par schyssta solisar för hojåkning! :)
Av vettig kvalitet som tål lite stenskott och sluter så tätt att damm o dyl inte kommer in i ögonen. Visst, visir är säkare/klokare, men när det är varmt ute så är ett bra bra solisar kanon (jag kör med Velodrom - mkt nöjd).

En bra karta med mycket småvägar.
Läs på lite innan, gör upp en rutt på ett ungefär. Dra dig inte för att ta de minsta vägarna utan tvärtom, välj dem! Många gånger blir belöningen en skön krokig väg mellan byar, gårdar och sjöar. Det gör inget att köra fel, bara att vända om, eller välja ny riktning. Det är ju åkandet som räknas... "det är resan som är målet".
 

Ove 60+

Active member
:) Förutom alla prylar - en lugn och fin attityd. :) Prova i lugn och ro hur hojen fungerar och sen åk tillsammans med kamrater som inte skall kappköra till varje pris. Det är inte så märkvärdigt svårt att köra en MC men man måste tänka sig för, för man sitter på ett krutpaket som har helt andra idëer än en bil och dessutom helt oskyddad. ;)
 

ptre

New member
För att återknyta till säkerhetsdetaljer så har Bike ett test av s.k. skyddsjackor i nr. 3, 2010, som kan vara värt att titta på.
 
Top