När det gäller utr. och säkerhet så är det enkla tipset såhär..
Kolla vad Roadrace-eliten kör med, och jämför hur långt ifrån det de olika alternativ du tittar på är.
Skinn är säkrare än allväder, OM vi pratar "riktigt" ställ. En läderjacka med fransar är just bara en läderjacka med fransar. Ställ dig själv frågan hur mkt nytta skydden (om det finns såna) gör NÄR (aldrig om, utan när) du går i backen.
Det viktigaste är egentligen heller inte HUR skydden skyddar. Utan hur de sitter på dig. 80% av mc-kollektivet kör med för stora kläder som inte passar deras kroppar. Vad jag vill säga är att ett magiskt skydd som knappt ger blåmärken, inte skyddar alls om det glider åt sidan när du går i marken. Passform och att "det sitter där det ska" är prio 1. HUR det skyddar prio 2.
Hjälm är samma sak. Integral bättre än öppen, komposit bättre än plast, kolfiber bäst men sanslöst dyrt.
Stövlar ska skydda mot vrid, slag, tryck och friktionsslitage. Håller de dig torr och varm är det en bonus.
Handskar ska skydda dina knogar, yttre delen av din handflata då det är den du landar på om du sätter handen före (vilket man gör), ett hård inlägg av plast el. dyl skyddar handleden bra. Provkört funktionen flera ggr och det funkar.
Ryggskydd är en social lag inom hojkollektivet idag, och det finns en anledning. Se till att det (som med allt annat), sitter på plats, är lagom långt (be om hjälp i butik om det är svårt.). Och provsitt hojar med liknande sittställning som du kommer köra inna du bestämmer dig. Sambon testade sitt och var helnöjd. När hon bytte till sporthoj så trycks det av nån anledning upp i nacken på henne så att hon får ont = köpa nytt efter 1 säsong = trist.
Nästa viktiga del är att du är bekväm med vad du har på dig. Det ska inte göra ont, det ska inte skava och du ska inte frysa. Fryser man t.ex så spänner man sig vilket gör att man lätt gör misstag vilket kan LEDA till en olycka. Sköna varma kläder är alltså förebyggande, bra skydd en försäkring.
Snåla inte på säkerhet, kör snyggt och lycka till med den första (?) säsongen!
Edit:
Jag har både helställ (skinn) och allväders. När jag KÖR tycker jag numer faktiskt att racestället är bekvämare än allvädersstället. Det är format efter mig och jag känner mig tryggt inpackad i kläderna. Vid glasskiosken däremot är det värdelöst. Allväders använder jag vid caféturer och kortare sträckor eftersom det är lättare att få på/av. Är det kallt ute kör jag också allväders då helstället mest består av spandex och jag fryser sönder om det är kallare än 15 grader. Men det finns varma ställ också om det är så..
Nackdelen för nån som är ny att prova skinnställ är att det ÄR och SKA vara otroligt obekvämt och trångt när det är nytt. Kommer man i det utan hjälp från 1-2 andra när det är helt nytt så är det för stort!