Hade nöjet att prova på banåkning för första gången någonsin och tänkte dela med mig av lite tankar.
Jag har kört sen -84 till och från, men för mig var det premiär på bana. Det blev BKK på Gelleråsen den 30/5. Jag körde svart Fazer 1000 - 01 och åkte steg 1 mellangrupp med nr 7 på västen.
-----------------------
- Funderar du på att testa banåkning bör du göra det. Det är lärorikt, kul/läskigt, lärorikt, utvecklande, lärorikt, svettigt, lärorikt. Bara det faktum att det inte kommer mötande i kurvan gör det värt pengarna.
- Jag funderade på att köra i allväderställ men ångrar inte att jag drog på mig läder även om det var osannorlikt varmt. Läder med hårda skydd ingav en viss trygghetskänsla vilket var bra. En sak mindre att fundera över när man lägger ner i första kurvan.
- Ta med napplaska eller pet som du kan fylla på med vatten på plats. Är det en solig dag som i helgen måste man tanka vätska hela tiden! Något salt hade oxå varit bra... chipspåse kanske. Att dricka ordentligt dagen före är nog oxå en bra ide.
- Var inte nervös. Det är inte en tävling du ska vara med i. Du har betalat för en rolig dag - med instruktörer och andra likasinnade - med en blanding av hojtyper på banan som alla är där av samma anledning.
- Var där i tid. Det tar en stund för "incheckning" och kontroll av hojarna. Är du där i tid hinner du gå på toa före första rundan
- Kan du enkelt ta av backspeglarna? Ta med ett verktyg och gör det. De kommer ändå att tejpas över och skulle du vurpa är det en sak mindre som kan gå sönder... (se ovan - var där i tid)
- Ha en klocka på dig. Det finns schema på väggarna men igen uppenbar klocka att kika på och du vill INTE missa ett enda varv. Även om du "bara" kör i 20 minuters pass äts dötiden snabbt upp av genomgångar, gruppinstruktion, snabb-fika och vatten-tankning. Vart är alla? Helt plötsligt är det dags för nästa runda...
- Kör med underställ. Oavsett hur varmt det blir skulle jag ha underställ innanför lädret. Det blir grymt svettigt men då klibbar lädret inte så mycket och det går i alla fall att få av i pauser och toabesök. Har du 5 minuter på dig vill du inte att det ska ta 4 att få ner brallorna
- Leta reda på din instruktör/grupp direkt efter varje pass då det sker en mini-genomgång så fort alla klivit av som ger dig chansen att ställa frågor. Den pågår en kort stund så missa den inte. De större gruppmötena är mer lektion och mindre frågestund.
- Fråga vad din instruktör heter. Alltid kul att ha koll på vem som är vem och så kan du ge feedback efteråt.
- Kolla hojen dagen före. Funkar allt? Full tank? Rätt lufttryck i däcken känns som det viktigaste.
----------------------------------
Gälleråsen 30/5 var en lyckad dag. Fint väder, mycket körning och ingen som vurpade. Det enda som var rörigt var utsläpp på banan då alla ivriga ville iväg samtidigt, varför ställa sig på led i så fall?
Sen hade det varit bra om man kunnat lära sig instruktörernas namn (jag missade det). Kanske de kunde ha visitkort att dela ut eller fotolista på väggen nånstans?
Namnet på din instruktör vill du ha koll på eftersom du bör lämna en utvärdering av kursen (inklusive instruktör) på SVMC siten.
Tack till alla för en bra dag!
Jag har kört sen -84 till och från, men för mig var det premiär på bana. Det blev BKK på Gelleråsen den 30/5. Jag körde svart Fazer 1000 - 01 och åkte steg 1 mellangrupp med nr 7 på västen.
-----------------------
- Funderar du på att testa banåkning bör du göra det. Det är lärorikt, kul/läskigt, lärorikt, utvecklande, lärorikt, svettigt, lärorikt. Bara det faktum att det inte kommer mötande i kurvan gör det värt pengarna.
- Jag funderade på att köra i allväderställ men ångrar inte att jag drog på mig läder även om det var osannorlikt varmt. Läder med hårda skydd ingav en viss trygghetskänsla vilket var bra. En sak mindre att fundera över när man lägger ner i första kurvan.
- Ta med napplaska eller pet som du kan fylla på med vatten på plats. Är det en solig dag som i helgen måste man tanka vätska hela tiden! Något salt hade oxå varit bra... chipspåse kanske. Att dricka ordentligt dagen före är nog oxå en bra ide.
- Var inte nervös. Det är inte en tävling du ska vara med i. Du har betalat för en rolig dag - med instruktörer och andra likasinnade - med en blanding av hojtyper på banan som alla är där av samma anledning.
- Var där i tid. Det tar en stund för "incheckning" och kontroll av hojarna. Är du där i tid hinner du gå på toa före första rundan
- Kan du enkelt ta av backspeglarna? Ta med ett verktyg och gör det. De kommer ändå att tejpas över och skulle du vurpa är det en sak mindre som kan gå sönder... (se ovan - var där i tid)
- Ha en klocka på dig. Det finns schema på väggarna men igen uppenbar klocka att kika på och du vill INTE missa ett enda varv. Även om du "bara" kör i 20 minuters pass äts dötiden snabbt upp av genomgångar, gruppinstruktion, snabb-fika och vatten-tankning. Vart är alla? Helt plötsligt är det dags för nästa runda...
- Kör med underställ. Oavsett hur varmt det blir skulle jag ha underställ innanför lädret. Det blir grymt svettigt men då klibbar lädret inte så mycket och det går i alla fall att få av i pauser och toabesök. Har du 5 minuter på dig vill du inte att det ska ta 4 att få ner brallorna
- Leta reda på din instruktör/grupp direkt efter varje pass då det sker en mini-genomgång så fort alla klivit av som ger dig chansen att ställa frågor. Den pågår en kort stund så missa den inte. De större gruppmötena är mer lektion och mindre frågestund.
- Fråga vad din instruktör heter. Alltid kul att ha koll på vem som är vem och så kan du ge feedback efteråt.
- Kolla hojen dagen före. Funkar allt? Full tank? Rätt lufttryck i däcken känns som det viktigaste.
----------------------------------
Gälleråsen 30/5 var en lyckad dag. Fint väder, mycket körning och ingen som vurpade. Det enda som var rörigt var utsläpp på banan då alla ivriga ville iväg samtidigt, varför ställa sig på led i så fall?
Sen hade det varit bra om man kunnat lära sig instruktörernas namn (jag missade det). Kanske de kunde ha visitkort att dela ut eller fotolista på väggen nånstans?
Namnet på din instruktör vill du ha koll på eftersom du bör lämna en utvärdering av kursen (inklusive instruktör) på SVMC siten.
Tack till alla för en bra dag!