Ska du åka bana för första gången?

Grokum

New member
Hade nöjet att prova på banåkning för första gången någonsin och tänkte dela med mig av lite tankar.

Jag har kört sen -84 till och från, men för mig var det premiär på bana. Det blev BKK på Gelleråsen den 30/5. Jag körde svart Fazer 1000 - 01 och åkte steg 1 mellangrupp med nr 7 på västen.

-----------------------

- Funderar du på att testa banåkning bör du göra det. Det är lärorikt, kul/läskigt, lärorikt, utvecklande, lärorikt, svettigt, lärorikt. Bara det faktum att det inte kommer mötande i kurvan gör det värt pengarna.

- Jag funderade på att köra i allväderställ men ångrar inte att jag drog på mig läder även om det var osannorlikt varmt. Läder med hårda skydd ingav en viss trygghetskänsla vilket var bra. En sak mindre att fundera över när man lägger ner i första kurvan.

- Ta med napplaska eller pet som du kan fylla på med vatten på plats. Är det en solig dag som i helgen måste man tanka vätska hela tiden! Något salt hade oxå varit bra... chipspåse kanske. Att dricka ordentligt dagen före är nog oxå en bra ide.

- Var inte nervös. Det är inte en tävling du ska vara med i. Du har betalat för en rolig dag - med instruktörer och andra likasinnade - med en blanding av hojtyper på banan som alla är där av samma anledning.

- Var där i tid. Det tar en stund för "incheckning" och kontroll av hojarna. Är du där i tid hinner du gå på toa före första rundan ;)

- Kan du enkelt ta av backspeglarna? Ta med ett verktyg och gör det. De kommer ändå att tejpas över och skulle du vurpa är det en sak mindre som kan gå sönder... (se ovan - var där i tid)

- Ha en klocka på dig. Det finns schema på väggarna men igen uppenbar klocka att kika på och du vill INTE missa ett enda varv. Även om du "bara" kör i 20 minuters pass äts dötiden snabbt upp av genomgångar, gruppinstruktion, snabb-fika och vatten-tankning. Vart är alla? Helt plötsligt är det dags för nästa runda...

- Kör med underställ. Oavsett hur varmt det blir skulle jag ha underställ innanför lädret. Det blir grymt svettigt men då klibbar lädret inte så mycket och det går i alla fall att få av i pauser och toabesök. Har du 5 minuter på dig vill du inte att det ska ta 4 att få ner brallorna :eek:

- Leta reda på din instruktör/grupp direkt efter varje pass då det sker en mini-genomgång så fort alla klivit av som ger dig chansen att ställa frågor. Den pågår en kort stund så missa den inte. De större gruppmötena är mer lektion och mindre frågestund.

- Fråga vad din instruktör heter. Alltid kul att ha koll på vem som är vem och så kan du ge feedback efteråt.

- Kolla hojen dagen före. Funkar allt? Full tank? Rätt lufttryck i däcken känns som det viktigaste.

----------------------------------

Gälleråsen 30/5 var en lyckad dag. Fint väder, mycket körning och ingen som vurpade. Det enda som var rörigt var utsläpp på banan då alla ivriga ville iväg samtidigt, varför ställa sig på led i så fall? :D

Sen hade det varit bra om man kunnat lära sig instruktörernas namn (jag missade det). Kanske de kunde ha visitkort att dela ut eller fotolista på väggen nånstans?

Namnet på din instruktör vill du ha koll på eftersom du bör lämna en utvärdering av kursen (inklusive instruktör) på SVMC siten.

Tack till alla för en bra dag!
 

mejner

New member
Och har du nyss tagit körkort är det inga problem. Jag hade bara kört 170 mil innan jag styrde hojen mot Karlskoga. Men i lugna gruppen var det inga problem att köra, det är så många övningar och alla får plats. Känner man sig långsam är det bara att släppa om på rakorna.

Sjukt kul och lärorikt. Jag tittade direkt på nya kurser när jag kom hem igår, trots att jag hade kört hoj mellan 07 och 22...
 

eccentric

New member
Jag var där samma dag och kan bara hålla med i allt som sägs. Det var dock min 4e gång på gelleråsen. Det blir bara roligare för varje gång!

Jag har kört i både sol och regn och i båda fallen bör man som Grokum skriver ha ett tunnt underställ av ull eller nått konstmaterial som torkar fort. Ha även med ett bra och bekvämt (enkelt att få på och av) regnställ.

Jag måste oxå säga att jag redan efter första utbildningen kännde hur jag blev bättre som förare, bättre i trafiken och bättre på att förstå min MC och mig själv.

Detta är ett mycket bra initiativ av SMC och mitt nästa besök blir gokart banan i uppsala på måndagar. Då lär gs1200:an få jobba hårt i kurvorna :)
 

K-Man

New member
Härligt att ni uppskattar kurserna! Jag tänkte bara passa på att rekommendera Under Armour-kläder under skinnstället eftersom ni diskuterade underkläder. UA håller dig torr och sval och du kommer ur skinnet mycket lättare. Brukar säljas på Stadium och finns både som varma och 'kalla' kläder.
Jag körde enduro i djungeln i Västindien förra året (minst 30+ 'C) och hade en UA-tröja under. Guiden sa att jag orkade 50-60% mer än den vanlige åkaren och jag är inget konditionsfenomen direkt. Är övertygad om att tröjan hjälpte genom att hålla nere min kroppstemperatur.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
För att fortsätta lobba för det kan jag säga att jag för egen del älskar det, men har också kört ett tag (2/3 av mitt liv lite drygt) så jag är väl inte heller ett bra exempel.

Däremot håller sambon på med kortet nu, och det blir BKK direkt efter uppkörning där. Vi var iväg på en "avrostningskurs" i våras och bara det gav henne hur mkt som helst.
Jag skulle tom säga att de som INTE har 18000 mil i kroppen och en tävlingstid bakom sig är de som behöver och får ut mest av dagarna.


Har ni inte åkt förut, boka direkt!
 
Top