Skärmtak på Rastplatser där man kan söka skydd för Regnskurer

Schuster

New member
Vi Motorcyklister är för så vitt ett mycket härdat och stryktåligt släkte, jag påstår alltid, att minst ett mordförsök om dagen är helt normalt och lite blåst och regn brukar väll inte heller att ha speciellt stort inflytande på det goda humöret, men jag har ofta saknat någon form av Skärmtak på Rastplatser, där man kan gömma sig när man inte precis har lust till att bli Duschat uppifrån, jag har ytterst sällsynt hamnat på en Rastplats med någon form av skydd annat än ibland ett Trä eller ett Buskage vilket inte har skyddat någon längre tid. Problemet är inte enbart i Sverige jag har tillbragt flera nätter på en Bänk under en presenning mens regnet har öst ner, på hemvägen 2010 satt jag faktisk en natt i Tyskland på min MC med presenning över mig, precis som man ser på gamla Koföserfilm, att Koföseren sitter och snarkar på sin Häst, jag kunna inte åka da det inte gick att se, Visiret på min Hjälm var totalt nedkletad, så jag ansåg det för farligt att köra i halvmörkret, på Parkeringen var inte ens en Bänk så jag satte min XJ 900 på Midtstöttan. I år på hemvägen gick Visirmekanismen sönder så det enda jag hade var Solvisiret och det var inte bra när där var dålig sikt på grund av vädret, så jag var tvunget till att stoppa på en Parkering, där var endast en Bänk och där satt jag hela natten under min Presenning mens regnet vräkte ner, först när det blev lite ljusare kunna jag fortsätta min resa, hade jag hunnit att hitta ett ställe och sätta upp mitt Tält var där inget problem, men tänk om där åtminstone hade funnits någon form av tak och gömma sig under, tack vara goda allväderskläder och en god vällhärdet kondition klarar man av det, men jag tror att många har råkat ut för problemet och undrar om inte Motorcykelklubbarna kunna lägga lite press på Vägverket och bättra på Rastplatserna, vi betalar jo rent faktisk Vägskatt precis som alla andra trafikanter ( inte Trafiklanter).
Schuster

Schuster

New member
Tack för ditt svar Maria, jag har ibland set Taken som du omtalar, det är inte precis något att ropa högt hurra för, de flesta av dessa är totalt kanske en Meter men är för det meste monterade så minst en tredjedel finns på andra sidan så där finns inte mycket på framsidan de kan jämnt skydda det som står på Tavlan och ofta sitter de så högt så man kan lika bra vare utan. Vad jag saknar är t.eks. som på vissa men tyvärr få ställen, att där finns ett Tak över Bord och Bänk och en påtvungen övernattning på grund av Väder och därmed tillhörande dåligt vägglag och sikt, är inte någon höjdare vid ett i stort set obefintligt skydd vid en sådan Tavla, jag har ofta när jag är på långtur övernattat på Fiskeställen med halvtak, och det har jag gjort helt frivilligt, men det är ställen som jag känner till tidigare eller kan se på min GPS och det är väll i orden, men att hitta ett skyddat ställa på Parkeringsplats är inte så lett. Jag har alltid en liten Presenning liggande under Sadeln och den har löst många problem
Schuster

V Saarela

New member
Tycker det är en bra tanke du för fram. Saknar också tak på rastplatserna och precis som du skriver så dom enmeterstaken räcker inte till, speciellt om det spöregnar.
Busshållsplatser är annars ett bra ställe att stanna på. Använder själv dom istället när jag måste stanna för regn.(...och slipper svänga in på en rastplats o kolla om det finns ett tak där)