Skälig tid för garantireparation

saeco12

New member
Enligt konsumentköplagen skall säljaren av en produkt reparera produkten vid fel inom "skälig tid":

"Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)."

Är det någon som har en uppfattning om vad som avses med "skälig tid"? 2v? 4v? Kanske någon har egna erfarenheter av detta?
 

Axman

New member
Kan vara flera månader tyvärr. Dvs upprepade försök, leveranstider osv. Så skälig tid är inte skälig tid i konsumentens ögon för det mesta.
 

saeco12

New member
Kan vara flera månader tyvärr. Dvs upprepade försök, leveranstider osv. Så skälig tid är inte skälig tid i konsumentens ögon för det mesta.

Hehe, näe så långt har jag förstått. Men jag tänkte om någon hade ett aktuellt fall där det hade bestämts vad skälig tid kunde vara.

I mitt fall har det hållit på en vecka å försökt laga (när de haft tid) och nu har de stängt i tre veckor. Men det är ju inte mitt problem att de skall ha semester?
 
Top