Sjunkande olyckstal

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hittills har 21 motorcyklister omkommit i Sverige, jämfört med 25 ifjol. En mopedist jämfört med fyra samma period ifjol.
En positiv trend som håller i sig hoppas SMC.
Läs mer här: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=4390

Vill samtidigt önska alla en trevlig sommar! I eftermiddag går jag på semester 4veckor. Blir därför osynlig i Forumet. Kommer till MC-Dagarna i Gränsö!

Smedis

New member
Hittills har 21 motorcyklister omkommit i Sverige, jämfört med 25 ifjol. En mopedist jämfört med fyra samma period ifjol.
En positiv trend som håller i sig hoppas SMC.
Läs mer här: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=4390

Vill samtidigt önska alla en trevlig sommar! I eftermiddag går jag på semester 4veckor. Blir därför osynlig i Forumet. Kommer till MC-Dagarna i Gränsö!

Kollar man på transportstyrelsens hemsida finner man att det i juni 2008 var 296 782 stycken motorcyklar i trafik.
Samma tid 2009 var/är det 167 474 st.
Det är nästan en halvering och med den bakgrunden är det inte så mycket att vara stolt över tycker jag.
Att det totala antalet minskar är väl bra, men det ligger inte i relation till antalet i trafik...

Vild Lasse

New member
Kollar man på transportstyrelsens hemsida finner man att det i juni 2008 var 296 782 stycken motorcyklar i trafik.
Samma tid 2009 var/är det 167 474 st.

Hej !

Har kollat på Transportstyrelsens hemsida och det stämmer det du säger men kan det verksligen vara sant ??? Kan en så stor förändring ske på så kort tid ?

/Vild Lasse

Engman

New member
Hej !

Har kollat på Transportstyrelsens hemsida och det stämmer det du säger men kan det verksligen vara sant ??? Kan en så stor förändring ske på så kort tid ?

/Vild Lasse

Kan det bero på att folk ställer av och på sina hojar. Kanske lyckades många ha sina hojar avställda just när trafikstyrelsen sida uppdaterades?
Eller uppdateras den löpande?

Vild Lasse

New member
Stämmer troligen inte!!!

Kan det bero på att folk ställer av och på sina hojar. Kanske lyckades många ha sina hojar avställda just när trafikstyrelsen sida uppdaterades?
Eller uppdateras den löpande?

Hej !

Så här ser det ut enligt Transportstyrelsen !

Tror nån sommarjobbare har uppdaterat och skrivit fel!

/VildLasse

Engman

New member
Hej !

Så här ser det ut enligt Transportstyrelsen !

Tror nån sommarjobbare har uppdaterat och skrivit fel!

/VildLasse

Det är nog nåt fel ja. :) Det totola antalet har ju minskat drastiskt. Nära 50% färre hojar oreggade+avställada+i trafik! :eek: (Visst har MC stölder blivit vanligare, men riktigt så illa är det väl inte? ;)).

Last edited:

Vild Lasse

New member
Det är nog nåt fel ja. :) Det totola antalet har ju minskat drastiskt. Nära 50% färre hojar oreggade+avställada+i trafik! :eek: (Visst har MC stölder blivit vanligare, men riktigt så illa är det väl inte? ;)).

Hej !

Här syns det lite tydligare att det är något fel !

Man ser att Antal Avställda går upp på vintern och att antal i trafik sjunker motsvarande period !

Det är kul med statistik !

/VildLasse

Vild Lasse

New member
Hej !

Här syns det lite tydligare att det är något fel !

Man ser att Antal Avställda går upp på vintern och att antal i trafik sjunker motsvarande period !

Det är kul med statistik !

/VildLasse

Hej !

Tittar man historiskt (endast 2 år tillbaka) så ökar antalet MC i trafik 13.06 % mellan Mars-Jun. Om man antar att det inte ha skett något annat i år så borde detta innebära att det var 305 321 st MC i Trafik i Jun i år !

/VildLasse

Smedis

New member
Mellan april och maj 2009 är det som tappet sker...av nån orsak...förmodligen behövs fler byråkrater...:rolleyes:

P-O Noren

New member
@Maria Nordqvist:

Hur pass stor sänkning är det vi pratar om? Jag förstår om det är en nedgång med 4 personer sedan ifjol samma tid, men följer även antalet skadade med i trendbrottet, eller kan det vara bara tillfälligheter?
(i värsta fall)

Hoppas innerligt att skadetrenden går nedåt.

Hellman

New member
Bra att siffrorna går ner, men var inte 2008 ett rekordår både antal MC i trafik och dödsolyckor? Kanske inte rekord för dödsfall men iaf rejält mycket fler än åren innan.

Varje dödsolycka är tragisk oavsett. Det som behöver bekämpas är:

Unga förare på extremsporthojar utan erfarenhet "what so ever".

Återfallsknuttar på kromschabrak utan vetskapen om hur man bromsar på rätt sätt.

Påtända/berusade puckon som snor en sporthoj och kör ihjäl sig men ändå blir en siffra i statestiken.

Diversion

New member
Bra att siffrorna går ner, men var inte 2008 ett rekordår både antal MC i trafik och dödsolyckor? Kanske inte rekord för dödsfall men iaf rejält mycket fler än åren innan.

Återfallsknuttar på kromschabrak utan vetskapen om hur man bromsar på rätt sätt.

Påtända/berusade puckon som snor en sporthoj och kör ihjäl sig men ändå blir en siffra i statestiken.

När det gäller den sistnämnda kategorin borde de ha en egen spalt i statistiken, likaså de som kör bil på samma premisser. Kan inte SMC verka för detta? jag anser att de inte tillhör hoj/bilkollektivet och därför inte skall räknas in i statistiken på samma sätt.

Jide

New member
Antal dödade motorcyklister 2006: 55
Antal dödade motorcyklister 2007: 60
Antal dödade motorcyklister 2008: 51

Hur mäter/visar man erfarenhet? Jag tror på utbildning.
Hur länge är man en ung förare? Är man en ung förare vid 30?

26 av de omkomna 2008 körde sk. supersportmotorcyklar. En väldigt kraftig överrepresentation som är illavarslande och ett stort problem! Men att unga förare skulle utgöra den största delen är väl inte riktigt rätt då "endast" 11 av dessa var under 30 år.

Håller med till fullo!

Olsson

New member
Hur mäter/visar man erfarenhet?
Genom att mäta beteende. Det finns en tydlig koppling mellan lärandet och beteendet. Det är självaste definitionen – lärandet är en förändring i beteende som en konsekvens av erfarenhet. Det är förvisso ofta svårt att mäta.

26 av de omkomna 2008 körde sk. supersportmotorcyklar. En väldigt kraftig överrepresentation som är illavarslande och ett stort problem!
På vilket sätt är det ett problem?

Hellman

New member
Antal dödade motorcyklister 2006: 55
Antal dödade motorcyklister 2007: 60
Antal dödade motorcyklister 2008: 51

Ledsen, då hade jag fel. Hade bestämmt för mig att det förolyckades fler 08 än 07.

Hur mäter/visar man erfarenhet? Jag tror på utbildning.
Hur länge är man en ung förare? Är man en ung förare vid 30?

Japp, utbildning är en bristvara i körkortsutbildningen. Man lär sig inget om motstyrning, korrekt kurvtagning mm. Bromsprovet är väl bra men enligt mig inte tillräckligt, mer bromsutbildning enligt mig. Istället bränner eleven tusenlappar på lektioner om att krypa runt en j*vla bana för VV tycker den är så förbannat viktig.
Riskutbildningar kommer väl nu från 1:a okt. För bara innerligt hoppas att dessa är något att ha och inte bara massa teoretisk trams som ingen potentiell självmordspilot på en R1:a bryr sig om.

Ålder har för övrigt ingenting med mognad att göra. En höjd körkortsålder på supersporthojar skulle inte hjälpa nämnvärt. Antar att det bara skulle leda till mer olovlig körning då detta förmodligen redan är ganska vanligt bland sporthojsförare i lägre åldrar.

26 av de omkomna 2008 körde sk. supersportmotorcyklar. En väldigt kraftig överrepresentation som är illavarslande och ett stort problem! Men att unga förare skulle utgöra den största delen är väl inte riktigt rätt då "endast" 11 av dessa var under 30 år.

Japp, som jag skrev ovan. Mognad har inget med ålder att göra.
En modern sporthoj har ju så mycket hästar på liten vikt att Djurskyddsmyndigheten nästan blir orade :).
Detta kan i princip INGEN vanlig A-kortsinnehavare kontrollera på ett vettigt sätt, många tror det men har likförbannat fel! Därav problematiken.
Att vrida rullen i botten klarar ju vilken 3-åring som helst. Däremot reda ut resultaten av detta är få som klarar på ett säkert sätt, speciellt om något otippat händer framför dom.

Edit: Blev lite konstigt, är ingen mästare på citering, men jag hoppas det kan tydas. :D