Spännande!
Jag är ju varken lång eller kort, c:a 177 cm, men min Traja (Tiger 110 från 1954 , eller T10 som vi säger)) har jag försökt komma på hur jag skall sitta på. Jag brukar få kramp i höger lår/ljumske efter att kört en knapp timma.
Detta gör att jag sällan kan ta T10an direkt till olika veteranrallyn om det är mer än 8-9 mil bort. Det finns en viss liten justermån av fotpinnarna men särskilt högersidan är det riktigt trångt och det får blir där det blir. Sätter jag mig längre bak på limpan så blir det ingen kramp men då blir istället körställningen väldigt skum eftersom jag en gång i forntiden lärt mig att man skall sitta så nära centrumpunkten som möjligt - alltså nära tanken så man kan knipa fast sig med knäna.
Jag har givetvis funderat om det är mig eller T10an det är fel på. Jag kanske skulle mäta upp geometrin för resp sida. Jag har en annan ungefär jämnårig fast en Svalan som jag inte får kramp av, cyklarna är rätt lika storleksmässigt.
Jag funderade ett tag på om krampen var ett resultat av att T10an var minst sagt svårstartad och det är ju höger jag kickar med. Men så startade den inte alls och efter att Hasse Holmström renoverat magneten så startar den inte sällan på första kicken - men kramp får jag ändå.
Så jag har funderat vidare - min mamma visste att mitt ena ben var c:a 8 mm längre än det andra, men jag kom aldrig ihåg vilket det var och sedan några år så är det för sent att fråga henne.
Jag skall baxa ut T10an en fin dag och försöka mäta och sedan skall jag studera litet granna hur du gjort...
Tack för intressant uppslag!
Vinterhälsningar från Borås // Ingvar